A leading and knowledge-based financial group with a diverse set of technological services

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کمک به کاهش تورم: روش کار

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کمک به کاهش تورم: روش کار

فدرال رزرو در 14 ماه گذشته ماموریتی را انجام داده است و نرخ های بهره را با سرعتی فوق العاده در 40 سال اخیر افزایش داده است تا به کاهش هرچه بیشتر تورم فزاینده کنونی کمک نماید.

فدرال رزرو در هفته گذشته افزایش نرخ را متوقف نمود و نرخ کلیدی خود را برای اولین بار از ژانویه 2022 ثابت نگه داشت تا ارزیابی کند که این گروه چگونه بر اقتصادی تأثیر گذاشته است که به طور گسترده انتظار می رود در اواخر سال جاری به رکود ضعیف نزدیکتر شود.

اما با پیش بینی افزایش دو نرخ متوالی دیگر در سال جاری، این پیام دوستانه به بازار دیگر تاثیرگذشته خود را ندارد.

افزایش نرخ بهره چگونه باعث کاهش تورم می شود؟

هنگامی که فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال خود را افزایش می دهد – نرخی که بانک ها از یکدیگر برای وام های یک شبه دریافت می کنند – این افزایش در اقتصاد به چشم می خورد و نرخ وام مسکن، کارت های اعتباری، خطوط اعتباری مسکن و وام های خودرو، در میان انواع دیگر وام ها افزایش می یابند.

چرا؟

اگر بانک ها مجبورند سود بیشتری بپردازند، باید از مشتریان خود هزینه بیشتری بگیرند تا بتوانند سود گذشته خود را حفظ کنند.

مصرف کنندگان نیز به نوبه خود باید برای گرفتن تسهیلات مسکن، خرید خودرو و کارت اعتباری، هزینه بیشتری بپردازند. حداقل از نظر تئوریک، کمتر احتمال دارد که این افراد خریدهای کلان را انجام دهند یا به خرید قانونی بپردازند.

به طور مشابه، مشاغلی که در زمان انتشار اوراق قرضه شرکتی مجبور به پرداخت نرخ بالاتری هستند، تمایل کمتری به ساخت کارخانه‌های جدید، گسترش ناوگان کامیون‌ یا استخدام کارگران بیشتری دارند.

تقاضای کم برای محصولات و خدمات، شرکت‌ها را وادار می‌کند که قیمت‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش دهند یا احتمالاً حتی آن‌ها را بدون تغییر نگه دارند تا بتوانند کسب‌وکار را در بازار رقابتی‌تر که فروشندگان بیشتری به دنبال خریداران کمتری هستند، حفظ نمایند. این قانون عرضه و تقاضاست.

با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو چه اتفاقی برای سهام می افتد؟

راه دیگر کاهش تورم از طریق افزایش نرخ فدرال رزرو ، جذاب کردن اوراق قرضه نسبت به سهام برای سرمایه گذاران است. با تغییر سرمایه‌گذاری‌ها از سهام به اوراق قرضه، بازار سهام سقوط می‌کند و باعث می‌شود آمریکایی‌ها پول کمتری داشته باشند و آنها مجبور هستند کمتر خرج کنند. باز هم، کاهش تقاضا باعث می‌شود شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت نگه دارند یا نرخ محصولات را به طور متوسط ​​افزایش دهند.

فدرال رزرو چند بار نرخ بهره را افزایش داده است؟

از ماه مارس 2022، فدرال رزرو نرخ وجوه استاندارد فدرال را در 10 جلسه متوالی در مجموع 5 درصد افزایش داده است. این افزایش بالاترین افزایش نرخ در چهار دهه اخیر است.

نرخ بهره فدرال رزرو امروز چقدر است؟

پس از اینکه سیاستگذاران فدرال رزرو تصمیم گرفتند  نرخ ها را در روز چهارشنبه بدون تغییر نگه دارند تا بررسی کنند که افزایش نرخ تا کنون بر اقتصاد چه تاثیری داشته است، نرخ وجوه فدرال روی 5 تا 5.25 درصد باقی ماند. در مارس 2022، این نرخ همچنان نزدیک به صفر بود، زیرا مسولان پس از رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، تمرکز خود را بر بهبود اقتصاد معطوف کردند.

دلیل افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ؟

به طور کلی تورم به طور مداوم کاهش یافته است. اما بخشی از تورم که اقلام غذایی و انرژی ناپایدار را حذف می کند و فدرال رزرو از نزدیک این بخش را دنبال می کند، برای مدت طولانی تر از حد انتظار در سطح بالا باقی مانده است. افزایش سالانه قیمت‌های اصلی مصرف شخصی  (PCE) یعنی معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو ، در ماه آوریل از 4.6 درصد در دسامبر به 4.7 درصد رسیده است. افزایش شدید اجاره بها و خودروهای دست دوم به ارائه لیست قیمت منجر شده است..

فدرال رزرو بر این باور است که باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، زیرا تورم فقط نسبت به افزایش های قبلی عکس العمل متوسطی نشان داده است.

انتظار بازار نسبت به نرخ بهره فدرال رزرو ؟

بازارهای مالی بر این باورند که بانک مرکزی در ماه ژوئیه دوباره نرخ اصلی خود را افزایش می دهد. اما آنها پیش بینی فدرال رزرو برای دومین افزایش بیشتر در سال جاری را قبول نمی کنند. بازارها نشان می‌دهند که اقتصاد و تورم در ماه‌های آینده به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و فدرال رزرو به توقف در افزایش نرخ خود ادامه می دهد.

آیا کاهش تورم در راه است؟ کاهش تورم به نفع همگان است یا خیر؟

آیا واقعاً افزایش نرخ بهره باعث کاهش تورم می شود؟

برخی از منتقدان، علی الخصوص دموکرات‌های کنگره، می‌گویند که تأثیر فدرال رزرو بر تورم فعلی خیلی کم است و بنابراین مسولان باید عملیات خود را متوقف کنند تا از رکود اقتصادی جلوگیری کنند.

آنها براین باورند که افزایش قیمت امروز بیشتر ناشی از افزایش مشکلات زنجیره تامین ناشی از بیماری کرونا و جنگ روسیه در اوکراین است تا اینکه به دلیل تقاضای بیش از حد مشتریان باشد.

آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که افزایش قیمت‌ها در حال حاضر تعدیل‌کننده است، زیرا مشکلات عرضه برطرف می‌شود و بنابراین فدرال رزرو باید از ادامه کار خودداری نماید.

 

 

منبع:usatoday

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17657

تاریخ انتشار

2023/06/24

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17657

اشتراک گذاری