گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تورم “غیرقابل کنترل” و فدرال رزرو

تورم “غیرقابل کنترل” و فدرال رزرو

طبق گفته های جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس در روز پنجشنبه هفته گذشته، افزایش ناگهانی ۵۰ واحدی در ماه مارس – یا ۱۰۰ واحد پایه تا ماه جولای، در نرخ بهره چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. لحن تهاجمی بولارد نشان داد که افزایش سرسام آور قیمت‌ها می تواند افزایش نرخ توسط فدرال رزرو در جلسات خود را تبدیل به یک ضرورت نماید.

به گفته نانسی دیویس، بنیانگذار و مدیر پورتفولیوی  مدیریت سرمایه کوادراتیک، در حالی که تورم بر تصمیمات سیاست فدرال رزرو سایه افکنده است، محیط تورمی فعلی ما غیرعادی است و عمدتاً ناشی از اختلالات زنجیره تامین است، چیزی که فدرال رزرو نمی‌تواند با سیاست های پولی سخت‌گیرانه‌تر آن را برطرف کند. دیویس روز پنجشنبه عنوان نمود: «بسیاری از عواملی که باعث افزایش تورم می‌شوند به نظر می‌رسد ناشی از محدودیت‌های زنجیره تأمین و محرک‌های مالی است و به طور طبیعی می‌تواند به خودی خود از بین برود.» با این حال، سرعت این عوامل بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رفت کاهش یافته است. در عین حال، قیمت کالاها در حال افزایش است و به تورم بیشتر منجر می شوند.

اما فدرال رزرو چقدر می‌تواند تهاجمی باشد؟ مت فیلیپس و نیل اروین در اکسیوس دقیقا عنوان نمودند که «ادامه تورم بالا خطر چرخه پایداری را افزایش می‌دهد که ممکن است اقدامات تهاجمی‌تری برای کاهش انجام دهد – که این مسئله روند رشد اقتصادی را نزولی خواهد نمود.»

از یک سو، درآمدها، که در دوران استعفای بزرگ/کمبود نیروی کار افزایش قابل توجهی داشته اند، همچنان در حال افزایش هستند، اما از سوی دیگر، این افزایش دستمزد تحت‌الشعاع قیمت‌های اصلی قرار گرفته است. افزایش تورم می‌تواند فدرال رزرو را خوشحال و به سمت افزایش نرخ بهره سوق دهد که این موضوع می تواند قیمت ها را کاهش دهد اما خطر سقوط اقتصاد را شاهد خواهیم بود.

احسان فانوسی در یاهو فاینانس نوشت: ” دستمزد بالاتر قطعاً نقش کلیدی در روند تورم ایفا کرده است و ترس از روند مارپیچی دستمزد را ایجاد نموده است، اما مشکل اساسی در اینجا تورم عمده است که از درآمدها پیشی گرفته و تقریباً در تمام جنبه های مخارج مصرف کننده رخنه نموده است.”

به نظر می رسد تورم در همه جا وجود دارد: خدمات استریمینگ، سرگرمی، تعطیلات و به ویژه بخش غذا. در روزهای اخیر، دیزنی، اوبر و نتفلیکس همگی قیمت‌ها را برای امتیاز بهره‌مندی از خدمات خود افزایش داده‌اند، و مهمترین نکته این است که به نظر می‌رسد تعداد کمی از مردم به اندازه کافی دست از خرید کردن برداشته اند.

دیو هگر از ادوارد جونز روز پنجشنبه به یاهو فایننس لایو گفت: «به نظر می‌رسد که با حرکت از همه‌گیری به سمت رونق تجارت، تقاضای سرکوب‌شده زیادی وجود دارد. “به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت ها در اقتصاد هیچ تاثیری بر تقاضای بازدیدکنندگان از پارک های داشته باشد.”

در همین حال، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران آن را دوست دارند، حتی اگر مصرف‌کننده عادی آن را دوست نداشته باشد.

یکی از مصرف کنندگان عصبانی به اینس‌فر در یاهو فایننس گفت: شهروندان از افزایش قیمت‌های «افسارگسیخته» «عصبانی» هستند، همچنین وی عنوان داشت که عادت‌های خرید خود را به خاطر افزایش قیمت تغییر داده است. همانطور که خلاصه خبری اخیراً گزارش نمود که این امر همچنین به ضرر دولت جو بایدن و حزب حاکم دموکرات وی است و چشم انداز انتخابات میان دوره ای را به چالش می کشد.

پس آیا پایانی در راه است؟ شاید… اما برخی از ناظران وال استریت می‌گویند تا اواخر امسال هیچ خبری نیست. جی هتفیلد، مدیر ارشد سرمایه گذاری ICAP روز پنجشنبه نوشت: ما باور نداریم که تورم تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شروع به کاهش نماید، زیرا قیمت بنزین بیش از ۱۰ درصد از گزارش ماه ژانویه افزایش یافته است و احتمالاً اجاره بها نیز افزایش می‌یابد.

 

منبع:finance

مشاهد خبر

کد مقاله

10199

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10199

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات