گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

نوسانات بزرگ در بازار عادی تر از چیزی است که سرمایه گذاران انتظار داشتند

نوسانات بزرگ در بازار عادی تر از چیزی است که سرمایه گذاران انتظار داشتند

نوسانات بزرگ در بازار عادی تر از چیزی است که سرمایه گذاران انتظار داشتند، اما ممکن است اوضاع بدتر از شرایط کنونی شود.

چرخش شدید بازار سهام آمریکا در هفته گذشته یک حرکت هیجان انگیز برای سرمایه گذاران بوده است و تبعات آن هنوز ادامه دارد. در حال حاضر اوضاع خوب نیست، و استراتژیست ها می‌گویند که با تلاش بازار برای یافتن کف قیمتی، ممکن است بدتر نیز شود. به طور کلی، هیچ دوره ای همچون این دوره وجود نداشته است که در آن میانگین صنعتی داوجونز ۱۰۰۰ واحد در هر دو جهت نوسان داشته باشد و سهام در یک روز چندین درصد بالا و پایین شود. اما استراتژیست‌ها می‌گویند زمانی که شاخص‌ها به شدت کاهش می‌یابند، حرکت‌های بزرگ غیرمعمول نیست. در این مورد، سرمایه‌گذاران خود را با یک تغییر عمده توسط فدرال رزرو تطابق می‌دهند. بانک مرکزی از سیاست سهل‌گیرانه خود مبنی بر نرخ سود صفر فاصله می‌گیرد. این امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران ارزش گذاری در کل بازار سهام را مجددا ارزیابی کنند. این حرکت نوعی آغاز جنگ است و نوسانات مانند فشار خون است. سام استووال، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری درCFRA، عنوان داشت: زمانی که شما می‌ترسید یا مضطرب، عصبی و مردد هستید، فشارتان افزایش می‌یابد. اولین سهام هایی که تحت تاثیر قرار گرفتند، سهام‌های معروفی بودند که از نرخ‌های بهره پایین سود می‌برند، و سپس فروش سهام به سایر سهام‌های رشد و فناوری قبل از اینکه کل بازار را در این ماه در بر گیرد، تسری یافت.

 

شاخصS&P 500  در هفته گذشته

براساس تحقیقات بسپوک، شاخص S&P 500  محدوده روزانه حداقل ۲.۲۵% در هر روز در هفته گذشته را داشته است. میانگین‌های اصلی روز جمعه با افزایش قیمت به پایان رسیدند و ضررهای هفته را پس از اینکه یک تغییر در اواخر روز دیگر ایجاد کردند، از بین بردند. در این هفته، شاخص داو ۱.۳ درصد افزایش را تجربه نمود که اولین هفته مثبت در چهار هفته اخیراست. شاخص S&P 500 برای پایان هفته با ۰.۸ درصد افزایش به ۴۴۳۱ رسید و شاخص نزدک کامپوزیت بدون تغییر باقی ماند. شاخصS&P  تا پایان روز جمعه ۸ درصد از بالاترین قیمت خود افت کرد و برای ماه ژانویه ۷ درصد کاهش یافت. شاخص نزدک ۱۵ درصد از بالاترین قیمت خود و ۱۲ درصد کاهش در ماه گذشته داشته است.

 

چرا بازار در شوک فرو رفته است

در بخش اول چرخه کسب و کار، فدرال رزرو سیاست سهل‌گیرانه‌ای را در پیش گرفته است و رشد به سرعت در حال بهبود است. درآمد در حال افزایش است. بری کنپ، مدیر تحقیقات  اقتصاد کلان ایرون ساید عنوان داشت: شما سیاست پولی آسانی دارید و باد غیرمنتظرانه نیزدر پس هر بادبان وجود دارد. این چیزی است که ما سال گذشته داشتیم. اما فدرال رزرو قرار نبود آن را به مدت طولانی رها کند و آنها در سایر چرخه‌های تجاری این کار را نکرده‌اند، و به همین دلیل است که واکنش تهاجمی در میان همگان ایجاد کردند. در هفته گذشته، زمانی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو به رسانه‌ها این موضوع را گفت، بانک مرکزی بازارها را عصبی‌تر کرد. پاول اذعان کرد که فدرال رزرو می‌تواند حتی بیشتر از چهار افزایش نرخ بهره که بازارها برای امسال انتظار داشتند حرکت کند. بازار آتی بلافاصله براساس پنج افزایش قیمت برای سال ۲۰۲۲ سیاست خود را در پیش گرفت.

نوسانات روزانه شاخص داو

مایکل آرون، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در بخش مشاوران جهانی وال استریت، گفت که سرمایه‌گذاران نیز متوجه شده‌اند که سودها به اندازه گذشته زیاد نیستند. بر اساس گزارش ریفینیتیو، تاکنون، ۷۷ درصد از شرکت‌ها برآوردها را برای سه ماهه چهارم افزایش داده اند و درآمدشان را ۴ درصد بالاتر از انتظارات گزارش کرده‌اند. این میزان بسیار کمتر از میانگین ۱۶ درصدی چهار فصل گذشته است اما با میانگین بلندمدت تطابق دارد. آرون عنوان داشت: “همه این اتفاقات منجر به نوسانات بیشتر بازار می‌شود تا زمانی که سرمایه گذاران این دوره گذار را بتوانند هضم کنند.” از طرف دیگر، اقتصاد باید به رشد خود ادامه دهد، سودها بسیار خوب هستند. این برای حفظ بازارها کافی است، اما من فکر می‌کنم که آنها در حال تطبیق با تغییر در سیاست پولی، سیاست مالی و درآمد هستند.” نوسانات اساسی به دلیل آرامش نسبی در سال گذشته، سرمایه گذاران را بیشتر عصبی کرده است. استووال عنوان نمود که میانگین زمان عادی بین افت ۵ درصدی یا بیشتر درشاخص ،S&P 500 ، ۱۰۴ روز است، اما در سال ۲۰۲۱، S&P 500  به مدت ۲۹۳ روز تقویمی پیش رفت تا اینکه در سپتامبر ۲۰۲۱ بیش از ۵ درصد سقوط کرد. به صورتی که قبل از آن، بازار بین ماه‌های سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۰ بیش از ۵ درصد عقب نشینی کرده بود.

چه چیزی در پس این تحرکات اخیر است؟

ناپ عنوان داشت زمانی که بازار در آرامش بود، سرمایه‌گذاران بزرگ از گزینه‌ها و قراردادهای آتی برای محافظت از بازار با نوسان کم استفاده می‌کردند. تغییر به سمت بازاری که حرکت های ناگهانی را در خود نهفته دارد، آنها را مجبور به تغییر استراتژی می کند و این روند دلیل جهش های عظیم در بازار سهام است.

زمانی که وال استریت و بازارسازان دیگر نوسانات کوتاه‌ یا بلندمدت را ندارند، زمانی که پول کافی برای نگه داشتن سهام ندارند زیرا پروسه گزافی را به آنها تحمیل می‌کند، بازارسازان دیگر آنجا نیستند تا ضربه و آسیب حاصله را کاهش دهند، و آن وقت است که این وضعیت وخیم تر می شود. همچنین نپ می گوید سرمایه‌گذاران در نهایت طیف وسیع تری از نوسانات را پوشش خواهند داد و بازار آرام خواهد شد، اما حرکت های روزانه احتمالاً بیشتر از آنچه که بوده اند، در سطح افزایشی باقی خواهند ماند. نوسانات بزرگ همچنین با معاملات حول سطوح کلیدی در بازار مرتبط است، مانند مواردی که به میانگین متحرک مرتبط است شاخص S&P 500 جمعه گذشته از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود افت نمود و آن را در روز سقوط بزرگ روز دوشنبه به ۴۲۲۲ کاهش داد. S&P  از آن سطح  بالاتر رفت، اما استراتژیست ها همچنان به آن به عنوان یک منطقه احتمالی برای آزمایش بازار قبل از رسیدن به کف می نگرند.

میانگین متحرک ۲۰۰ روزه به عنوان یک شاخص حرکت مهم در نظر گرفته می شود. یک افت قیمتی کمتر از این سطح برای یک دوره پایدار نشان‌دهنده نزول بیشتر است، و شکستن این سطح قیمتی می‌تواند نشان‌دهنده حرکت صعودی بالاتری باشد. تاریخ در این مورد بسیار واضح عمل کرده است، وقتی میانگین متحرک ۲۰۰ روزه را با قاطعیت نقض می کنید، مانند ما… صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث این نقض می شود، معمولاً اتفاقی که می افتد این است که ۱۰٪، ۱۲٪ کاهش را پیش روی خواهیم داشت. دارل کرونک، مدیر ارشد سرمایه گذاری مدیریت ثروت و سرمایه گذاری در ولز فارگو، گفت: ۱۵ درصد، چیزی که ما به دست آوردیم.

کرونک در مصاحبه‌ای با CNBC عنوان داشت که بازار پس از این دوره احتمالاً بین ۴ تا ۷ درصد کاهش خواهد یافت. کرونک گفت: «اغلب، شما مقدار پایین واقعی را از این بخش می فهمید، یعنی ۱۰٪، ۱۵٪ دیگر.” این اتفاق در سال ۲۰۲۰ رخ داد. این اتفاق در سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۱ نیز رخ داده است. بنابراین، من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاران فقط باید در آینده نزدیک کمی محتاط باشند زیرا ممکن است این نوع اصلاحات هنوز به پایین‌ترین حد قیمتی نرسیده باشد. کرونک گفت که او هنوز هم انتظار دارد که سهام در سال جاری بالاتر باشد، اما سرمایه گذاران اکنون باید محتاطانه عمل کنند.

افزایش نرخ ها

استووال گفت که یک معیار کلیدی که باید به آن توجه کرد، سیر بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری است، معیار مهمی که بر وام مسکن و سایر نرخ های وام تاثیر می‌گذارد. در بعد از ظهر جمعه، این شاخص قیمتی ۱.۷۸درصد بود که بالاترین حد قیمتی در هفته گذشته را به خود اختصاص داد. بازده همچنین بر دیدگاه سرمایه گذاران در مورد ارزش گذاری سهام تأثیر می گذارد.

استووال عنوان داشت حرکت بالاتر در ۱۰ سال آتی حاکی از آن است که نسبت قیمت به درآمد برای شاخص S&P 500 جا برای حرکت پایین تر هنوز دارد.

 

نمودار بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری ۳ ساله

نسبت قیمت به درآمد در حال حاضر ۲۱ برابر بر مبنای ۱۲ ماهه است که از ۲۳.۱ درصد در پایان سال کاهش یافته است. این بدان معناست که سرمایه گذاران ۲۱ برابر درآمد سال گذشته پرداخت می کنند. زمانی که قیمت سهام کاهش می یابد، نسبت قیمت به درآمد نیز کاهش خواهد یافت. استووال بررسی کرد که وقتی بازدهی ۱۰ ساله بین  محدوده ۱.۷۵٪ و ۲.۲۵٪ باشد چه اتفاقی برای این نسبت می افتد. او دریافت که نسبت P-E بالای ۱۹.۷ درصد در یک دوره در سال ۲۰۱۹ بود، اما به طور متوسط ​​نزدیک به ۱۶ درصد بود. او گفت: «برای اینکه ما از ۲۳.۱ درصد به محدوده بالایی این مشاهدات برسیم، به معنای کاهش تقریباً ۱۵ درصدی است.»

 

چه چیزی را باید مدنظر قرار داد

در هفته پیش رو، سرمایه گذاران شاهد سودهای کلان شرکتهایی همچون آلفابت، آمازون و اکسون موبیل، بریستول-مایرز اسکوییب و مرک، فورد وجنرال موتورز بوده اند. همچنین داده های اقتصادی کلیدی وجود دارد که مهم ترین آنها گزارش اشتغال ماه ژانویه در روز جمعه است. “هفته آینده، جالب است که ببینیم آیا سرمایه گذاران اخبار بد اقتصادی را به دلیل پیامدهای آن برای فدرال رزرو جشن می گیرند یا خیر. به زودی، برخی از این اعداد اثرات ویروس امیکرون را نیز لحاظ می نمایند.» ما داده های تولید و خدمات را در دسترس داریم. ما داده های نیروی کار زیادی به دست می آوریم. در صورت بهبود شرایط، آیا بازارها تسکین می یابند زیرا برخی از نگرانی های آنها در مورد سیاست های بیش از حد تهاجمی فدرال رزرو را برطرف می شود؟

 

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

10154

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۱۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10154

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات