A leading and knowledge-based financial group with a diverse set of technological services

بهترین هفته برای اقتصاد

بهترین هفته برای اقتصاد

  • ارقام جدید خرده فروشی، تورم، و توقف افزایش نرخ ها نشان دهنده هفته قدرتمند در اقتصاد است.
  • این داده ها نشان می دهد که اقتصاد در مسیر متعادل کردن کاهش تورم با حفظ رشد است.
  • خرده فروشی از آوریل تا ماه مه 0.3% افزایش یافت زیرا مصرف کنندگان بیشتر هزینه کردند.

این هفته، هفته شلوغی برای داده های اقتصادی است و به نظر می رسد که ایالات متحده در مسیر درستی است.

با کاهش قیمت بنزین و کاهش تورم در سایر مقوله ها، آمریکایی ها نسبت به وضعیت اقتصاد در تابستان وضعیت خوبی دارند. در نتیجه، بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز دست از خرید کردن نکشیده اند، که به این معنی است که مشاغل می‌توانند به روند استخدام افراد ادامه دهند. این وضعیت به خوبی در میزان بیکاری پایین و رشد شغلی در زمان رقابت دستمزد ساعتی همسان با تورم قابل مشاهده است. همچنین افزایش تولید، به ویژه در وسایل نقلیه موتوری  به چشم می خورد، زیرا کشوربا سرعت بالایی ساخت کارخانه ها را در پیش گرفته است.

همه این خبرهای خوب به وضعیت اقتصادی کمک می کند و بدین صورت فدرال رزرو این اطمینان را خواهد داشت که از افزایش نرخ بهره در این ماه چشم پوشی نماید.

حال بیایید بررسی دقیق تری از به دلگرم‌کننده‌ ای که فقط در هفته گذشته منتشر شد ، داشته باشیم.

آمریکایی ها در حال خرید

طبق گزارش وزارت بازرگانی، پس از افزایش قیمت 0.4 درصدی از ماه مارس تا آوریل، بخش خرده‌فروشی از آوریل با 3درصد افزایش مواجه شد. مصرف‌کنندگان در کل، از جمله در فروشگاه‌های مواد غذایی و نمایندگی‌های خودرو، به استثنای بنزین، بیشتر هزینه کردند که این موضوع نشان‌دهنده کاهش قیمت بنزین است.

کل مخارج خرده فروشی در 12 ماه گذشته افزایش 1.6درصدی را تجربه نمود که این روند افزایش کندتر از روند افزایش قیمت است. افزایش مخارج خرده‌فروشی با کاهش قیمت بنزین تقریباً با تورم  به طور یکسان در حال پیشروی است. بر اساس گزارش AAA در روز جمعه، یک گالن گاز معمولی به طور متوسط ​​حدود 3.59 دلار است که در مقایسه با سال های گذشته یک واحد افزایش یافته است اما نسبت به سال گذشته که قیمت ها به طور متوسط ​​حدود 5 دلار بود، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.

در حالی که آمریکایی ها برای سفر تابستانی آماده می شوند، قیمت بنزین در ماه می 5.6 درصد کاهش یافت – و در سال گذشته 19.7 درصد کاهش یافت و قیمت نفت کوره 7.7 درصد کاهش یافت.

وزارت کار روز سه‌شنبه اعلام کرد که شاخص  CPI از مه 2022 تا مه 2023 4 درصد افزایش یافته است که پایین‌ترین نرخ تورم سالانه از مارس 2021 است. این میزان نسبت به سال قبل از 4.9 درصد در آوریل افزایش یافته است. شاخص CPIبه ازای داده های فصلی تعدیل شده، ماهانه 0.1 درصد افزایش یافت که کمتر از رشد 0.4 درصدی ماه به ماه در آوریل است.

شاخص  CPI اصلی ، به غیراز غذا و انرژی ، در ماه مه 5.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که نشان می دهد مصرف کنندگان هنوز هم تا حدودی کاهش قیمت را احساس می کنند. این وضعیت شامل افزایش 4.4 درصدی قیمت خودروهای دست دوم و افزایش 0.6 درصدی قیمت سرپناه است که از 0.4 درصد برای آوریل 2023 افزایش یافته است.

طبق نظر شورای مشاوران اقتصادی، تورم بخش خواربار نیز در حال کاهش است. در ماه مه، تورم خواربار به صورت سالانه 1.7 درصد کاهش یافته است، که تفاوت فاحشی با افزایش 15.7 درصدی در جولای 2022 دارد. این وضعیت تا حدی ناشی از کاهش سریع قیمت تخم مرغ بود که بین آوریل و مه نیز 13.8 درصد کاهش یافت.

تورم در حال کاهش است، در حالی که مشاغل و دستمزدها در سطح بالایی قرار دارند

در یک گزارش جداگانه در روز سه شنبه، اداره آمار کار افزایش 0.3 درصدی در میانگین درآمد ساعتی را با کاهش تورم در ماه مه گزارش کرد.درآمد واقعی پس از منفی بودن برای بیشتر افزایش تورم، سالانه با 0.2 درصد افزایش مواجه شده است.

بر اساس داده‌های شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) که چهارشنبه منتشر شد، تورم ایالات متحده نیز در سطح عمده‌فروشی کمتر از انتظارات کاهش یافت.

برخی داده ها در این هفته نشان داد که بازار کار در سطح بالایی قرار دارد. وزارت کار روز پنج‌شنبه اعلام کرد درخواست‌های جدید برای مزایای بیکاری در هفته گذشته ثابت بوده و نشان می‌دهد که سطح تعدیل همچنان پایین است. تا ماه می، کارفرمایان حدود 1.6 میلیون شغل در سال 2023 ایجاد کرده اند.

افزایش هزینه‌ مصرف‌کننده و دستمزدهای بالاتر، که حدود دو سوم تولید اقتصادی را تشکیل می‌دهد، نشان می‌دهد که تقاضا حتی با وجود افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های بهره که پس از تصمیم روز چهارشنبه فدرال رزرو ثابت مانده است، هیچ تغییری نکرده است.

با ادامه رشد اقتصادی، نرخ بهره افزایش نمی‌یابد

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در نشست چهارشنبه خود نرخ بهره را ثابت نگه داشت و 10 دوره افزایش متوالی فدرال رزرو در 15 ماه را متوقف کرد. این عمل باعث شد که نرخ استقراض معیار بین 5 تا 5.25 درصد باشد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اعلام نمود: «ما شاهد تأثیرات سیاستهای سختگیرانه و تقاضا در حساس‌ترین بخش‌های اقتصاد به نرخ بهره، به‌ویژه مسکن و سرمایه‌گذاری بوده‌ایم». با این حال، مشاهده کامل اثرات مهار پولی، به ویژه بر تورم، زمان بر است.

فدرال رزرو همچنین دو افزایش ۲۵ واحدی دیگر نرخ بهره را قبل از پایان سال پیش بینی کرد که باعث می شود نرخ پایه بین ۵.۵ تا ۵.۷۵ درصد برسد. خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی فدرال رزرو، که شامل انتظارات سیاست‌گذاران برای نرخ‌های بهره آتی است، نشان می دهد که نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ به ۴.۶ درصد کاهش می‌یابد و تورم اصلی تا پایان سال به ۳.۹ درصد می‌رسد.

فدرال رزرو امسال رشد اقتصادی 1 درصدی را پیش بینی نمود همچنین نرخ بیکاری در سال جاری به 4.1 درصد افزایش یافت. پیش‌بینی‌های مرتبط با رشد اقتصادی و بیکاری نسبت به آخرین تخمین‌های فدرال رزرو در ماه مارس خوش‌بینانه‌تر است و نشان می‌دهد که بانک مرکزی انتظار دارد شکوفایی اقتصادی همچنان ادامه یابد.

همه این موارد به این معنی است که آمریکایی ها مطمئن هستند که اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد.

آمریکایی ها در مورد اقتصاد نیز حس بهتری دارند. داده‌های اولیه دانشگاه میشیگان در مورد شاخص احساسات مصرف‌کننده نشان می‌دهد که احساسات مصرف‌کننده در ایالات متحده در ژوئن به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسیده است. طبق داده‌های نظرسنجی روز جمعه ، در دو هفته اول ژوئن این سطح به 63.9 رسید که بالاتر از سطح 59.2 در ماه مه و بسیار بالاتر از سطح 50.0 درماه ژوئن 2022 است.

بر اساس این نظرسنجی، انتظارات تورمی کوتاه مدت به پایین ترین حد خود از مارس 2021 رسیده است، زیرا آمریکایی ها انتظار دارند قیمت ها با نرخ سالانه 3.3 درصد در سال آینده رشد نماید. این نسبت از انتظارات 4.2 درصدی در ماه مه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش پنجشنبه فدرال رزرو، تولید صنعتی پس از دو افزایش ماهانه متوالی در ماه می با کاهش 0.2 درصدی مواجه شده است، در حالی که شاخص تولید 0.1 درصد افزایش یافته است. پس از جهش نزدیک به 10 درصدی در ماه آوریل، شاخص وسایل نقلیه موتوری در ماه مه افزایش یافت و به 0.2 درصد رسیده است.

بر اساس گزارش بانک فدرال رزرو نیویورک، با وجود کاهش شدید درماه گذشته، فعالیت های تولیدی در ایالت نیویورک در این ماه با افزایش مواجه شد. داده های روز پنجشنبه نشان داد که تولید در ماه ژوئن بیش از حد انتظار بهبود یافته است که ناشی از افزایش مقدار محموله ها و افزایش جزئی سفارشات جدید است. در حالی که روند افزایش قیمت کندتر شده است، موجودی انبارها کاهش یافته است.

این ارقام در مقایسه با شاخص کارخانه  ای در سطح منطقه ای بانک فدرال رزرو فیلادلفیا، به عنوان یکی از معیارهای کلیدی فعالیت تولیدی ایالات متحده است که در روز پنجشنبه کاهش کمتر از حد انتظار را گزارش نمود.

به طور کلی، داده های این هفته نشان می دهد که حتی با وجود نگرانی ها در مورد افزایش احتمالی نرخ بهره در اواخر سال جاری ،اقتصاد ایالات متحده همچنان در حال شکوفایی است.

 

 

منبع:yahoo

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17630

تاریخ انتشار

2023/06/20

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17630

اشتراک گذاری