گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایبش تولید نفت با نزدیک شدن سفر رییس جمهور آمریکا

افزایبش تولید نفت با نزدیک شدن سفر رییس جمهور آمریکا

اوپک پلاس با نزدیک شدن زمان سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان، تولید نفت را افزایش داد

رویترز – عربستان سعودی و سایر کشورهای اوپک پلاس توافق کردند که افزایش تولید نفت را برای جبران کاهش تولید روسیه برای کاهش قیمت نفت و تورم و تسهیل سفر رئیس جمهور آمریکا، به ریاض در اولویت قرار دهند.

اوپک پلاس اعلام کرد که طبق توافق، تولید خود را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه جولای – یا ۰.۷ درصد تقاضای جهانی – و مقدار مشابه در ماه اوت در مقابل برنامه اولیه برای افزایش ۴۳۲ هزار بشکه در روز طی سه ماه تا سپتامبر افزایش دهد.

این اقدام نشان دهنده تمایل عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس اوپک برای عرضه بیشتر نفت پس از ماه‌ها فشار غرب برای رسیدگی به کمبود انرژی جهانی است که به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه بدتر وخیم‌تر شده است.

به دنبال اعلام تحلیلگران مبنی بر اینکه که افزایش واقعی تولید ناچیز خواهد بود قیمت نفت با توجه به این خبر به ۱۱۷ دلار در هر بشکه افزایش یافت زیرا اکثر اعضای اوپک به جز عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال حاضر به میزان ظرفیت خود تولید می‌کنند. در اوایل سال جاری، نفت به بالاترین قیمت یعنی ۱۴۷ دلار در سال ۲۰۰۸ رسید.

اوپک پلاس یا ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت و سایر کشورهای تولیدکننده، شامل روسیه است که تولید آن پس از تحریم‌های غرب نسبت به مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

دیپلمات‌های آمریکایی هفته‌ها به برنامه‌ریزی اولین سفر بایدن به ریاض پس از دو سال به خاطر تیرگی روابط به دلیل اختلاف نظر در مورد حقوق بشر، جنگ در یمن و ارسال تسلیحات ایالات متحده به این کشور، پرداخته اند.

بخش اطلاعات جاسوسی آمریکا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را متهم به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ کرده است، اما شاهزاده این اتهام را نفی می‌کند.

با شعله ور شدن جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر بازار نفت خام، دولت ایالات متحده به دنبال تأمین بیشتر نفت از متحدان خلیج فارس مانند عربستان سعودی و ایران است که تولید این محصول به دلیل تحریم های ایالات متحده محدود شده است، اما در صورت دستیابی به توافق هسته ای، ممکن است تحریم‌ها لغو شوند. ونزوئلا نیز تحت تحریم ایالات متحده است.

 

رتبه تایید بایدن

افزایش شدید قیمت بنزین، تورم ایالات متحده را به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسانده است و با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای بایدن، محبوبیت وی کاهش یافته است. بایدن تاکنون از معامله مستقیم با محمد بن سلمان حاکم عربستان سعودی خودداری کرده است. یک منبع مطلع در این باره اظهار نمود که واشنگتن خواهان شفاف‌سازی در مورد برنامه‌های تولید نفت قبل از سفر احتمالی بایدن برای نشست با رهبران کشورهای عربی خلیج فارس، از جمله  محمد بن سلمان، در ریاض است.

منبع دوم در مورد سفر بایدن اذعان داشت که این موضوع نه تنها به تولید نفت، بلکه به مسائل امنیتی خلیج فارس و حقوق بشر نیز مرتبط است. این منبع گفت که ریاض و واشنگتن آمادگی بیشتری برای توجه نسبت به نگرانی‌های طرف مقابل نشان داده اند. کاخ سفید اعلام کرد که تصمیم روز پنجشنبه را تایید کرده و نقش عربستان سعودی در دستیابی به اجماع اوپک پلاس را به رسمیت می شناسد.

بر اساس طیف وسیعی از آمار صنعتی، تحریم‌های غرب می‌تواند تولید روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان را بین ۲ تا ۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. روسیه در ماه آوریل کمتر از رقم هدف اوپک پلاس یعنی ۱۰.۴۴ میلیون بشکه در روز تولید نمود که بازدهی ۹.۳ میلیون بشکه در روز را نشان می دهد. یک دیپلمات غربی اعلام نمود که روسیه ممکن است با سایر اعضای اوپک پلاس توافق نماید تا شکاف تولید را برای حفظ وحدت در این گروه و حفظ حمایت از خلیج فارس کاهش دهد، در صورتی که این گروه موضع بی طرفی را در مورد جنگ اوکراین اتخاد نموده است. اوپک پلاس موافقت کرد که در سال ۲۰۲۰، زمانی که همه گیری تقاضا را کاهش داد، تولید را به میزان بی‌سابقه ای کاهش دهد. تا ماه سپتامبر، زمانی که پایان قرارداد بود، این گروه ظرفیت محدودی برای افزایش بیشتر تولید در پیش داشت.

عربستان سعودی ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و به ندرت سطح تولید پایدار بالای ۱۱ میلیون بشکه در روز را در کارنامه خود داشته است. ریاض عنوان نمود که در حال بررسی افزایش ظرفیت تولیدی خود از ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز است.

تنها کشور دیگرعضو اوپک که توانایی قابل توجهی برای تولید نفت مازاد دارد، کشور امارات است، اما برآورد می‌شود که اوپک در مجموع کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد دارد.

آمریتا سن، یکی از بنیانگذاران موسسه انرژی اسپکتز، گفت، در مقایسه با برنامه‌ریزی شده ۱.۳ میلیون بشکه در روز ، افزایش واقعی تولید در ماه های جولای تا آگوست به حدود ۵۶۰۰۰۰ بشکه در روز می‌رسد، زیرا اکثر اعضا قبلاً تولید خود را به حداکثر رسانده‌‌اند. وی همچنین افزود: «این حجم تولید  به ندرت باعث کاهش کسری عرضه نفت در بازار خواهد شد.»

 

منبع:reuters

مشاهده خبر

کد مقاله

10970

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۱۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10970

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات