A leading and knowledge-based financial group with a diverse set of technological services

با توقف سیگنال‌های فدرال رزرو ، پاول باید رویکرد تهاجمی بازار را آرامتر کند

با توقف سیگنال‌های فدرال رزرو ، پاول باید رویکرد تهاجمی بازار را آرامتر کند

(بلومبرگ) — مقامات فدرال رزرو بعد از یک سال افزایش نرخ بهره ، می خواهند نفسی تازه کنند، حرکتی که احتمالاً با سیگنالی قوی همراه خواهد بود که نشان می دهد در صورت نیاز آماده ادامه افزایش نرخ در آینده باشند.

انتظار می‌رود سیاست‌گذاران در نشست 13 تا 14 ژوئن، نرخ‌ها را در محدوده 5 تا 5.25 درصد حفظ کنند و بدین صورت چشم‌اندازاقتصادی را پس از فشارهای اخیر در بخش بانکی بیشتر تحلیل نمایند. اما جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، همچنین باید تعدادی از مقاماتی را که نگران هستند روند تورم متوقف شده است، آرامتر کند و بگویند که فدرال رزرو ممکن است نیاز به انجام کارهای بیشتری برای  داشتن اقتصاد انعطاف‌پذیر داشته باشد.

برت رایان، اقتصاددان ارشد آمریکایی در دویچه بنکAG گفت: «به نظر می‌رسد که آن‌ها قصد دارند در نشست ژوئن هفته آینده برای ادامه ارزیابی تنشهای بخش بانکی و اطمینان از اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد، به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.» اما با وجود بازار کار قوی‌تر، واقعاً هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در معیارهای تورمی که پاول اشاره کرده است وجود ندارد و فدرال رزرو باید بیشتر در این زمینه تلاش کند.

مقامات فدرال‌رزرو اخیراً به‌جز دو مخالف در سال گذشته، به طور هماهنگ رأی داده‌اند و اغلب روش‌های مشابهی را در مورد تعهد خود در قبال کاهش تورم پیش گرفته اند.

اما با نزدیک شدن به نرخ بهره یا در سطحی که مقامات آن را به اندازه کافی بالا می‌دانند تا اقتصاد را مهار کند، دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اینکه تا چه حد باید پیش‌تر رفت، وجود دارد و بدین صورت احتمال مخالفت در نشست آتی افزایش می یابد.

شکاف های فزاینده

یک سوال کلیدی برای سیاستگذاران این است که فشارهای بانکی تا چه حد روند ارائه وام را تحت تاثیر قرار می دهد.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو، گفت، در حالی که تا کنون این مسئله تاثیر زیادی بر شرایط ارائه وام و اعتبار نداشته است، ممکن است این اثرات در اقتصاد ظاهر شود.

والر در 24 مه گفت: “بیش از چهار ماه از اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و جلسه ژوئیه می گذرد.” بنابراین بعد از این مرحله ما تحلیل بهتری از شرایط اعتباری خود خواهیم داشت. اگر شرایط بانکی خیلی وخیم نباشد، افزایش نرخ در ماه جولای بهترین سیاست ممکن اسکت.

پاول استدلال مشابهی را در میزگرد مورخ 19 مه مطرح کرد، وی در این جلسه اعلام نمود که اقدامات فدرال رزرو این فرصت را فراهم می کند که کمی آهسته تر حرکت کنند تا تاثیر افزایش نرخ های قبلی و تنش بانکی بر اقتصاد ارزیابی شود.

در حالی که به نظر می‌رسد اکثر مقامات کمیته بازار آزاد فدرال با این استدلال موافق هستند، تعداد کمی از سیاست‌گذاران نگرانی خویش را در مورد عدم کاهش تورم ابراز کرده‌اند.

لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس، که امسال در این رای گیری شرکت می کند، در سخنرانی 18 می اذعان داشت: «من همچنان نگران این هستم که آیا تورم قرار است سریع کاهش ‌یابد. «داده‌های هفته‌های آینده هنوز نشان دهنده این موضوع است که می توان جلسه بعدی اصلا برگزار نکنیم.اما هنوز تصمیم گیری قاطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.

میشل بومن، فرماندار ماه گذشته نیز هشدار داد که روند قیمت ها و آمار نیروی کار اصلا روند رو به بهبودی را نشان نمی دهد. جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، نیل کشکاری، رئیس مینیاپولیس و لورتا مستر در کلیولند نیز به حمایت از افزایش نرخ بهره در ژوئن پرداختند. بولارد و مستر امسال در رای گیری شرکت نمی کنند، اما هر دو در مذاکرات FOMC شرکت می‌کنند و به عنوان اشخاص تاثیرگذار در کمیته تنظیم سیاست فدرال رزرو نقش مهمی را ایفا می کنند.

در حالی که رای‌های «مخالف» روسای فدرال رزرو منطقه‌ای نسبتاً رایج است، مخالفت‌های بومن یا والر – که همچنین به عنوان یکی از اعضای جنگ‌طلب کمیته هستند – اولین مورد مخالفت از سوی یک فرماندار فدرال رزرو از سال 2005 است.

جذابیت

نظرات این کارشناسان در هفته های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. پس از نشست 2 تا 3 ماه مه فدرال رزرو، سرمایه گذاران و اقتصاددانان تصور کردند که وقتی سیاست گذاران افزایش نرخ ها را متوقف کنند، مجبور می شوند بعد از مدتی به کاهش نرخ روی آورند.

با این حال، از آن زمان بعد، تورم و داده‌های بازار کار هر دو بالاتر از حد انتظار هستند.

شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص مخارج مصرف شخصی، بدون احتساب هزینه غذا و انرژی، با نرخ 4.7 درصد بر مبنای 12 ماهه درماه آوریل افزایش یافت و از  مقیاس4.6 درصد در دسامبر افزایش یافت. این معیار تورم خدمات اصلی که توسط پاول به دقت مورد بررسی قرار گرفته است، از سال گذشته به سختی تغییر یافته است. طبق گزارش وزارت کار، کارفرمایان در ماه می 339000 شغل ایجاد کردند که بسیار بالاتر از برآورد اقتصاددانان است.

داده های قوی تر، همراه با سیگنال های پاول و فیلیپ جفرسون، رئیس فدرال رزرو، به تغییر انتظارات از توقف موقت فدرال رزرو به  عدم برگزاری جلسات فدرال رزرو منجر شده است.

مشکل اصلی در حال حاضر این است که پاول اعلام کند که فدرال رزرو جلسه ای را برگزار نمی کند، حتی اگر از افزایش نرخ در ماه ژوئن چشم پوشی کند.

در حالی که بیانیه مقامات بعد از جلسه، چهارشنبه ساعت 14 منتشر می شود، در واشنگتن، با توجه به «تثبیت سیاست اضافی» ، پاول می تواند از کنفرانس مطبوعاتی خود برای احتمال افزایش نرخ در ماه جولای استفاده کند.

سیاست گذاران همچنین می توانند انتظارات خود را برای نرخ های بالاتر از طریق به روز رسانی پیش بینی های اقتصادی خود که پس از نشست دو روزه خود در این هفته منتشر خواهند کرد، اعلام کنند. در در ماه مارس، 7 نفر از 19 کارشناس پیش‌بینی کردند که نرخ‌ها امسال افزایشی است، و تنها چند اصلاح لازم است تا میانگین تخمین حتی بالاتر برود.

یکی از مشکلات برنامه‌ریزی فدرال رزرو، انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه می در روز سه‌شنبه، اولین روز از نشست FOMC است. یک بررسی نشان می دهد که اعضای فدرال برنامه خود را برای وقفه کنار بگذارند و در عوض با افزایش 25 امتیازی به راه خود ادامه دهند.

استفن استنلی، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در بازارهای سرمایه گزاری سانتاندر در نیویورک گفت:” نحوه نگرش متفاوت مردم به نظرات و دیدگاه های مختلف درباره میزان اهمیت دادن به این دو ریسک یعنی خطر زیاده‌روی در مقابل ریسک عدم زیاده روی به اندازه کافی، این تفاوت‌ها زمانی واضح‌تر ظاهر می‌شوند که شما به نقطه عطف نزدیک شده اید.

 

 

منبع:yahoo

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17640

تاریخ انتشار

2023/06/20

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17640

اشتراک گذاری