گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش تورم باعث می شود فدرال رزرو نرخ بهره را به چهاردرصد در سال جاری افزایش دهد

افزایش تورم باعث می شود فدرال رزرو نرخ بهره را به چهاردرصد در سال جاری افزایش دهد

گلدمن ساکس می گوید که افزایش تورم باعث می شود فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را به چهاردرصد در سال جاری برساند:

گلدمن ساکس انتظار دارد که فدرال رزرو چهاردرصد افزایش نرخ بهره را در سال جاری در نظر بگیرد، اما فکر می‌کند به دلیل افزایش تورم، افزایش نرخ بهره بیشتر باشد. دیوید مریکل، اقتصاددان گلدمن گفت: “ما با این ریسک مواجه هستیم که بخواهد در هر جلسه اقدامات سختگیرانه ای انجام دهد تا زمانی که چهره تورم تغییر کند.”

فدرال رزرو همچنین احتمالاً از ماه جولای شروع به کاهش ترازنامه خود به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار در ماه خواهد کرد. براساس تحلیل گلدمن ساکس، افزایش نرخ تورم می تواند باعث شود فدرال رزرو در نحوه افزایش نرخ بهره در سال جاری حتی تهاجمی تر از انتظار اقتصاددانان رفتار نماید. دیوید مریکل، اقتصاددان گلدمن، عنوان داشت: “با توجه به اینکه بازار در سال جاری انتظار ۴ درصدافزایش را دارد، شیوع ویروس آمیکرون افزایش قیمت ها را تشدید می کند و می تواند فدرال رزرو را به سرعت به سمت افزایش نرخ بهره ببرد.” مریکل در یادداشتی گفت: «پیش‌بینی اولیه ما چهار افزایش در ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر است. اما ما با این ریسک مواجه هستیم که بخواهد در هر جلسه اقدامات سختگیرانه ای انجام دهد تا زمانی که تصویر تورم تغییر کند.»

این گزارش تنها چند روز قبل از نشست دو روزه گروه سیاست گذاری که از روز سه شنبه آغاز می شود، منتشر شده است. بازارها انتظار دارند هیچ اقدامی در رابطه با نرخ بهره پس از جلسات صورت نگیرد، اما متوجه می شوند که کمیته در ماه مارس افزایش را اعمال خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، این اولین افزایش در نرخ معیار بانک مرکزی از دسامبر ۲۰۱۸ خواهد بود. افزایش نرخ بهره راهی برای جلوگیری از افزایش تورم است، تورمی که با بالاترین سرعت ۱۲ ماهه خود در نزدیک به ۴۰ سال اخیر در در حال پیش روی است. مریکل گفت که عوارض اقتصادی ناشی از شیوع کووید باعث تشدید عدم تعادل بین تقاضای رونق و عرضه محدود شده است. ثانیاً، افزایش دستمزدها همچنان در سطوح بالا به‌ویژه در مشاغل کم‌درآمد ادامه می‌یابد، حتی اگر مزایای بیکاری افزایش یافته متوقف شده و بازار کار به حالت رکود برسد.

مریکل نوشت: “ما با این ریسک مواجه هستیم که FOMC بخواهد در هر جلسه اقدامات سختگیرانه ای انجام دهد تا زمانی که این وجهه تورم تغییر کند.” “این مسئله احتمال افزایش یا اعلام ترازنامه زودتر در ماه مه و بیش از چهار افزایش در سال جاری را افزایش می دهد.” بر اساس داده های  CME، معامله گران با احتمال تقریباً ۹۵ درصدی افزایش نرخ در جلسه مارس و بیش از ۸۵ درصد احتمال چهار افزایش در کل سال ۲۰۲۲ قیمت گذاری را در نظر می گیرند.

با این حال، بازار در حال حاضر به سمت پنجمین افزایش در سال جاری تمایل دارد، که این حالت، تهاجمی‌ترین حالت فدرال رزرو است که سرمایه‌گذاران از اوایل قرن گذشته و در تلاش برای از بین بردن حباب دات‌کام تجربه نموده اند. با توجه به سنجش FedWatch CME، احتمال افزایش نرخ پنجم نزدیک به ۶۰٪ رسیده است.

علاوه بر افزایش نرخ‌ها، فدرال‌رزرو برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود را نیز به پایان می‌رساند و ماه مارس به عنوان تاریخ حاضر برای پایان دادن به تلاشی که ترازنامه بانک مرکزی را بیش از دو برابر کرده و به نزدیک ۹ تریلیون دلار رسانده، در نظر گرفته شده است. در حالی که برخی از فعالان بازار حدس می زنند که فدرال رزرو می تواند برنامه را در جلسه هفته آینده متوقف کند، گلدمن انتظار ندارد چنین اتفاقی بیفتد. با این حال، فدرال رزرو می تواند نشانه های بیشتری در مورد زمان شروع بازگشایی دارایی های اوراق قرضه خود ارائه دهد.

گلدمن پیش‌بینی می‌کند که این فرآیند در ماه جولای آغاز می‌شود و با افزایش ماهانه ۱۰۰ میلیارد دلاری صورت می گیرد. انتظار می‌رود این فرآیند ۲ یا ۲ سال و نیم ادامه داشته باشد و ترازنامه را از مقدار ۶.۱ تریلیون دلار به ۶.۶ تریلیون دلار کاهش دهد. مریکل عنوان نمود که فدرال رزرو به احتمال زیاد اجازه می دهد برخی از درآمدهای حاصل از سررسید اوراق قرضه به جای فروش کامل اوراق بهادار، هر ماه کاهش یابد. با این حال، تورم غیرمنتظره شدید و مستدام، مشکلاتی را برای پیش‌بینی‌ها ایجاد کرده است. مریکل نوشت: “ما همچنین به طور فزاینده ای شانس خوبی داریم که FOMC در نشست ماه مه خود، زمانی که نرخ تورم بسیار بالاست، اقدامات سختگیرانه خود را اعمال کند.” اگر چنین باشد، در نهایت می‌تواند منجر به بیش از چهار افزایش نرخ در سال جاری شود. چند داده کلیدی اقتصادی در این هفته وجود دارند، اما پس از نشست فدرال رزرو منتشر خواهند شد. تولید ناخالص داخلی آمریکا سه ماهه چهارم پنجشنبه منتشر می شود و اقتصاددانان انتظار رشد حدود ۵.۸ درصدی را دارند، در حالی که شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، که شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو است، روز جمعه انتشار می یابد و پیش بینی می شود که رشد ماهانه ۰.۵ درصد و سالانه معادل ۴.۸ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان دهد.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

 

 

کد مقاله

10089

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10089

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات