گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

داده های اقتصادی آمریکا فراتر از انتظارات

داده های اقتصادی آمریکا فراتر از انتظارات

مردم در سرتاسر جهان نگران این هستند که اقتصاد به زودی وارد رکود شود. در واقع، طبق داده‌های موتور جستجوی گوگل، «رکود» یک موضوع پرطرفدار بوده است که در هفته منتهی به ۱۶ آوریل، جستجو بر مبنای این واژه به اوج خود رسیده است. با این حال باید گفت گردبادهای عظیم اقتصادی برای جبران کاهش تقاضا کافی هستند. در طول هفته، داده‌ها و مباحث مطرح شده این موضوع را تأیید می‌کند. فعالیت‌های اقتصادی از اواسط فوریه با سرعت متوسطی افزایش یافته است. چندین مرکز علیرغم چالش‌های استخدام و نگهداری در بازار کار، افزایش اشتغال متوسطی را گزارش کردند. با کاهش موارد ابتلا به COVID-19 در سراسر کشور، هزینه‌های مصرف کننده در میان شرکت‌های خدمات خرده‌فروشی و غیرمالی سرعت گرفته است. فعالیت‌های تولیدی به طور کلی در اکثر نواحی ثابت بود، اما عقب ماندگی‌های زنجیره تأمین، مشکلات بازار کار و افزایش هزینه‌های ورودی همچنان چالش‌هایی را برای توانایی‌های شرکت‌ها برای برآورده کردن تقاضا ایجاد نموده است. فروش خودرو تا حد زیادی به دلیل موجودی کم در انبارها محدود شده است. با افزایش اشغال دفاتر و فعالیت خرده فروشی، فعالیت املاک و مستغلات تجاری شتاب بیشتری گرفت. تماس‌های بخش‌ها از ادامه تقاضای بالا برای املاک مسکونی اما عرضه محدود خبر دادند. شرایط کشاورزی در مناطق مختلف حالت ترکیبی به خود گرفت. کشاورزان با افزایش قیمت محصولات حمایت موافق بودند، اما شرایط خشکسالی در برخی از مناطق یک چالش بود و افزایش هزینه های نهاده باعث کاهش حاشیه تولیدکنندگان در سراسر کشور شد.

به نظر فیلی فدرال، شاخص های همزمان ۱ در تمام ۵۰ ایالت در ماه مارس افزایش یافته است که این مسئله نشان دهنده رشد اقتصادی گسترده است.

شاخص اقتصادی پیشرو ۲ هیئت مدیره کنفرانس نیز در ماه مارس به رکورد جدیدی دست یافت.

آتامان اوزییلدیریم یکی از اعضای هیئت کنفرانس گفت: «این بهبود عظیم نشان می‌دهد که رشد اقتصادی احتمالاً تا سال ۲۰۲۲ با وجود بی‌ثباتی قیمت‌های سهام و تضعیف انتظارات تجاری و مصرف‌کنندگان ادامه خواهد یافت.»

از نظر بازار کار، هیچ نشانه ای از افزایش اخراج ها وجود ندارد. دقیقا برعکس، در هفته منتهی به ۱۶ آوریل، مطالبات اولیه برای مزایای بیمه بیکاری به رقم ۱۸۴۰۰۰ کاهش یافت، نهمین هفته متوالی این میزان کمتر از ۲۰۰۰۰۰ بود.  در رابطه با نیروی محرکه کلیدی برای سهام در طول زمان: درآمد سه ماهه اول شرکت ها بیش از برآورد های تحلیلگران وال استریت بوده است. برای فصل اول ۲۰۲۲، ۷۹٪ از شرکت های S&P 500 یک اتفاق مثبت در زمینه EPS و ۶۹٪ از شرکت های  S&P 500  یک اتفاق مثبت درآمدی گزارش کرده اند.” خبرهای واصله از شرکت ها نیز عموماً مثبت بوده اند.

بانک آمریکا تأیید کرد که هزینه ها زیاد بوده و منابع مالی مصرف کننده قوی است. طبق ادعای این بانک، «ما شاهد از سرگیری  بهبود در هزینه‌های سفر، بخش تفریحات و سرگرمی، رستوران‌ها بوده‌ایم… حتی با وجود افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های سوخت… نکته مهم، علیرغم مارس سال گذشته از جمله پاداش محرک، این است که این هزینه‌ها در ماه مارس ۲۰۲۲ بر مبنای مقایسه با سال ۲۰۲۱ نسبت به حجم دلاری ۱۳ درصد افزایش یافته است و شاهد افزایش ۷.۴ درصدی تعداد تراکنش ها بودیم. بنابراین، هم حجم دلار و هم تعداد تراکنش‌ها افزایش خیلی خوبی را تجربه کرده است… داده‌های ما نشان‌دهنده رشد مداوم میانگین مانده سپرده‌ها در تمام سطوح مشتری است که نشان می‌دهد ظرفیت برای مخارج ثابت ادامه دارد.»

اقتصاددانان تیم تحقیقات جهانی بانک آمریکا نمودار موجودی حساب های چک و پس انداز را به اشتراک گذاشتند که نشان دهنده این است که خانوارها در خط انتهای طیف درآمدی دارای پول نقد اضافی در حساب های بانکی خود هستند.

خطوط هوایی یونایتد اعلام کرد تقاضا برای سفر با سرعتی چشمگیر در حال افزایش است. خطوط هوایی امریکا این وضعیت را تایید و یک سه ماهه دوم بزرگ را پیش بینی کرد. با توجه به اطلاعیه سود شرکت:

“این شرکت به تطبیق ظرفیت در حال پیشرفت خود با روند رزرو مشاهده شده ادامه خواهد داد. بر اساس روندهای فعلی، این شرکت انتظار دارد ظرفیت سه ماهه دوم تقریباً ۹۲ تا ۹۴ درصد از آنچه در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ بوده است، در نظر گرفته شود. آمریکایی ها انتظار دارند کل درآمد سه ماهه دوم آن ۶ تا ۸ درصد بیشتر از سه ماهه دوم ۲۰۱۹ باشد.”

پس از اینکه شرکت نتفلیکس اعلام کرد در سه ماهه اول ۲۰۰۰۰۰ مشترک را از دست داده است، سهام ۳۵ درصد سقوط کرد، این در صورتی است که قبلاً به سهامداران گفته بود که انتظار دارد ۲.۵ میلیون مشترک در طول دوره افزایش یابند. علاوه بر این، مدیریت گفت که انتظار دارد این شرکت ۲ میلیون مشترک دیگر را در این مرحله از دست بدهد . اما پیشرفت‌های ناامیدکننده نتفلیکس را به عنوان این مسئله تلقی نکنید که مصرف‌کنندگان به طور گسترده اشتراک‌های خود را لغو می‌کنند. در واقع، AT&T  گفت که شرکت‌های تابعه آن HBO و HBO Max در سه ماهه اول ۳ میلیون مشترک اضافه کرده اند.

شاخص غافلگیری اقتصادی سیتی در ایالات متحده به روند بالاتری ادامه می دهد، که به این معنی است که داده های واقعی اقتصادی بیش از تخمین های پیش بینی کنندگان اقتصادی حرفه ای بوده است.

متأسفانه، هیچ یک از اینها ممکن است نظری نباشد که سیاستگذارانی مانند فدرال رزرو بخواهند در حال حاضر هنگام مبارزه با تورم بشنوند. زیرا تا زمانی که رشد اقتصادی از ظرفیت اقتصاد برای عرضه کالا و خدمات بیشتر باشد، فشار تورمی بر قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. در حال حاضر، علیرغم تورم بالا، افزایش نرخ بهره و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی، مطمئناً به نظر نمی‌رسد که اقتصاد به این زودی ها به سمت رکود پیش رود.

مهمترین سرفصل خبرهای هفته

  • سقوط سهام S&P 500: هفته گذشته ۲.۷ درصد سقوط کرد. اکنون این سهام ۳.۸ درصد نسبت به ۴۱۱۴ واحد در ۲۴ فوریه، افزایش یافته است، اما هنوز ۱۱.۳ درصد از بالاترین رقم خود در ۴ ژانویه (۴۸۱۸) کاهش یافته است.
  • فدرال رزرو در مورد افزایش شدید نرخ‌ها هشدار داد: روز پنجشنبه هفته گذشته، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، بر تعهد بانک مرکزی به مبارزه با تورم تاکید کرد و گفت که آنها می‌توانند در نشست سیاست پولی ماه می، نرخ بهره را تا ۵۰ واحد پایه افزایش دهند.
  • کنار هم قرار دادن همه مسائل: فدرال رزرو در تلاش است تا اقتصاد را کندتر نماید زیرا این چیزی است که برای کاهش تورم باید اتفاق بیفتد. وقتی تمام داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار را که در بالا مورد بحث قرار دادیم در نظر می‌گیرید، منطقی است که پاول و همکارانش لحن تهاجمی بیشتری به خود بگیرند و یک فدرال‌رزرو تهاجمی چیزی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث ایجاد نوسان در بازارها شود.
  • نرخ وام مسکن همچنان در حال افزایش است: گزارش فردی مک: «نرخ وام مسکن برای هفتمین هفته متوالی افزایش یافت، زیرا بازدهی خزانه‌داری همچنان در حال افزایش است. در حالی که فصل بهار معمولا اوج فصل خرید مسکن است، افزایش نرخ‌ها باعث نوسانات تقاضا شده است. این بازار همچنان یک بازار فروشنده است، اما خریدارانی که همچنان به خرید خانه علاقه مند هستند ممکن است متوجه شوند که رقابت نسبتاً ملایم تر شده است.»
  • رکود فروش خانه: طبق گزارش انجمن ملی مشاوران املاک (NAR) فروش خانه های قدیمی تر در ماه مارس ۲.۷ درصد کاهش یافت و به نرخ سالانه ۵.۷۷ میلیون واحد رسید. لارنس‌یون، اقتصاددان ارشد NAR روز چهارشنبه گفت: «بازار مسکن تازه تحت تاثیر افزایش شدید نرخ‌های وام مسکن و تورم بالاتر بر قدرت خرید قرار گرفته است. اما هنوز هم خانه ها سریع فروش می‌روند و سود قیمت خانه هنوز هم دور رقمی است.» متوسط ​​قیمت فروش خانه‌های موجود در ماه مارس به ۳۷۵۳۰۰ دلار رسید که ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
  • آمریکا یک سایت ساخت و ساز مسکن بزرگ: ساخت و ساز خانه‌های جدید (معروف به ساخت و ساز مسکن) به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۶ رسیده است. اما به دلیل مشکلات زنجیره تامین متوالی و کمبود نیروی کار، تکمیل این خانه‌ها با تاخیر مواجه شده است. بیل مک براید از خبرنامه ریسک اشاره می‌کند که ۱.۶۲۲ میلیون واحد مسکونی در ایالات متحده در حال ساخت است که بیشترین تعداد از ماه فوریه ۱۹۷۳ است. به عبارت دیگر، آمریکا یک سایت ساخت و ساز مسکن بزرگ محسوب می‌شود.

 

منبع:finance
مشاهده خبر

کد مقاله

10545

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۰۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10545

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات