گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تکامل و تاریخچه STOها (قسمت اول)

تکامل و تاریخچه STOها (قسمت اول)

STO یا عرضه توکن اوراق بهادار، به معنی عرضه منظم اوراق بهادار با استفاده از فناوری بلاک چین است. بنابراین شامل ایجاد بلاک چین دیجیتال می شود. این توکن های دیجیتال بلاک چین می توانند بر اساس قوانین کد رایانه بلاک چین آنها ایجاد، منتقل، خرید، فروش و یا نابود شوند. بلاک چین می تواند به طور خاص برای معامله ایجاد شود یا می تواند از یک سیستم مانند اتریوم یا هایپرلجر استفاده کند. همچنین ممکن است شامل انتقال و کنترل برای فعال کردن تطابق با مقررات باشد. به منظور فروش بیت کوین به صورت ارز به سرمایه گذاران، توکن ها باید منطبق با قوانین مرجع حوزه اوراق بهادار همانند قانون اوراق بهادار سال ۱۹۳۳ ایالات متحده آمریکا باشند. انتشاردهندگان توکن باید موارد الزامات قانونی و نظارتی مربوطه را همچون کارگزاران و صرافی ها در نظر بگیرند. علاوه بر قوانین اوراق بهادار، مسائلی مانند قابلیت انتقال، تراکنش های الکترونیکی تعهدات، مقررات حضانت، بیمه و حق تمبر نیز ممکن است لحاظ شوند.

تفاوت اصلی این ارز با سایر اشکال اوراق بهادار در فناوری زیربنایی ساختار، یعنی بلاک چین است. STO ها اغلب فرم دیجیتال سایر دارایی ها یا ابزارها مانند سهام، اوراق قرضه، املاک، مالکیت معنوی و غیره هستند. همچون طبق مفهوم عرضه عمومی اولی(IPO)، یک شرکت می تواند با ایجاد و انتشار اوراق بهادار جدید برای سرمایه گذاران، سرمایه جمع آوری کند. ابتدا به بسط این ایده در زمینه  ICOها یا همان “عرضه اولیه سکه” می پردازیم. یک ICO اغلب شامل صدور یک دارایی مجازی مورد استفاده در یک پلت فرم یا اکوسیستمی است که هنوز ساخته نشده است. از این نظر، می‌تواند به جمع‌آوری بودجه برای ایجاد یک بلاک چین یا تامین مالی سرمایه گذاری مرتبط بلاک چین- خواه تجارت یا غیره کمک کند. در اینجا توجه به بعد قانونی مساله به خصوص در مورد دارایی های مجازی که احتمالا به عنوان ابزار سرمایه گذاری مورد استفاده قرار نمی گیرند، اهمیت دارد. البته برخی از دارایی های دیجیتال هم هستند که از لحاظ تطابق با قوانین و مقررات مرتبط با اوراق بهادار دارای چالش هستند اما، در طبقه بندی محصولات سرمایه گذاری قرار می گیرند.

ICO ها پس از موفقیت انتشار جهانی اتریوم در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شدند. با استفاده از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده(DLT) براساس بلاک چین، تعداد زیادی از  ICOها با موفقیت در مدت زمان کوتاه راه اندازی شدند و در سال ۲۰۱۶ محبوبیت بیشتری پیدا کردند. متاسفانه، در ادامه مسیر سهولت جمع آوری پول توسط فعالان بازار، منجر به ورود افراد با انگیزه های بد به این حوزه شد که از موارد غیرقانونی بازار ICO برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران سوء استفاده کردند. چند کلاهبرداری بزرگ خبرساز شد و سرمایه گذاران زیان بزرگی را در تعدادی از موارد کلاهبرداری مرتبط تجربه کردند. تقریباً در همان زمان، پلتفرم های معاملاتی تبادل کریپتو برای ایفای نقش خود به عنوان توزیع کنندگان اوراق بهادار سنتی و توجه به خدمات مرتبط با دارایی رمزارز، وارد عمل شدند تا اعتبار پروژه را تضمین کنند و بدین صورت اولین(عرضه در بورس اوراق بهادار) IEO  راه اندازی شد.

با این اوصاف، IEO به این نگرانی اساسی در مورد ثبات و اعتبار کوین توجهی نشان نداده است و علی الخصوص اینکه کوین با پشتوانه دارایی های مرتبط همگان نیست و ارزش آن بیشتر در معرض خطر کلاهبرداری است.

کمیسیون های بورس اوراق بهادار و سایر قانونگذاران مالی در سراسر جهان برای مراقبت سرمایه گذاران در برابر کلاهبرداری و دیگر اشکال سوء رفتار بازار، به شدت بر پیامدهای رمزارزهای دیجیتال و سایر اشکال ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و ICO ها تمرکز کرده اند. سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار(IOSCO) همکاری های جهانی در مورد رویکردهای نظارتی و قانونی مربوط به اوراق بهادار، با تمرکز گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر پولشویی و سایر اشکال استفاده کلاهبردانه و تروریستی از سیستم مالی را هماهنگ کرده است. امروزه، قانونگذاران به طور فزاینده ای با بلاکچین وکاربرد آن کنار آمده اند، اما  ترجیح می دهند ساختارهای مالی در محیط نظارتی در نظر گرفته شوند. STOها مزایای بلاک چین را برای تامین مالی ارائه می کنند اما در یک محیط قانون مدار، با امکان ساختارهای مبتنی بر مبادله و دارایی که جذابیت بالقوه را افزایش می دهد.

 

تفاوت بین عرضه های اولیه سکه(ICO)، عرضه اولیه در بورس(IEO) و عرضه توکن اوراق بهادار(STO)

نحوه کارکردعرضه اولیه کوینعرضه تبادل اولیهعرضه توکن اوراق بهادار
یک کوین معمولاً نشان دهنده یک بسته قراردادی از حقوق است (مثلاً حق استفاده از یک پلتفرم) که روی یک شبکه بلاک چین ذخیره شده است. درآمد حاصل از آن معمولاً برای توسعه پلتفرم و/یا سایر نیازهای مخارج سرمایه استفاده می شود.

 

-ناشر معمولا از طریق یک محمل معاملاتی معتبرمجازی، کوین یا توکن را صادر می کند.

-در یک محیط فاقد مقررات، محمل معاملاتی در کنار ارائه سامانه برای انجام معاملات سکه یا توکن ها، راستی آزمایی محدودی انجام می دهد.

-توکن نشان دهنده حق مالکیت در دارایی یا حقوق صاحبان سهام یا بدهی ناشر است. الزامات دقت به محل و حوزه قضایی عضویت بستگی دارد.

-صادرکننده ممکن است هزینه نگهداری اوراق بهادار/دارایی زیربنایی که توسط یک واسطه معتبر (مثلاً متولی) در نظر گرفته شود، را بپردازد. برخی از شرایط توکن در توکن کدگذاری می شود.

الزامات اسناد افشا به محل برگزاری و حوزه قضایی عضویت بستگی دارد.

 

مزایا برای ناشرانناشران درانتخاب ساختار ICO آنها، از جمله استخر استاتیک، با قیمت و مقدار ارائه از پیش تنظیم شده؛ استخر پویا با قیمت های متفاوت اما مقدار یا استخر پویای از پیش تعیین شده انعطاف بالاتری دارند.

 

 

 

 

راستی آزمایی انجام شده توسط شخص ثالث به منظور ارائه اعتبار به عرضه از طریق کاهش ریسک های مرتبط با کلاهبرداری

 

توکن های امنیتی بیشتر شبیه به اوراق بهادار آنالوگ هستند.

با توکنیزه کردن دارایی هایی غیرنقدی مانند سهام شرکت های خصوصی، املاک و مستغلات یا مالکیت معنوی حقوق، صاحب اصلی دارایی ها می توانند از چنین دارایی هایی به صورت کلی یا جزئی از طریق یک STO با هزینه تبادل مالی پایین درآمدزایی کنند.

 

چالش مرتبط 

 

 

 

 

 

عرضه ممکن است قانونمند نباشد و بنابراین براساس قوانین پولی و اوراق بهادار، مشکلات امنیتی و پولی در آینده بوجود آید.

ICO ها اغلب به عنوان اوراق ثبت نمی‌شوند ولی به عنوان محصولات سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند. اوراقی که تحت لوای ICO فروخته می‌شود غیرقانونی است مگر اینکه این اوراق با قوانین و مقررات مورد نیاز (مقررات مرتبط با اوراق) تطابق داشته باشد.

  • همه حوزه‌های قضایی دارایی‌های مجازی را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. بنابراین محمل معاملاتی در اینجا براساس قانونگذاران محلی قانونمند نیست و عرضه این محصولات دارایی نیز قانونی نخواهد بود.
  • در یک ساختار با خلا قانونی، استانداردهای افشا و دقت در کار متفاوت هستند و حمایت از سرمایه‌گذاران براساس قوانین اوراق موجود می‌تواند محدود باشد.
  • در عرصه بین‌المللی، روند کلی به سمت قانونمندی تبادلات و حمایت از دارایی‌های مجازی به صورت اوراق یا به اشکال مختلف است که هردو به این صورت است که مشارکت کنندگان نسبت به بدرفتاری های محتمل حمایت می‌شوند و اطمینان و اعتماد کاربر نیز افزایش می‌یابد.
  • همچنین اصول مبتنی بر حامی مالی نیز در محدوده های قضایی مشخص وجود دارند که از بازارهای اوراق سنتی تقلید می‌کنند. این مسئله ضرورتا به یک شخص ثالث مطمئن وابسته است تا اصول تطابق و دقت را تکمیل نموده به طور موثر از پروژه حمایت کند.

 

 

 

 

در حال حاضرSTO ها بیشتر در معرض قوانین اوراق بهادار در بیشتر حوزه های قضایی همچون امریکا، بریتانیا و هنگ کنگ قرار دارند. اما هنوز هم برای بیشتر معاملات اوراق اصلی راه اندازی یک STO راهکار رایجی نیست.

کد مقاله

10110

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10110

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات