گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش ۸.۶ درصدی تورم در ماه می در آمریکا

افزایش ۸.۶ درصدی تورم در ماه می در آمریکا

 

افزایش ۸.۶ درصدی تورم در ماه می که بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ در آمریکا بوده است.

طبق گزارش اداره آمار کار روز جمعه، تورم در ماه می شتاب بیشتری گرفت و قیمت‌ها نسبت به سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین افزایش از دسامبر ۱۹۸۱ تاکنون بود. شاخص قیمت مصرف کننده، معیاری گسترده برای قیمت کالاها و خدمات، حتی بیش از ۸.۳ درصد برآورد شاخص داو جونز افزایش یافت. بدون احتساب قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی، به اصطلاح CPI اصلی ۶ درصد افزایش یافت که کمی بالاتر از برآورد ۵.۹ درصدی است.

برمبنای ماهانه، شاخص CPI کل ۱% افزایش داشت در حالی که کالای اصلی ۰.۶% در مقایسه با برآوردهای مربوطه ۰.۷% و ۰.۵% افزایش یافت. افزایش قیمت مسکن، بنزین و غذا همگی در افزایش قیمت نقش مهمی ایفا نمودند.

قیمت انرژی به طور کلی نسبت به ماه گذشته ۳.۹ درصد افزایش یافت و رشد سالانه را به ۳۴.۶ درصد رساند. در این رده‌بندی، نفت کوره با افزایش ماهانه ۱۶.۹ درصدی  مواجه شد که افزایش ۱۲ ماهه را به ۱۰۶.۷ درصد رساند.

هزینه مسکن که حدود یک سوم سهم را درCPI  به خود اختصاص می‌دهد، برای ماه ۰.۶% افزایش یافت که بالاترین افزایش یک ماهه از مارس ۲۰۰۴ است. افزایش ۵.۵ درصدی ۱۲ ماهه بیشترین افزایش از فوریه ۱۹۹۱ است. در نهایت، هزینه های مواد غذایی ۱.۲ درصد دیگر در ماه مه افزایش یافت و رشد سالانه را به ۱۰.۱ درصد رساند.

این افزایش قیمت به معنای کاهش حقوق کارگران در طول ماه است. دستمزدهای واقعی هنگام محاسبه تورم در آوریل ۰.۶٪ کاهش یافت، حتی در صورت افزایش میانگین درآمد ساعتی ۰.۳٪ ، طبق یک نسخه جداگانه BLS. بر اساس ۱۲ ماه، میانگین واقعی درآمد ۳ درصد به صورت ساعتی کاهش یافت.

بازارها به این گزارش واکنش منفی نشان دادند و معاملات آتی سهام نشان دهنده کاهش شدید بازگشایی در وال استریت و افزایش بازده اوراق قرضه دولتی بود.

جان لیر، اقتصاددان ارشد  مورنینگ کانسالت، گفت: «به ندرت امکان دارد که به  بررسی داده‌های تورم ماه می بپردازیم و ناامید نشویم. ما هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آینده روشنی در پیش داریم، نمی بینیم.»

برخی از بالاترین افزایش‌ها مربوط به نرخ بلیط هواپیما (۱۲.۶ درصد افزایش در ماه)، خودروهای فرسوده و کامیون (۱.۸ درصد) و محصولات لبنی (۲.۹ درصد) بوده است. هزینه های وسایل نقلیه به عنوان نقطه عطف افزایش تورم در نظر گرفته شده است و در سه ماه گذشته کاهش یافته بود، بنابراین این افزایش یک نشانه بالقوه بد است، زیرا قیمت خودروهای دست دوم در حال حاضر ۱۶.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. قیمت خودروهای جدید در ماه می ۱ درصد افزایش یافت.

آمار روز جمعه امیدواری‌ها مبنی بر اینکه تورم ممکن است به اوج خود رسیده باشد را کاهش داد و ترس از رکود اقتصادی ایالات متحده را مطرح می کند.

گزارش تورم همراه با گزارش فدرال رزرو در مراحل اولیه کمپین افزایش نرخ برای کاهش رشد و کاهش قیمت ها ارائه می شود. گزارش ماه می احتمالاً احتمال افزایش چندگانه نرخ بهره ۵۰ نقطه پایه را در آینده تقویت می کند.

جولیان بریگدن، رئیس شرکت MI2  ، یک شرکت تحقیقاتی اقتصاد کلان جهانی، گفت: «واضح است که هیچ چیز در این گزارش خوب نیست. “هیچ مسئله ای وجود ندارد که فدرال رزرو را تشویق کند… من تلاش می کنم ببینم فدرال رزرو چگونه عقب نشینی کند.”

با ۷۵ واحد افزایش نرخ بهره در حال حاضر، بازارها به طور گسترده انتظار دارند که فدرال رزرو در طول سال و احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ به سیاست سختگیرانه خود ادامه دهد. نرخ استقراض کوتاه مدت معیار بانک مرکزی در حال حاضر حدود ۰.۷۵٪ -۱٪ است و بر اساس برآوردهای گروه CME، انتظار می رود تا پایان سال به ۲.۷۵٪ -۳٪ افزایش یابد.

تورم برای کاخ سفید یک دردسر سیاسی بوده است. مسئولان دولتی دلایل اصلی افزایش مشکلات زنجیره تامین را همه‌گیری ویروس کووید، عدم تعادل توسط تقاضای زیاد برای کالاها نسبت به خدمات و حمله روسیه به اوکراین می دانند. مقدار افزایش نرخ توسط بانک مرکزی هنوز مشخص نیست. لری سامرز، وزیر سابق خزانه داری آمریکا اخیراً مقاله ای را با گروهی از اقتصاددانان دیگر منتشر کرده است که نشان می‌دهد فدرال رزرو باید فراتر از آن چیزی که افراد پیش بینی می‌کنند پیش برود. این مقاله تاکید می‌کند که وضعیت تورم کنونی به دلیل تفاوت در روش‌های محاسبه CPI در آن زمان و وضعیت کنونی به وضعیت دهه ۱۹۸۰ نزدیک‌تر است.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

11000

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۲۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11000

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات