گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

شیوع نادر آبله میمون

شیوع نادر آبله میمون

گیریسازمان بهداشت جهانی اعلام نمود: شیوع نادر آبله میمون منجر به همه‌گیری خواهد شد

 

سازمان جهانی بهداشت معتقد است که شیوع آبله میمون در خارج از آفریقا منجر به همه‌گیری نخواهد شد و هنوز مشخص نیست که آیا افراد آلوده که علائمی از خود نشان نمی‌دهند می‌توانند این بیماری را منتقل کنند یا خیر. بیش از ۳۰۰ مورد مشکوک و تایید شده آبله میمون – یک بیماری معمولاً خفیف که از طریق تماس نزدیک گسترش می‌یابد و می‌تواند علائمی شبیه آنفولانزا و ضایعات پوستی چرکین ایجاد کند – در ماه می اعلام شده است که بیشتر موارد در اروپا گزارش شده اند.

سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی این موضوع است که آیا شیوع بیماری باید به عنوان یک “فوریت بالقوه بهداشت عمومی نگرانی بین المللی” یا PHEIC ارزیابی شود یا خیر. چنین اعلامیه‌ای، همانطور که در مورد کووید-۱۹ و ابولا انجام شد، به تسهیل تحقیقات و تامین مالی برای مهار این بیماری کمک می‌کند.

روزاموند لوئیس، سرپرست فنی آبله میمون در برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، در پاسخ به این سوال که آیا شیوع آبله میمون می‌تواند به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شود یا خیر، گفت: “ما نمی‌دانیم اما فکر هم نمی‌کنیم چنین اتفاقی بیفتد.”

او افزود: “در حال حاضر، ما نگران یک بیماری همه‌گیر جهانی نیستیم.”

وی اذعان داشت: با شیوع آبله میمون، ظهور بثورات و ریزش دلمه‌ها به عنوان دوره عفونی شناخته می‌شود، اما اطلاعات محدودی در مورد این مسئله وجود دارد که آیا افرادی که علامت بیماری را ندارند می‌توانند این بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند یا خیر.

او همچنین گفت: “ما واقعاً هنوز نمی‌دانیم که آیا انتقال بدون علامت آبله میمون ممکن است یا خیر – نشانه های بیماری در گذشته نشان می‌دهد که چنین مسئله‌ای محتمل نیست – اما باید این مورد بیشتر بررسی شود.”

گونه‌ای از این ویروس بیماری‌زا می‌تواند تعداد محدودی از مبتلایان را از بین ببرد، اما تاکنون هیچ مورد مرگ و میر گزارش نشده است. به جای کشورهای آفریقای مرکزی و غربی که ویروس بومی این مناطق است، بیشتر موارد ابتلا در اروپا  رخ داده است و عمدتاً این مسئله ربطی به مسافرت افراد ندارد. بنابراین دانشمندان در حال بررسی این مسئله هستند که چه چیزی ممکن است این افزایش غیرمعمول موارد را توجیه نماید، اما در عین حال مقامات بهداشت عمومی تردید دارند که درجاتی از انتقال ویروس در سطح جامعه مشاهده شده است.

برخی از کشورها شروع به عرضه واکسن برای از بین بردن زنجیره ویروس نموده‌اند.

 

منبعreuters

مشاهده خبر

کد مقاله

10954

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۱۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10954

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات