گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری به ۳ درصد نزدیک می‌شود

بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری به ۳ درصد نزدیک می‌شود

با نزدیک‌تر شدن بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات متحده به ۳ درصد – سطح نمادینی که از اواخر سال ۲۰۱۸ تا به حال مشاهده نشده است – تحلیل‌گران مالی توضیح داده‌اند که چگونه این موضوع می‌تواند از طرق مختلف بر امور مالی افراد تأثیر بگذارد. هفته گذشته، نرخ ۱۰ ساله به ۲.۹۴ درصد رسید که بالاترین حد در بیش از سه سال گذشته بوده است. این نیز یک جهش بزرگ نسبت به جایی است که ۱۰ سال پیش آغاز شده و در حدود ۱.۶٪ است. این مهم است زیرا معیاری برای نرخ انواع وام مسکن و وام در نظر گرفته می‌شود. تورم فزاینده، که با جنگ روسیه و اوکراین تشدید شده است، به نگرانی‌هایی دامن زده است که این امر می‌تواند به تقاضای مصرف کننده آسیب برساند و رشد اقتصادی را به تعویق بیندازد. علاوه بر این، این نگرانی وجود دارد که برنامه فدرال رزرو برای مهار افزایش قیمت‌ها با افزایش شدید نرخ سرمایه خود و به طور کلی تشدید سیاست های پولی نیز می‌تواند اقتصاد را به رکود نزدیک‌تر کند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران اوراق قرضه را به فروش می‌رسانند، که به دلیل داشتن رابطه معکوس، بازدهی افزایش می‌یابد. بنابراین اگر این نرخ به ۳٪ برسد، چه اتفاقی بر سر پول شما خواهد افتاد؟

وام و وام مسکن

یکی از پیامدهای افزایش بازدهی، هزینه‌های استقراض بالاتر بر روی بدهی‌ها، مانند وام‌های مصرفی و وام مسکن است. به عنوان مثال ویتنی سوینی، استراتژیست سرمایه‌گذاری شرودرز به CNBC گفت که تأثیر بازده ۱۰ ساله بالاتر بر وام‌های دانشکده توسط دانش‌آموزانی که وام‌های فدرال را برای سال تحصیلی آینده دریافت می‌کنند، احساس خواهد شد. او افزود: “نرخ توسط کنگره تعیین می‌شود که حاشیه اعمال شده در حراج ۱۰ ساله خزانه داری را تایید می‌کند.”، اما تاکید کرد که این نرخ در حال حاضر برای وام های دانشجویی فعلی فدرال به دلیل اقدامات کمکی در زمان همه گیری صفر است. علاوه بر این، سوینی گفت که انتظار می‌رود وام های دانشجویی با نرخ متغیر خصوصی با افزایش بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله افزایش یابد. سوینی همچنین عنوان داشت که نرخ های وام مسکن مطابق با بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری پیش می‌روند. سوینی افزود: «ما از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش قابل توجهی در نرخ وام مسکن بوده‌ایم».

اوراق قرضه

در همین حال، آنتونی بووت، استراتژیست ارشد نرخ‌های ING، از طریق ایمیل به CNBC گفت که نرخ‌های بهره بالاتر بدهی‌های دولتی به معنای بازده بالاتر پس‌انداز در اوراق بهادار با درآمد ثابت نیز خواهد بود. وی افزود: «این موضوع به این مفهوم است که صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت مستمری‌های آینده با مشکلات کمتری سرمایه‌گذاری می‌کنند. » با این حال، از نظر سرمایه‌گذاری در بازار سهام بووت گفت که نرخ بهره بالاتر اوراق قرضه احتمالاً محیط چالش برانگیزتری را برای بخش‌هایی با شرکت‌هایی که تمایل به داشتن بدهی بیشتری دارند، ایجاد خواهد کرد. این چیزی است که با شرکت‌های فناوری مرتبط بوده است و بخشی از دلایلی است که اخیراً این بخش نوسانات بیشتری را تجربه کرده است. همچنین، سوینی خاطرنشان کرد که وقتی بازدهی به صفر نزدیک‌تر باشد، سرمایه‌گذاران چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام برای ایجاد بازده ندارند.

اما با نزدیک شدن بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری به ۳ رقمی حدود درصد، وی به CNBC گفت که هم پول نقد و هم اوراق قرضه «جایگزین های جذاب‌تری هستند، زیرا بدون اینکه ریسک زیادی را متحمل شوید، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنید”.

سوینی گفت که اوراق قرضه با تاریخ‌های کوتاه‌تر می‌توانند جذاب‌تر به نظر برسند، زیرا همین جاست که افزایش قابل توجه نرخ بهره قبلاً ارزشگذاری شده است.

سهام

زک گریفیتس، استراتژیست ارشد کلان ولز فارگو، در یک تماس تلفنی به CNBC گفت که هنگام بررسی سرمایه‌گذاری در سهام، درک بازدهی بالاتر برای جریان‌های نقدی آینده شرکت‌ها نیز مهم است. او گفت که یکی از راه‌های ارزش‌گذاری سهام، پیش‌بینی سطح جریان نقدی آزاد است که انتظار می‌رود شرکت در نظر داشته باشد. این امر با استفاده از نرخ تنزیل، که نوعی نرخ بهره است، انجام می‌شود که از بازده خزانه‌داری آگاهی می‌یابد. تنزیل مجدد به سطح جریان نقدی فعلی دارای ارزش ذاتی برای یک شرکت است. گریفیث توضیح داد: “زمانی که نرخی که برای تنزیل آن جریان‌های نقدی آتی به زمان حال استفاده می‌شود پایین باشد، ارزش فعلی آن جریان‌های نقدی (یعنی ارزش ذاتی شرکت) بالاتر از زمانی است که نرخ‌ها به دلیل ارزش زمانی پول بالاتر در نظر گرفته می‌شوند.” با این وجود، گریفیث گفت که سهام به طور کلی توانسته‌اند در برابر عدم اطمینان ناشی از تورم بالاتر، تنش های ژئوپلیتیکی و لحن تهاجمی در مورد سیاست های فدرال رزرو مقاومت کنند. گریفیث همچنین تأکید کرد که بازدهی ۳ درصدی بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری یک «سطح روانی» است، زیرا افزایش زیادی نسبت به نرخ فعلی نشان نمی‌دهد. او گفت ولز فارگو انتظار داشت که بازدهی ۱۰ ساله بتواند نرخ سال را بالای ۳ درصد به پایان برساند و انتظارات نسبت به رسیدن به ۳.۵ درصد یا ۳.۷۵ درصد را نیز رد نکرد، اما تاکید کرد که این “مورد پایه” شرکت نیست.

 

 

منبع:marketwatch

مشاهده خبر

 

کد مقاله

10556

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۰۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10556

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات