A leading and knowledge-based financial group with a diverse set of technological services

آیا به نقطه عطف نفت نزدیک شده ایم؟

آیا به نقطه عطف نفت نزدیک شده ایم؟

 

شاخص های بنیادین فعلی بازار نفت تحت فشار هستند، و اگر به حرف های اقتصاددانان، صندوق های تامینی یا دولت های غربی گوش فرادهید، ممکن است به این نتیجه برسید که این فرایند بیشتر حالت خرسی (نزولی) دارد. نوسانات پایین کنونی قیمت نفت نشانه یک رکود اقتصادی بالقوه است. بحث ادامه دار سقف بدهی عامل نگران کننده دیگری در زمینه عدم اطمینان در بازارهای نفت، درست پس از بین رفتن ترس از بحران بانکی ایالات متحده در نظر گرفته می شود. در حالی که خرس‌ها در حال حاضر سر و صدای زیادی به پا کرده اند، واقعیت ممکن است برعکس باشد. به نظر می رسد که یک بازار صعودی بالقوه در افق وجود دارد، به ویژه با توجه به آخرین ارقام تقاضای نفت ارائه شده توسط آژانس بین المللی انرژی در پاریس و اوپک.

گزارش‌های رسانه‌های اصلی مبنی براین حالت است که تاخیرها و مانع‌تراشی‌های مداوم هر دو احزاب سیاسی ایالات متحده، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، در مذاکرات سقف بدهی، به منزله فشار نزولی بیشتر بر قیمت‌های جهانی نفت است. این مسئله منجر به تحلیل احساسی در میان بازیگران بازار نفت و مؤسسات مالی شده است و خوش‌بینی فزاینده پیرامون رشد تقاضای مورد انتظار در نیمه دوم سال 2023 و پس از آن را کاهش داده است. بازار در حال حاضر با ارقام رشد اقتصادی چین کمتر از حد انتظار قیمت گذاری شده است و پیش بینی می شود ترکیب کاهش تولید اوپک و کاهش تولید نفت کانادا از قیمت های نفت خام در ماه های آینده حمایت می نماید.

قرارداد ژوئن WTI، که امروز به تاریخ نهایی خود نزدیک شده است، نشان دهنده فضای دلهره آورکنونی است. ترس از رکود اقتصادی احتمالی ایالات متحده، به دلیل نکول احتمالی، که احتمالاً می تواند منجر به کاهش تقاضا نیزشود. با این حال، بازارها ممکن است وضعیت را نادرست تفسیر کنند، زیرا بعید است که یک بحران اقتصادی احتمالی یا تمام مقیاس نتیجه نهایی بازی قدرت فعلی در سنا و کنگره ایالات متحده در نظر گرفته شود. طبق تجربیات گذشته ،هر دو طرف از خطرات و پیامدهای آن آگاه هستند. توجه رسانه ها و مقاومت احزاب برای تسلیم شدن در برابر فشارها در یک سال انتخاباتی، به فشار برای یک رویارویی گسترده دامن می زند. با این حال، بیشتر به نظر می رسد که یک توافق سقف بدهی جدید در نهایت حاصل خواهد شد و زندگی به روال معمول باز می گردد. علاوه بر این، رکود اقتصادی پیش بینی نمی شود، زیرا شاخص اقتصاد جهانی تا حد زیادی مثبت است و قیمت مولفه های انرژی و همچنین قیمت های عمده کالاها کاهش یافته است. احتمال رکود اقتصادی در اروپا نیز وجود ندارد، زیرا اقتصادهای اروپایی قدرت خود را در معرض نمایش گذاشته اند و تقاضای زیادی برای نیروی کار موجود وجود دارد. خارج از OECD، بازارهای نوظهور مانند خاورمیانه و هند همچنان پرقدرت به فعالیت خود ادامه می دهند.

علیرغم چشم انداز کلان اقتصادی، احساسات منفی هنوز وجود داردو این مشکل در صندوق های تامینی بیشتر به چشم می خورد. همانطور که بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد، صندوق های تامینی در مورد نفت بسیار نزولی هستند. در حال حاضر، موقعیت های غیر تجاری به پایین ترین حد در سال 2011 نزدیک شده اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، اکثر مدیران پولی در حال آماده شدن برای یک رکود قریب الوقوع هستند. این خبرگزاری همچنین گزارش داد که صندوق های تامینی دیدگاه های بسیار محدودی در مورد گازوئیل و گازوئیل ابراز کرده اند که نشان دهنده سطوح بدبینی است که از مراحل اولیه همه گیری کووید-19 مشاهده نشده است. این نگرانی‌ها از ترکیبی از عوامل، از جمله افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، رشد اقتصادی کندتر نسبت به موارد پیش‌بینی‌ در کشورچین، و احتمال قریب‌الوقوع نکول آمریکا ناشی می‌شوند. علاوه بر این، صندوق های تامینی نگران هستند که اوپک پلاس به تعهدات خود در مورد تولید نفت عمل ننماید.

همچنین باید گفت که بازار فیزیکی نفت تصویر متفاوتی را ارائه می دهد، زیرا سطح یکسانی از احساسات نزولی را نشان نمی دهد. انتظار می رود تقاضا افزایش یابد، به صورتی که با افزایش سفرهای هوایی، استفاده بیشتر از پالایشگاه ها و تقاضای بالا برای بنزین و گازوئیل در ایالات متحده بیشترمشهود است. نشانه های مشابهی را می توان در اروپا و سایر مناطق نیز مشاهده کرد. تحلیلگران هشدار داده‌اند که سطح ذخیره‌سازی سوخت در کل کمتر از استانداردهای فصلی است. علاوه بر این، تولیدکنندگان نفت و سایر شرکت‌کنندگان در صنعت تمایل خود را برای پرهیز از هجینگ در برابر کاهش احتمالی قیمت نشان داده‌اند.

در هفته های آینده، پتانسیل تغییر شگرفی در احساسات بازار به سمت چشم انداز صعودی تر وجود دارد. کاهش مداوم موجودی ها احتمالاً اکثریت فعالان بازار را به فعالیت بیشتر وا می دارد. تولیدکنندگان، با استراتژی‌های فعلی خود، حتی ممکن است کاهش بیشتر تولید را در صورت کاهش قیمت‌ها به زیر ۷۵ دلار در هر بشکه در پیش بگیرند که نشان‌دهنده یک سیگنال صعودی قوی است. علاوه بر این، حل و فصل مسخره سیاسی در مورد سقف بدهی واشنگتن، همراه با تقاضای بالاتر در طول فصل تعطیلات در سراسر جهان، می تواند احساسات صعودی را بیشتر تقویت کند.

همانطور که هیثم الغیس، دبیر کل اوپک اشاره نمود، سرمایه گذاری کم همچنان یک نگرانی فزاینده محسوب می شود. وی بار دیگر تاکید کرد که سرمایه گذاری ناکافی در بخش نفت و گاز می تواند منجر به نوسانات طولانی مدت بازار شود. الغیس در کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه (MEPGC) در دبی به  این موضوع اشاره نمود: اهمیت تمرکز بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به جای جایگزینی ساده یک منبع انرژی با منبع دیگر. سرمایه گذاری های عمده در تمام بخش های انرژی به فوریت مورد نیاز است. اوپک به طور مداوم به نیاز به 12.1 تریلیون دلار سرمایه گذاری جهانی برای پاسخگویی به افزایش بلندمدت تقاضای نفت اشاره نموده است.

کاهش مداوم تولید نفت روسیه به دلیل تحریم های غرب خطرات قابل توجهی را متوجه بازار می کند. تحلیلگران تخمین می زنند که 2 تا 2.5 میلیون بشکه در روز از تولید نفت روسیه، از 11 میلیون بشکه در روز فعلی، ممکن است با ریسک بالاتری مواجه شود. آخرین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی حاکی از کمبود بالقوه 2 میلیون بشکه در روز در عرضه نفت خام در نیمه دوم سال 2023 است. با این حال، این برآورد ممکن است با توجه به اظهارات گروه 7 در آخر هفته خوش بینانه باشد که نشان دهنده قصد آنها برای تقویت تلاش‌ها برای مقابله با فرار روسیه از محدودیت‌های قیمتی در صادرات نفت و سوخت در نظر گرفته می شود.

به محض اینکه صندوق های تامینی دوباره جایگاه خود را یافتند، انتظار می رود که دوباره به موقعیت های خرید بازگردند. تنها به یک بازیکن بزرگ وال استریت نیاز است تا این بخش به حرکت صعودی خود ادامه دهد و بدین صورت بقیه نیز به دنبال آن خواهند رفت.

 

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

17384

تاریخ انتشار

2023/05/24

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17384

اشتراک گذاری