گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

رکود در حال حاضر محتمل ترین نتیجه برای اقتصاد ایالات متحده است، نه کاهش رشد اقتصادی

رکود در حال حاضر محتمل ترین نتیجه برای اقتصاد ایالات متحده است، نه کاهش رشد اقتصادی

وزیر سابق خزانه‌داری اذعان داشت: احتمال وقوع رکود اقتصادی در ۲ سال آینده مطمئناً بیش از ۵۰ درصد و احتمالاً هفتاد درصد یا بیشتر است. لری سامرز، وزیر خزانه داری اسبق، که دیدگاه های متفاوت او در مورد خطرات تورم مداوم محقق شده است، نگرانی‌ خود را در مورد رکود بالقوه ایالات متحده مجددا عنوان نمود: او اکنون می‌گوید که رکود “محتمل‌ترین چیز” است تا حدی به این دلیل که فدرال رزرو باید به کار خود (در تلاش برای فرونشاندن تورم) ادامه دهد تا زمانی که شاهد کاهش تورم باشیم.

سامرز، یکی از مشارکت کنندگان پولی بلومبرگ، در مصاحبه ای با بلومبرگ اکونومیکس که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: «احتمال فرود سخت در دو سال آینده مطمئناً بیشتر از ۵۰ درصد و احتمالاً هفتاد درصد یا بیشتر است». سامرز گفت یکی از مکانیسم‌هایی که باعث رکود می‌شود، واکنش بانک مرکزی به افزایش تورم است و افزود: «تا زمانی که نرخ بیکاری به طور معناداری افزایش پیدا نکند، شاهد کاهش تورم به محدوده هدف‌گذاری شده نخواهیم بود.»

نظرات سامرز تنها دو روز پس از آن منتشر شد که داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان داد که نرخ تورم سرفصل سالانه آمریکا در ماه مارس به ۸.۵ درصد رسیده است که بالاترین سطح از سال ۱۹۸۱ است. این نرخ برای حدودا یک سال بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو است. بانک‌های مرکزی تحت فشار قرار دارند تا به شدت نرخ های وام دهی را افزایش دهند. انتظارات برای نرخ های بالاتر در سراسر اقتصاد اوج گرفته است، به طوری که میانگین نرخ وام مسکن ۳۰ ساله برای اولین بار در یک دهه به ۵٪ افزایش یافته است. در همین حال، شرکت کنندگان در بازار مالی همچنان به بحث در مورد اینکه آیا تورم به اوج خود رسیده است یا خیر، ادامه می‌دهند.

سامرز می‌گوید: «اگر نگاهی به ادوار تاریخی داشته باشیم، هرگز لحظه‌ای نبوده است که تورم بالای ۴ درصد و بیکاری کمتر از ۵ درصد باشد و ما در دو سال آینده رکود نداشته‌ایم.» فکر نمی‌کنم ایده‌ای که هنوز در پیش‌بینی‌های فدرال رزرو وجود دارد – اینکه می‌توانیم بازارهای کار خیلی خوبی با نرخ بیکاری سه و نیم درصدی داشته باشیم و تورم به سرعت پایین بیاید – بسیار قابل قبول باشد.

به طور کلی، به نظر می‌رسد که اقتصاددانان در حال نزدیک شدن به پتانسیل رکود اقتصادی هستند: نظرسنجی وال استریت ژورنال از اقتصاددانان در ماه آوریل، احتمال رکود اقتصادی در ۱۲ ماه آینده را رقم تقریبی ۲۸ درصد نشان می دهد، که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است. در روز پنج‌شنبه، سرمایه‌گذاران در حالی که مسیر پیش‌روی تورم را بررسی می‌کردند، اوراق خزانه‌داری را به قیمت پایین خریداری نمودند و بازدهی آن در کل افزایش یافت. نرخ‌های ۱۰ ساله TMUBMUSD10Y 829/2 و ۳۰ ساله TMUBMUSD30Y، ۹۱۹/۲ درصد به ترتیب به بالاترین سطح خود از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رسیده است، در حالی که شاخص‌های عمده سهام ایالات متحده DJIA، -۰.۳۳-% COMP، -۲۱۴%، -۲X% -214. پایین تر بوده اند و بازارهای سهام و اوراق قرضه برای تعطیلات جمعه عالی بسته شدند.

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

10501

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۱/۲۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10501

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات