گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

روبل روسیه در برابر دلار با کاهش به ۶۲ رسید

روبل روسیه در برابر دلار با کاهش به ۶۲ رسید

روبل روسیه در برابر دلار با کاهش به ۶۲ رسید و سهام روسیه نیز افت داشت

 

روبل روسیه روز دوشنبه تحت تأثیر جریانات بازار داخلی و کنترل سرمایه به سمت ۶۲ در برابر دلار با کاهش مواجه شد، همچنین شاخص‌های سهام پس از آخرین تحریم‌های غرب با ضررهای بیشتری روبرو شدند. در ساعت ۰۷۳۱ به وقت گرینویچ ۶ ژوئن، روبل در برابر دلار ۰.۹ درصد ضعیف‌تر شد و به رقم ۶۱.۴۶ دست یافت و در چند روز گذشته پس از نوسانات سریع در ماه می، در محدوده ۶۰.۰-۶۲.۵ تثبیت شد. روبل در برابر یورو ۰.۸ درصد کاهش یافت و به رقم۶۵.۳۱ رسید و از بالاترین سطح هفت ساله ۵۷.۱۰ در مورخ ۲۵ می فاصله گرفت.

روبل در بورس مسکو تحت تاثیر کنترل سرمایه‌ای است که روسیه برای محافظت از سیستم مالی خود بلافاصله پس از اعزام ده ها هزار نیرو به اوکراین در ۲۴ فوریه اعمال نموده است. ارز روسیه در بانک‌ها بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کند. VTB یعنی دومین وام دهنده بزرگ روسیه پیشنهاد فروش دلار نقدی و یورو را به ترتیب به قیمت ۸۴.۰۰ و ۸۹.۰۰ روبل داد.

تحریم‌ها همچنان در مرکز توجه قرار دارند. روز جمعه، کشورهای اتحادیه اروپا با عرضه ششمین بسته تحریمی خود علیه روسیه به دلیل آنچه این کشور «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، از جمله ممنوعیت واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه از طریق دریا طی شش تا هشت ماه، موافقت خویش را اعلام نمودند.

سپرده گذاری ملی تسویه حساب روسیه (NSD) که مسکو در نظر داشت از آن برای ارائه خدمات به اوراق قرضه یورویی خود استفاده کند، پس از اینکه اتحادیه اروپا این نهاد را نیز تحریم نمود، معاملات به یورو را متوقف خواهد نمود. در بازار قرضه محلی، بازده اوراق قرضه خزانه ۱۰ ساله OFZ به ۹.۰۱ درصد کاهش یافت، زیرا بازار در انتظار تصمیم بانک مرکزی برای نرخ روز جمعه بود. بازده OFZ 2 ساله با ۹.۱۵% کاهش یافت و رابطه معکوسی را با قیمت این سهام نشان داد.

تحلیلگران پرامزویازبانک در یادداشتی اذعان داشتند که اوراق قرضه OFZ کوتاه مدت در حال حاضر با کاهش قیمتی از ۱۱ درصد به ۱۰درصد، قیمت‌گذاری شده اند. همچنین، شاخص سهام روسیه با کاهش مواجه شد. شاخص RTS دلاری (IRTS) با ۱.۹ درصد کاهش به ۱۱۷۶.۵ واحد رسید. شاخص روبل موکس روسیه (.IMOEX)  با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۰۲.۹ واحد دست یافت.

 

 

منبعreuters

مشاهده خبر

کد مقاله

10951

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۱۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10951

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات