گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

غول های فناوری چین در حال حرکت به سمت یک فرصت ۸ تریلیون دلاری متاورس

غول های فناوری چین در حال حرکت به سمت یک فرصت ۸ تریلیون دلاری متاورس

غول های فناوری چین در حال حرکت به سمت یک فرصت ۸ تریلیون دلاری متاورس هستند – فرصتی که به شدت تحت کنترل قرار خواهد گرفت:

نکات مهم

به گفته مورگان استنلی، غول های فناوری چین همچون تنسنت، علی بابا و بایت دنس در حال سرمایه گذاری در متاورس هستند، بازاری که در آینده می تواند ۸ تریلیون دلار ارزش داشته باشد. در حالی که شرکت های آمریکایی مانند متا مادر فیس بوک و مایکروسافت در حال استفاده از مفهوم متاورس هستند، شرکت‌های چینی در تنگنای مقررات سخت گیرانه تر رویکرد محتاطانه تری اتخاذ کرده اند. متاورس چین به دلیل سانسور دولت، وضع قوانین سختگیرانه در بخش فناوری و سرکوب ارزهای دیجیتال توسط پکن می‌تواند بسیار متفاوت از سایر نقاط جهان به نظر برسد.

در ذهن خود متاورس با ویژگی های چینی را تصور نمایید. دنیای مجازی که همه از آن صحبت می کنند احتمالاً در دومین اقتصاد بزرگ جهان به این شکل خواهد بود. غول‌های فناوری چین شروع به سرمایه‌گذاری بر روی متاورس – جدیدترین کلمه رایج در فناوری اینترنت – کرده‌اند. این اصطلاح بدون تعریف مشخص است، اما عمدتاً به معنای جهان های مجازی است که مردم در آن بازی و زندگی خواهند کرد. سانسور احتمالاً فراگیر و مقررات سختگیرانه‌تر خواهد بود زیرا پکن همچنان به نظارت دقیق روی عملکرد شرکت‌های فناوری داخلی خود ادامه می‌دهد.

شرکت‌های آمریکایی مانند متا مادر فیس‌بوک در حال استفاده از مفهوم متاورس هستند، در حالی که مایکروسافت خرید پیشنهادی خود از شرکت بازی اکتیویژن را به عنوان یک بازی در این موضوع مطرح کرده است.

شرکت های چینی رویکرد محتاطانه تری در پیش گرفته اند. بنابراین آنها چه فعالیتی را شروع کرد هاند و مقررات چگونه اجرا خواهد شد؟

برنامه های کامپیوتری

مورگان استنلی در یادداشتی که ماه گذشته منتشر کرد، گفت: در چین، کل بازار مورد نظر برای متاورس می‌تواند ۵۲ تریلیون یوان یا حدود ۸ تریلیون دلار باشد. شرکت‌هایی مانند تنسنت، نت ایز، مالک تیک‌تاک، بایت دنس و علی بابا می‌توانند پیشتازان این حوزه در میان شرکت‌های اینترنتی چین باشند. متاورس آینده شبکه اجتماعی است. همه غول‌های فناوری چین باید از آن استقبال کنند تا راه‌های جدیدی برای تعامل با جوان‌ترین نسل کاربران اینترنت بیابند.

این مسئله به نوع برنامه‌هایی برمی‌گردد که می‌توانند بخشی از متاورس باشند. تحلیلگران می‌گویند واقعیت مجازی، بازی ها و رسانه های اجتماعی می توانند برخی از برنامه های کامپیوتری اولیه باشند. این برنامه ها ممکن است شامل مواردی مانند خرید آیتم های مجازی در بازی‌ها یا ایجاد آواتارهای دیجیتالی برای شرکت در جلسات باشد. متاورس آینده شبکه اجتماعی است. وینستون ما، شریک مدیریتی در شرکت کلاودتری در مصاحبه با CNBC عنوان داشت: همه غول‌های فناوری چین باید آن را بپذیرند تا راه‌های جدیدی برای تعامل با جوان‌ترین نسل کاربران اینترنت بیابند، که این مسئله با رشد مدلهای کسب و کار بر روی اینترنت موبایل و اسمارت فونها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

غول‌های فناوری چین در متاورس

پونی ما، مدیر عامل شرکت تنسنت در فراخوان سهام ماه نوامبر گفت که متاورس فرصتی برای افزایش رشد صنایع موجود مانند بازی خواهد بود. تنسنت بزرگترین شرکت بازی‌سازی جهان با مجموعه ای قوی از بازی‌های رایانه شخصی و موبایل است. شرکت تنسنت همچنین مالک وت چت است که یک سرویس پیام رسانی با بیش از یک میلیارد کاربر که جنبه‌ رسانه های اجتماعی را دارد.

آقای ما در این مصاحبه عنوان داشت که این شرکت “بسیاری از فناوری و دانش فنی” را برای کشف و توسعه متاورس در اختیار دارد. در همین حال، شرکت بایتدنس در سال گذشته گسترش زیادی را در زمینه بازی تجربه نموده است. در ماه اوت، این شرکت سازنده هدست واقعیت مجازی پیکو را خریداری کرد. این شرکت همچنین مالک برنامه تیک تاک است، برنامه ویدیویی کوتاه، و معادل چینی آن دوین است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد، پایه‌های اولیه واقعیت مجازی، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌ها را بنا نهاده است. شرکت علی بابا امسال اعلام کرد که قصد دارد عینک‌های واقعیت مجازی پیشرفته را برای جلسات مجازی عرضه کند. واقعیت پیشرفته به تصاویر مجازی در دنیای واقعی اشاره دارد. باز هم، این می‌تواند یک بازی در متاورس باشد. این غول تجارت الکترونیک یک “اینفلوئنسر مجازی” به نام دونگ دونگ را برای المپیک زمستانی پکن راه‌اندازی کرده است. آواتار دیجیتال را می‌توان در برنامه خرید علی بابا تائو با یافت که مطالب مهمی را در مورد المپیک ارائه می دهد و همچنین موارد مرتبط با بازی ها را تبلیغ می‌کند.

رسانه های محلی سال گذشته گزارش دادند که  شرکت نت ایز، یکی دیگر از غول‌های بازی چین، پایگاهی را در استان جنوبی هاینان ایجاد کرده است که بر توسعه برنامه های کاربردی متاورس تمرکز دارد. موتورپیشرفته جستجو بایدو سال گذشته یک اپلیکیشن متاورس به نام XiRang راه‌اندازی کرد که نوعی دنیای مجازی است که می‌تواند تا ۱۰۰۰۰۰ نفر را همزمان در خود جای دهد. با این حال، مدیران شرکت بایدو، انتظارات از این برنامه را در زمان راه اندازی آن کم اهمیت جلوه دادند و گفتند که بسیاری از جنبه ها هنوز به یک اندازه نیستند. ما جی، معاون رئیس بایدو، گفت که ممکن است شش سال دیگر تا راه اندازی کامل باقی مانده باشد.

با این حال، به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین نام‌های فناوری چین، برنامه های آزمایشی خود را آغاز کرده اند و زمینه را برای برنامه‌های کاربردی آینده فراهم می‌کنند.

چارلز موک، بنیانگذار Tech For Good Asia به CNBC گفت: مشابه آنچه در متا دیده‌ایم، مفهوم متاورس ممکن است در ابتدا شامل بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی VR/AR و محیط‌های تعاملی اجتماعی باشد.

بدیهی است که اینها حوزه‌هایی خواهند بود که بازیگران بزرگ فناوری چین ابتدا دنبال خواهند کرد که دارای قابلیتهای پیشرفته در چین  مانند پرداخت و خدمات آنلاین یکپارچه مانند ویچت هستند که می‌توان آن‌ها را گسترش داد و در متاورس جای داد.

متاورس تحت کنترل کشور چین

فشار برشرکت‌های فناوری چینی پس از یک سال نظارت شدید نظارتی بر بخش فناوری این کشور صورت گرفته است. قوانین جدید ضد انحصاری برای پلتفرم‌های اینترنتی پیشنهاد شد، در حالی که قانون مهم حفاظت از داده‌های شخصی نیز تصویب شده است. پکن همچنین مدت زمان مجاز برای بازی‌های آنلاین را در میان کودکان زیر ۱۸ سال کاهش داده است. تحلیلگران می‌گویند که این قوانین موجود حتی با توسعه موارد جدید احتمالاً برای تنظیم برنامه های کاربردی متاورس نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هانیو لیو، تحلیلگر بازار چین در شرکت مشاوره داکسو، به CNBC گفت: «تنوع محض برنامه‌های کاربردی متاورس به این معنی است که توسعه مجموعه‌ای از سیاست‌های « مناسب برای همه» برای پکن امکان‌پذیر نخواهد بود. “هر برنامه خاص مجموعه‌ای از مقررات منحصر به فرد خود را دارد که بر اساس قانونگذاری موجود تنظیم شده است.” چین دقیقاً می داند که چه زمانی و کجا باید کنترل را به دست بگیرد. به اندازه کافی باید نزدیک باشد تا بتواند کنترل را بدست بگیرد، اما نه در حدی که آسیب جبران ناپذیری به صنعت وارد کند. چین همچنین به سانسور محتوا در اینترنت تحت کنترل خود ادامه می دهد.

لیو عنوان داشت: «ما همچنین باید انتظار داشته باشیم که سانسور شدیدتر شود، به این معنی که به احتمال زیاد یک نسخه متاوس چینی جدا از برنامه های بین‌المللی وجود خواهد داشت». مقررات خاص تری وجود دارد که به گفته تحلیلگران می توان از آنها برای مدیریت متاورس استفاده کرد.

درماه ژانویه، مقامات مجموعه‌ای از مقررات را تصویب کردند که بر نحوه استفاده شرکت‌های اینترنتی از الگوریتم‌های مشخص نظارت می‌کند. سپس پیش‌نویس قوانین مربوط به فناوری به اصطلاح «سنتز عمیق» نیز ارائه شد. این قوانین مرتبط با نرم افزاری است که می‌تواند برای تولید یا ویرایش صداها، ویدیوها یا تصاویر یا تنظیمات مجازی استفاده شود. این دو قانون با هم تداخل دارند.

آقای ما عنوان داشت: «این همپوشانی با قانون الگوریتم اخیر که به طور خاص توسط قانون جدید مورد نیاز است، تأثیر مهمی بر شرکت‌های متاورس در چین خواهد داشت.» حتی شهرها و مناطق چینی به دنبال فرصت‌هایی برای راه یابی به دنیای متاورس هستند. سال گذشته، شهر بزرگ شانگهای در برنامه توسعه پنج ساله خود برای صنعت فناوری اطلاعات به متاورس اشاره نمود. چین در این مورد بسیار عاقلانه برخورد می‌کند. دقیقاً می داند چه زمانی و کجا باید کنترل اوضاع را بدست بگیرد. لیو گفت که چین باید اینقدر به این دوره نزدیک شود تا بتواند برآن نظارت داشته باشد، اما نه در حدی که آسیب جبران ناپذیری به صنعت وارد کند.

وضعیت کریپتو به چه صورت است؟

برخی از برنامه های کامپیوتری متاورس ممکن است به ارزهای دیجیتال متکی باشند. به عنوان مثال، اگر در حال خرید نوعی زمین یا کالای مجازی هستید، می توانید با ارز دیجیتال پرداخت کنید. این مسئله احتمالا در چین مشکل ساز است، زیرا دولت به دنبال حذف معاملات و به اصطلاح ماینینگ ارزهای دیجیتال است. در همین حال، دولت ارز دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی خود را که با نام یوآن دیجیتال یا e-CNY شناخته می‌شود را تبلیغ می نماید.

لیو از شرکت مشاوره داکسو عنوان نمود: «احتمالاً گزینه‌های بسیار محدودی برای ارزهای دیجیتال وجود خواهد داشت.

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

10192

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10192

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات