گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تورم ایالات متحده افزایش خواهد یافت

تورم ایالات متحده افزایش خواهد یافت

ترسیم اقتصاد جهانی: تورم ایالات متحده افزایش خواهد یافت

قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده در ژانویه به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسید و فدرال رزرو را مجبور نمود که نرخ بهره را بیشتر افزایش دهند. بانک روسیه سومین افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ پایه خود را در کمتر از یک سال انجام داد، در حالی که لهستان هزینه های استقراض را به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۳ افزایش داد.

ایالات متحده

قیمت‌ مصرف‌کننده در ژانویه بیش از حد انتظار افزایش یافت و نرخ تورم سالانه را به بالاترین حد چهار دهه اخیر رساند و بدین صورت فدرال رزرو شتاب بیشتری به روند افزایش نرخ‌های بهره بخشید. به نظر نمی‌رسد که در بازار قیمت کالاها در حال کاهش باشد و از طرفی هزینه خدمات نیز در حال افزایش است. بر اساس مبنای سنجش سالانه، تورم کالاها بیشترین افزایش را از سال ۱۹۸۰ به خود اختصاص داده است، در حالی که هزینه خدمات بیشترین افزایش را در ۳۱ سال گذشته داشته است.

کسری تجاری ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به بزرگترین رکورد در تاریخ رسید، که منعکس کننده افزایش ارزش واردات کالاهای مصرفی است، زیرا بیماری همه‌گیر باعث کاهش هزینه های خدمات و افزایش هزینه‌ها برای کالاها شده است. در ساحل غربی، با بدترین مشکلات از اواخر سال ۲۰۲۰ روبرو بوده ایم، اما وضعیت تا حدودی بهبود یافته است.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که ازدحام کشتی‌های باری در امتداد ساحل شرقی ایالات متحده در خارج از بنادر از ویرجینیا تا کارولینای جنوبی در حال افزایش است، زیرا سیل واردات همراه با جو نامناسب ظرفیت حمل‌ونقل را با مشکل مواجه می‌کند.

اروپا

اقتصاد بریتانیا در سال گذشته پس از متحمل شدن خسارت اندکی در ماه دسامبر، با سرعت فوق العاده از زمان جنگ جهانی دوم رشد کرد. رشد ۷.۵ درصدی بزرگترین رشد از سال ۱۹۴۱ بود و بریتانیا به سریع‌ترین رشد اقتصاد پیشرفته در سال ۲۰۲۱ دست یافت.

 

آسیا

حال و هوای تجار ژاپنی در ماه ژانویه خوب به نظر نمی‌رسید و بیشترین کاهش را از زمان فاجعه سونامی مارس ۲۰۱۱ در بحبوحه گسترش سریع سویه امیکرون تجربه نمود. وضعیت اقتصادی مدیران فروشگاه‌ ، رانندگان تاکسی و سایرین که مستقیماً با مصرف کنندگان ژاپنی سروکار دارند، در ماه گذشته با ۱۹.۶ درصد کاهش به ۳۷.۹ رسید. آمار پایینتر از ۵۰ نشان می دهد که تعداد بدبین ها از خوش بین ها بیشتر است.

بازارهای نوظهور

.

به نظر بزرگترین بانک قاره، پنج اقتصاد کلیدی آفریقا طی دو سال آینده با ریسک بدهی مواجه خواهند شد، زیرا دوران ارائه محرک های فوق العاده ناشی از بیماری همه گیر و کمک به کشورهای فقیر به پایان رسیده است.

 

جهان

نقش حیاتی لیتیوم در باتری‌های خودروهای الکتریکی به این معنی است که خودروسازان، معدن‌کاران و سرمایه‌گذاران در حال رقابت هستند تا بفهمند جهان در سال‌های آینده به چه مقدار لیتیوم نیاز خواهد داشت. مشکل این است که پیش بینی‌ها تفاوت زیادی با هم دارند.

بانک های مرکزی روسیه، مکزیک و ایسلند از اولین نشست‌های سیاست پولی سال خود برای افزایش نرخ بهره در این هفته استفاده کردند. کشور لهستان هزینه‌های استقراض را برای پنجمین ماه متوالی افزایش داد و به بالاترین حد در ۹ سال اخیر رساند.

 

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10189

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10189

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات