گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کسری ذخائرآلومینیوم

کسری ذخائرآلومینیوم

رشد تدریجی تولید اولیه آلومینیوم و مصرف زیاد نشان می دهد که بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ با کسری بیشتری مواجه خواهد شد. قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ در حال افزایش است و این فلز پس از قلع، دومین فلز بتر در میان فلزات پایه LME است. همانطور که در اوایل سال جاری اشاره کردیم، با وجود اینکه چین ذخایر دولتی خود را عرضه نموده است، بازار آلومینیوم در حال ورود به عصر جدیدی است که قیمت‌ها به طور پیوسته افزایش می یابد، زیرا بازار همچنان انقباضی است. در ماه اکتبر، قیمت LME 3M افزایش یافت و از مرز ۳۲۰۰ دلار در هر تن عبور کرد زیرا عرضه در یک طوفان کامل با بحران انرژی در چین و اروپا مواجه است.

ابهام در مورد افزایش عرضه اولیه

پیشرفت‌های طرف عرضه آلومینیوم اولیه در اینجا نقش مهمی دارند. این پیشرفت‌ها تحت سلطه اختلالات قابل توجهی هستند که به دلیل دستور “کنترل دوگانه” چین در مورد شدت انرژی و مصرف کل انرژی است. اخیراً کمبود برق از چین و اروپا منجر به رشد عرضه کمتر از حد انتظار شده است. به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اولیه آلومینیوم در جهان و عامل اصلی رشد در دهه گذشته، تولید اولیه چین بیش از ۱.۲ میلیون تن کمتر از انتظارات بود. انتظار می‌رفت که رشد سالانه نزدیک به ۸ درصد باشد، اما رقم نهایی کمی بالاتر از ۳ درصد بود. در زمان اوج تولید، بیش از ۳.۸ میلیون تن از ظرفیت تحت تاثیر قرار گرفت و ۸۰٪ به دلیل دستور کنترل دوگانه بود.

حدس می‌زنیم که مسائل مربوط به انرژی که بخش بزرگی از صنعت چین را در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرار داده است تا اوایل سال ۲۰۲۲ نیز کماکان با مشکل روبرو باشد. همچنین سیاستهای مبتنی بر”حفظ محیط زیست” چینی‌ها برای زمان بندی و ابعاد شروع مجدد کار مضر است و مشخص نیست که آیا پروژه‌های غیرتعهدی واقعا پیشرفتی خواهند داشت یا خیر.

کارخانه‌های ذوب آلومینیوم هم به دلیل کمبود انرژی برق و هم به دلیل دستور دوگانه کنترل، با ابهام مواجه هستند. مشکل دیگرکارخانه یونان است که به عنوان بزرگترین مرکز تولید آلومینیوم اولیه چین به شمار می رود. کمبود برق در منطقه در اوایل سال جاری (قبل از بحران گسترده برق در سه ماهه چهارم) به دلیل مخازن کم آب تبدیل به بحران شده است و کارخانه‌های ذوب آلومینیوم هم به دلیل بحران برق و هم به دلیل کنترل دوگانه با مشکل مواجه شدند. در سال ۲۰۲۲، ما فقط انتظار رشد متوسط در تولید می‌رود که احتمالاً در اواخر سال، دوباره از سرگرفته شده و افزایش می‌یابد. در میان‌مدت، عرضه ثانویه برای پر کردن شکاف باید سرعت خود را افزایش دهد. اخیراً تعداد زیادی پروژه اعلام شده است، اما عرضه آلومینیوم ثانویه انعطاف‌پذیر نیست و مدتی طول می‌کشد تا شاهد حجم تولید قابل توجهی باشیم.

بدین صورت، رشد عرضه اولیه اضافی به شدت به کل دنیا وابسته است. با این حال، دسترسی به منابع تغذیه  انرژی ارزان و پاک یک عامل کلیدی است که رشد عرضه پایدار پروژه‌های موجود و عرضه جدید در آینده را مشخص می نماید. انتظار می‌رود بحران برق در اروپا برای سومین سال متوالی به کاهش تولید اولیه منجر شود. آخرین پیشرفت‌ها در مورد تامین کننده انرژی ایسلندی که برق کارخانه های ذوب آلومینیوم را قطع نموده است، وخامت اوضاع را بیشتر نشان می‌دهد. با شروع مجدد کار و از سرگیری پروژه های جدید در میان مدت، انتظار داریم تولید با ظرفیت بسیار محدودی در سال ۲۰۲۲ از سرگرفته شود.

مصرف با توجه به سیاست “سبز” کماکان می تازد

مصرف آلومینیوم در سال ۲۰۲۱ با پشتوانه بسته های محرک بزرگ به شدت به بهبود ادامه داد. این علی‌رغم بسیاری از محدودیت های زنجیره تامین است. علاوه بر این، ما شاهد مصرف بیشتر آلومینیوم در حوزه حفاظت از محیط زیست مانند انرژی خورشیدی و «سبک بودن» خودروها هستیم. ما انتظار داریم آلومینیوم در آینده از این حوزه گذار انرژی جهانی بهره مند شود (استفاده از خودروهای الکتریکی برای افزایش تقاضای فلزات).

کمبود در حوزه صنایع نیمه هادی تأثیر گسترده‌ای بر خودروسازان داشته است. با این وجود، استفاده بیشتر از آلومینیوم در برخی خودروهای درجه یک، کمتر تحت تأثیر قرار گرفته است، زیرا خودروسازان این بخش از خودرو را در اولویت قرار می‌دهند. اقتصاددانان ING انتظار دارند که کمبود صنایع نیمه هادی در سال ۲۰۲۲ روند نزولی به خود بگیرد، اما این کار به تدریج صورت خواهد گرفت. از این رو، ما انتظار داریم که مصرف آلومینیوم در سال آینده افزایش یابد. ما همچنین انتظار داریم که تقاضای ساخت و ساز بالا در آمریکای شمالی و اروپا ادامه یابد، اگرچه تقاضای صعودی مصرف‌کننده در ایالات متحده ممکن است اندکی کاهش یابد، زیرا اقتصاد از کالاها به سمت خدمات در حال حرکت است ​​و صادرات کالاهای آلومینیومی و نیمه آلومینیومی کشور چین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

انتظار می‌رود رشد کل مصرف آلومینیوم اولیه چین در سال ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد در سال کاهش می یابد. مصرف بالا به شدت به بازار داخلی کشور وابسته خواهد بود. علیرغم نگرانی های عمده در مورد بخش املاک چین، پیش بینی می‌شود ساخت و ساز املاک در مراحل پایانی بیشتر از مصرف آلومینیوم بهره ببرد. انتظار تغییر سیاست دولت در این حوزه مطرح نیست، بلکه انتظار می‌رود که دولت اقدامات حمایتی خود برای پیشبرد پروژه های خط لوله را دریغ ننماید.

انتظار می رود قیمت ها مقداری از ضررهای گذشته را جبران نمایند

در اواخر اکتبر، قیمت آلومینیوم از ۳۱۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت، زیرا بازار شاهد اختلالات زیادی در این زمینه بود و قیمت زغال سنگ چین پس از مداخله شدید دولت در بازار کاهش یافت. اما، عرضه اولیه آلومینیوم همچنان از مصرف عقب‌تر است که نشان می‌دهد بازار همچنان به انقباضی است و در نتیجه از قیمت ها حمایت خواهد کرد. تورم هزینه با وجود کاهش قیمت زغال سنگ موضوع دیگر است. انتظار می‌رود بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ با کسری بیشتری در حدود ۱.۵ میلیون تن مواجه شود و قیمت‌ها جایگاه قبلی خود را بدست بیاورند.

 

 

منبع:think.ing

مشاهده خبر

کد مقاله

10196

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10196

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات