گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

قیمت جهانی مواد غذایی در حال افزایش است. برنج می تواند کالای دیگر در معرض گرانی است.

قیمت مواد غذایی در چند ماه گذشته افزایش یافته است. ناظران صنعت براین باورند که برنج به عنوان غذای اصلی در بسیاری از کشورهای آسیایی، می‌ در رتبه بعدی گرانی ها قرار گیرد. قیمت بسیاری از مواد غذایی همچون گندم و سایر غلات گرفته تا گوشت و روغن، افزایش یافته است. عوامل متعددی از جمله افزایش هزینه کود و انرژی در سال گذشته و همچنین جنگ روسیه و اوکراین باعث همه این گرانی های اخیر است. ممنوعیت صادرات مواد غذایی از هند (گندم)، اوکراین (گندم، جو و شکر، در میان دیگران) و اندونزی (روغن پالم) ، موجب اختلالاتی در چرخه تامین غذایی در جهان شده است.

برنج می‌تواند هدف بعدی گرانی باشد. براساس آخرین داده های ماه می که در هفته گذشته منتشر شد، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نشان می‌دهد که قیمت‌های بین المللی برنج برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده است.

کارشناسان گفتند که مطمئناً تولید برنج همچنان زیاد است. اما افزایش قیمت گندم و به طور کلی هزینه‌های بیشتر کشاورزی، باعث می شود که قیمت برنج در مرحله بعدی تحت تاثیرگرانی‌های بیشتر قرار گیرد. بنابراین، می‌توان گفت اگر بازار با افزایش قیمت مواجه است، پس چرا کشاورزان نباید از افزایش قیمت سود ببرند؟

سونال وارما، اقتصاددان ارشد بانک ژاپنی نومورا گفت: «ما باید قیمت برنج را در آینده کنترل کنیم، زیرا افزایش قیمت گندم می‌تواند منجر به جایگزینی برنج، افزایش تقاضا و کاهش ذخایر موجود شود.”.

خطر حمایت

وی در مصاحبه با CNBC گفت: اقدامات محافظه کارانه “در واقع به دلایل مختلف فشار قیمت‌ها را در سطح جهانی بدتر می‌کند.” او افزود که هزینه‌های خوراک و کود برای کشاورزی در حال افزایش است و قیمت انرژی بر هزینه های حمل و نقل تاثیرگذار است.”

وارما افزود: «بنابراین این خطر وجود دارد که شاهد حمایت بیشتر از سوی کشورها باشیم.»

با این وجود، او اظهار داشت که ریسک کمبود عرضه برنج کم است زیرا موجودی برنج جهانی فراوان است و انتظار می‌رود برداشت در هند در تابستان امسال خوب باشد.

حمله روسیه به اوکراین قیمت گندم را افزایش داده است. هر دو کشور صادرکنندگان عمده گندم هستند و تهاجم روسیه کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و صادرات غلات از این کشور را متوقف کرده است. قیمت گندم از یک سال قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش رویترز به نقل از مقامات اوکراینی، تنها در روز دوشنبه هفته گذشته، پس از اینکه ارتش روسیه یکی از بزرگترین پایانه های صادرات غلات اوکراین را تخریب نمود، قیمت غلات ۴ درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش به نقل از یک مقام دولت تایلند در اواخر ماه مه، تایلند و ویتنام در حال مذاکره برای افزایش قیمت برنج صادراتی خود هستند.

بر اساس گزارش ۶ ژوئن، چهار صادرکننده به رویترز گفتند که تاجران برنج در دو هفته گذشته برنج هندی بیشتری خریداری کرده‌اند.  دیوید لابورد، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات سیاست بین‌المللی غذایی، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «درحال‌حاضر، اگر هند در هفته‌های آتی ممنوعیت صادرات برنج را اعلام کند، نگران‌تر خواهم بود – زیرا آنها به فکر توقف صادرات گندم و شکر بودند”.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هند و چین دو تولید کننده برتر برنج در جهان هستند که بیش از نیمی از کل تولید جهانی برنج را تشکیل می‌دهند. ویتنام پنجمین و تایلند در رتبه ششم  تولید برنج قرار دارند. هند در ماه مه ممنوعیت صادرات گندم را به دلیل نیاز به “مدیریت امنیت غذایی کلی کشور” اعمال نمود. این کشور همچنین تنها چند روز پس از ممنوعیت گندم، محدودیت هایی را برای صادرات شکر اعمال نمود.

آیا افزایش قیمت تنها گزینه است؟

لابورد گفت که افزایش قیمت نسبت به ممنوعیت صادرات بسیار بهتر است. او گفت: «ما باید واقعاً بین افزایش قیمتی که هزینه‌های بالاتر را جبران می‌کند و به نفع کشاورزان است (و به آنها در تولید کمک می‌کند) تفاوت قائل شویم تا ممنوعیت صادرات» که قیمت‌ها را در بازارهای جهانی بالا می‌برد اما قیمت‌ها در بازارهای داخلی پایین‌تر می آید. نافیس میه، نماینده منطقه ای جنوب آسیا در موسسه تحقیقات بین المللی برنج، افزود که هزینه‌های انرژی که در سطح جهانی در حال افزایش است، بخش بزرگی از هزینه های تولید برنج است.

بنابراین باید گفت که اگر بازار در حال تجربه افزایش قیمت است، چرا کشاورزان نباید از افزایش قیمت سود ببرند؟ اما افزایش قیمت برنج بر بسیاری  از کشورهای آسیایی که بزرگترین مصرف کننده برنج هستند، تأثیر بدی خواهد گذاشت. نافیس افزود، در صورت افزایش قیمت و تداوم آن، در منطقه جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه، کشورهایی مانند تیمور شرقی، لائوس، کامبوج و البته کشورهایی مانند اندونزی، که جمعیت بسیار زیادی هستند و بسیاری از آنها از ناامنی غذایی رنج می برند، در صورت ادامه افزایش قیمت‌ها به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

افزایش قیمت بالاتر از سطح  قیمتها در دوران همه گیری کرونا

فردریک کریر، مدیر عامل و رئیس استراتژی سرمایه گذاری مدیریت ثروت  RBC گفت که شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل متحد نشان داد که قیمت ها اکنون ۷۵ درصد بالاتر از سطح  قیمتی قبل از همه گیری است.

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

11033

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11033

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات