A leading and knowledge-based financial group with a diverse set of technological services

طلا دوباره عزیز شد

طلا دوباره عزیز شد

در پایان معاملات هفتگی، طلا با درخشش چشمگیر خود رکوردهای پیشین را جابه‌جا کرد. در سال جاری، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک بر میزان محبوبیت طلا به عنوان یک دارایی امن افزوده است.

به گزارش گولدپرایس، در پایان معاملات روز جمعه 20 سپتامبر (30 شهریور)، بازار جهانی طلا شاهد ثبت رکورد تازه ای بود. در این روز، قیمت هر اونس طلا با 1.35 درصد یا حدود 35 دلار افزایش از مرز 2622 دلار گذشت. طلا در یک ماه گذشته بیش از 4 درصد و در یک سال نیز نزدیک به 35 درصد رشد قیمت داشته است. این فلز گرانبها در بازه 20 ساله هم بیش از 534 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.

این گزارش می‌افزاید: نقره نیز به عنوان یکی از فلزات ارزشمند با رشد قیمت روبه‌رو شد. در پایان معاملات هفتگی، هر اونس نقره با 1.3 درصد یا 0.4 دلار افزایش از مرز 31 دلار عبور کرد. نقره در یک ماه گذشته 6 درصد و در یک سال اخیر نیز بیش از 31 درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت این فلز همگام با طلا در بازه زمانی 20 ساله بیش از 387 درصد افزایش یافته است.

افزایش تقاضا به دلیل تشدید تنش در منطقه خاورمیانه، تضعیف دلار و پیش‌بینی ادامه برنامه کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا از جمله دلایل افزایش قیمت طلا و نقره به شمار می‌روند.

نفت جا ماند

به گزارش اویل پرایس، با پایان معاملات هفته گذشته، بهای نفت خام برنت دریای شمال با 39 سنت کاهش به 74 دلار و 49 سنت در هر بشکه رسید. نفت سبک آمریکا نیز 16 سنت تنزل کرد و به قیمت 71 دلار به فروش رسید. با وجود تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه که بخش بزرگی از نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند، عواملی همچون افزایش تولید آمریکا و افزایش عرضه کشورهای عضو گروه اوپک پلاس در کنار کاهش تقاضا و مصرف چین موجب شده تا آینده بازار نفت خام با ابهام روبه‌رو شود.

 

کد مقاله

20955

تاریخ انتشار

2024/09/22

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20955

اشتراک گذاری