گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

صادرات نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید

صادرات نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید

رویترز با استناد به داده های ارائه دهندگان ردیابی کالا گزارش داد صادرات نفت خام از ایران برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. خریدار عمده نفت ایران کشور چین است. در واقع، برخی از ردیاب‌های کالا سالهاست که براین باورند که صادرات ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که ارقام رسمی ارائه می کنند و ایران در این زمینه موفق بوده است.

افزایش بیشتر صادرات نفت می تواند به دلیل پایان دور فعلی مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا برای توافق باشد. این مرحله نهایی مذاکرات است. هفته گذشته، یک مقام وزارت امور خارجه که نمی خواست نامش فاش شود به رسانه ها گفت: “با توجه به سرعت پیشرفت‌های ایران و پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش، ما فقط چند هفته فرصت داریم تا به توافق دست پیدا کنیم – پس از آن زمان متأسفانه دیگر امکان بازگشت به برجام و بازپس‌گیری مزایای منع اشاعه هسته‌ای این توافق وجود نخواهد داشت”.

با وجود اینکه، هیچ چیز قطعی نیست، اما چشم‌انداز معامله در حال حاضر بر قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به اینکه قیمت بالای سوخت کاخ سفید را نگران کرده است، ممکن است انگیزه بیشتری در طرف آمریکایی برای دستیابی به توافق با طرف ایرانی وجود داشته باشد. در صورت دستیابی به توافق، صادرات نفت ایران ممکن است در مقطعی به سطح ۲.۵ میلیون بشکه در روز قبل از تحریم ها بازگردد. لوئیز دیکسون، تحلیلگر ارشد بازار نفت ریستاد انرژی در اوایل این هفته به رویترز گفت: «دولت ایالات متحده در تلاش است تا با مذاکره فوری برای توافق هسته ای جدید با ایران، قیمت نفت را کاهش دهد. اگر توافقی صورت گیرد، ایران می‌تواند «تولید نفت خام و میعانات گازی را ظرف چهار تا شش ماه یا حتی سریع‌تر افزایش دهد زیرا تصور می‌شود ایران ذخایر نفتی زیادی روی آب دارد».

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10206

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10206

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات