گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ظاهرا کامودیتی‌ها در معرض ریسک کاهش و افزایش به سبک سال ۲۰۰۸ هستند

ظاهرا کامودیتی‌ها در معرض ریسک کاهش و افزایش به سبک سال ۲۰۰۸ هستند

در سال جاری، کالاها در معرض ریسک فزاینده‌ای مانند سال ۲۰۰۸ هستند، این افزایش ممکن است بر طلا نیز تاثیرگذار باشد. این اعتقاد وجود دارد که نفت خام در پایان ماه آوریل با حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه، احتمال بازگشتش به ۵۰ دلار در هر بشکه بیشتر از بازگشت به ۱۵۰ دلار است. ۵۰ دلار تقریباً رقم میانگین از زمان سقوط سال ۲۰۱۴ و هزینه تولید ایالات متحده است، در حالی که ۱۵۰ دلار می‌تواند منجر به رکود جهانی شود. مس و فلزات صنعتی همراه با نفت خام با خطرات بازگشتی مشابهی روبرو هستند، به ویژه اگر بازار سهام به افت خود ادامه دهد. اگر سقوط نکنند، فدرال رزرو در مقابل تورم تهاجمی‌تر خواهد بود.

با توجه به عدم قطعیت‌های تولید و بازده ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، کالاهایی با کشش بالا یعنی غلات، آماده عملکرد بهتری هستند. ما می‌بینیم که ریسک‌های ۲H  در کالاهای گسترده به سمت برگشت پایین در مقابل سودهای پایدار تمایل دارند.

افزایش روند مخالف کالا

کالاهای دارای کشش عرضه و تقاضا معمولاً بیشتر از سهام به احتمال زیاد پس از جهش قیمت‌ها بازگشت خواهند داشت، اما با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و موضع فدرال رزرو در قبال تورم، ممکن است دست بالا را داشته باشند. کالاها و سهام در ۲۹ آوریل حدود ۷۰ درصد بالاتر از میانگین متحرک ۱۲۰ ماهه خود قرار داشتند. شاخص نقطه کالای بلومبرگ (BCOM) می‌تواند در مقایسه با شاخص S&P 500 از مزیت شتاب برخوردار باشد. با توجه به نمودار می توان گفت که نسبت BCOM-to-S&P 500 ممکن است از یک سطح پایین تاریخی پایین تر بیاید.

نسبت کالا به سهام ممکن است به کف رقم رسیده باشد

افزایش تغییرات پارادایم انرژی

قیمت‌های آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و گاز طبیعی و وست تگزاس اینترمدیت در پایان آوریل تقریباً به همان اندازه قیمت ۱۴ سال پیش است و نیروهایی که آنها را کنترل کرده‌اند ممکن است پایدارتر از کاتالیزورهای مرتبط با تجمع‌های اخیر باشند. ایالات متحده در استفاده از فناوری که قیمت ها را محدود کرده است، پیشرو بوده است، و ما شاهد آن هستیم که این روندها در سطح جهانی شتاب بیشتری می گیرند.

صنعتی در مقابل فلزات گرانبها، فدرال

طلا در سال ۲۰۱۵ زمانی که بازار شروع به پیش‌بینی پایان بازی با افزایش نرخ‌ها نمود، به کف قیمتی رسید، و ما شاهد روند مشابهی در سال ۲۰۲۲ هستیم. چشم انداز این فلز گرانبها کاملا مشخص است. زمانی که معاملات آتی صندوق‌های فدرال (FF13) در طول یک سال روند نزولی در پیش گرفتند، طلا نیز روند مشابهی را نشان داد. این نمودار نشان می‌دهد که اگر معاملات آتی صندوق فدرال روند نزولی را همچون روند کنونی طی کند، طلا از حدود ۱۰۰۰ دلار در هر اونس شروع به رشد کرد و در بازه قیمتی ۲۰۶۳ دلار در آگوست ۲۰۲۰ بسته شد.

استقامت کشاورزی در مقابل عقب ماندگی

تهاجم روسیه به اوکراین دلیل کافی برای افزایش قیمت غلات است، اما عدم قطعیت صادرات از دست رفته و عبرت گرفتن از افراط‌های مشابه گذشته به محدود شدن روند صعودی بیشتر و پتانسیل اصلاحات شدید اشاره دارد. نمودار ما از موقعیت پول مدیریت شده در معاملات آتی غلات در حدود ۲۲ درصد سود باز نشان می‌دهد که سود خالص به اندازه اوج قیمتی سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است. ماه‌های ابتدایی فصل رشد – از ماه می تا جولای – به دلیل اصلاح قیمت‌ها شناخته می‌شوند، زیرا ریسک صرف برای ریسک کاهش تولید اغلب کاهش می‌یابد. در ماه می ۲۰۲۱، زیرشاخص اسپات گرینز بلومبرگ حدود ۴ درصد کاهش یافت.

سال ۲۰۱۲ آخرین باری بود که موقعیتهای خرید بیشتری در پیش رو داشتیم.

 

منبع:bloomberg
مشاهده خبر

 

 

 

کد مقاله

10671

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۱۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10671

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات