گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

قیمت نفت همچنان در مدار صعودی

قیمت نفت همچنان در مدار صعودی

میانگین ملی ایالات متحده برای بنزین در هفته گذشته به ۵ دلار در هر گالن رسید که بالاترین رقم تاکنون بوده است. هر بشکه نفت برنت ۱۲۰ دلار معامله می‌شود و خیلی محتمل نیست که با بازگشت اقتصاد چین با قدرت بیشتر، با کاهش قیمت مواجه شویم. به گفته وزیر انرژی امارات، ما حتی به اوج قیمت یا نزدیک به آن نرسیده ایم.

گری راس، مدیر سرمایه گذاران صندوق تامین مالی بلک گلد، هفته گذشته به بلومبرگ گفت: “من در طول ۵۰ سال گذشته هرگز چنین شرایطی را در بازه شغلی خود ندیده ام.” جهان ظرفیت اضافی بسیار کمی دارد، اقتصاد خارج از چین قوی است، چین اکنون در حال بازگشت به فعالیتهای عادی است و ما در میانه وقفه جهانی عرضه نفت هستیم.

کاهش ظرفیت مازاد جهان اخیراً پس از تصمیم اوپک پلاس برای افزایش اهداف تولید خود در ماه های جولای و آگوست در تلاش برای رفع نگرانی در مورد تورم فزاینده انرژی، مدنظرقرار گرفته است.

با این‌حال، تصمیمات بر روی کاغذ ممکن است هرگز به عمل تبدیل نشود، زیرا تنها تعداد کمی از اعضای اوپک پلاس ظرفیت مازاد برای افزایش معنی‌دار تولید را دارند و به گفته تحلیلگران، آنها ممکن است مایل نباشند از ظرفیت اضافی خود استفاده کنند زیرا این امر باعث کاهش بیشتر ظرفیت موجود می‌شود. به عنوان مثال، در صورت قطع تولید، تولیدکنندگان را مانند مواردی که معمولاً لیبی را گرفتار کرده است، کمتر انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

در همین حال، تقاضا برای نفت همچنان قوی است و پتانسیل افزایش قیمت بیشتری را فراهم می‌کند، به طوری که ناظران صنعت و تحلیلگران انتظار قیمت‌های بسیار بالاتر دارند قبل از اینکه این سطح بر تقاضا تأثیر بگذارد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی هفته گذشته به نقل از بلومبرگ گفت: «اگر به مصرف کردن بدین منوال ادامه دهیم، با سرعت مصرفی که داریم، به نقطه اوج نزدیک نمی‌شویم، زیرا اقتصاد چین هنوز بهبود نیافته است». کشورچین با مصرف بالاتری روبرو خواهد شد.

در واقع، علی‌رغم اخباری مبنی بر شیوع «انفجاری» جدید کووید در شانگهای، انتظار می‌رود چین به‌زودی به وضعیت عادی بازگردد. شیوع این بیماری باعث انجام آزمایش‌های گسترده در یکی از مناطق پکن شده است، اما باید دید که آیا شیوع آن به اندازه‌ای تسری می‌یابد که طبق سیاست عدم تحمل چین در قبال کووید، دستور قرنطینه مجددا اجرا و بر اقتصاد این نیروگاه آسیایی تأثیر بگذارد.

آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در بخش انرژی، اخیراً به نقل از بلومبرگ عنوان نمود: «بدون ورود چین، قیمت نفت به ۱۲۰ دلار خواهد رسید، بنابراین وقتی چین بازگردد، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت.»

سن افزود: «حتی با قیمت‌های بالا، تقاضا ادامه دارد زیرا مردم، می‌خواهند به مسافرت بروند و دومین نکته این است که دولت‌ها در سراسر جهان به تولیدکنندگان سوبسید (یارانه) می‌دهند.»

رویکرد یارانه‌ای که بسیاری از دولت‌ها برای مبارزه با افزایش شدید قیمت انرژی در نظر گرفته‌اند، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است، زیرا به جای جلوگیری از مصرف بیشتر سوخت، که در نهایت بر قیمت ها تأثیر می‌گذارد، یارانه ها در واقع مصرف بیشتر سوخت را تشویق می‌کنند و از این رو قیمت ها کماکان بالا باقی می مانند.

در همین حال، آخرین اخبار مربوط به تولید اوپک پلاس نیز چندان جالب نیست. نظرسنجی پلاتس نشان می‌دهد که کارتل توسعه‌یافته بار دیگر از هدف تولید خود در ماه مه کمتر شده است، زیرا اوپک به تنهایی ۲.۷ میلیون بشکه در روز کمتر از آنچه در آوریل توافق شده بود، تولید کرد. تولیدات نیجریه در پایین‌ترین سطح خود از زمان بررسی‌های پلاتس قرار دارد و لیبی به تازگی اعلام کرده است که روزانه ۱.۱ میلیون بشکه از تولید خود را به دلیل ادامه جنگ متوفق خواهد کرد.

تحلیلگران جی پی مورگان هفته گذشته در یادداشتی عنوان نمودند: «با تعداد کمی از شرکت کنندگان اوپک پلاس با ظرفیت مازاد، انتظار داریم افزایش تولید اوپک پلاس در ماه جولای حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز و در ماه اوت ۱۷۰ هزار بشکه در روز باشد. بدین صورت،چشم انداز نامطلوب قیمت نفت در طول تابستان نیمکره شمالی که تقاضا با افزایش سفر افزایش می یابد، کماکان به همین وضعیت باقی خواهد ماند.»

وزیر انرژی عربستان سعودی قبلا اعلام نمود که سرمایه‌گذاری کم دلیل اصلی وضعیت فعلی قیمت نفت است. تعطیلی پالایشگاه ها نیز به کمبود عرضه سوخت در زمانی که تقاضا در حال افزایش است، دامن زده و البته تحریم‌ها علیه روسیه خیلی موثر نبوده است.

به گزارش بلومبرگ، وضعیت عرضه در حال حاضر به قدری نامناسب است که حتی اگر عربستان سعودی و امارات هر دو ظرفیت مازاد خود را به کار بیندازند، ضررهای ناشی از عدم عرضه کافی روسیه را جبران نخواهد کرد. عملا هیچ کس کاهش قیمت نفت را پیش بینی نمی‌کند. اما بسیاری از تحلیلگران و ناظران شروع به هشدار درباره احتمال رکود اقتصادی کرده اند.

طبق نظریات دیوید شپرد در فایننشال تایمز: “چین در حال بازگشایی اقتصادی است. مردم سفر با هواپیما را از سر گرفته اند. تقاضا در مسیر اشتباه قرار گرفته است. همه این عوامل به افزایش قیمت نفت منجر می‌شوند تا زمانی که به سطحی برسد که در انتها با ایجاد رکود اقتصادی برای کاهش تقاضا، مصرف نهایی کاهش یابد. به عبارت دیگر، بیشتر اقتصادها در جهان با رکود مواجه خواهند شد.»

قیمت نفت در این تابستان کاملا در اوج خواهد بود. اقتصاد کشورهای مختلف کماکان درگذار از انرژی به هیدروکربن وابسته است، همانطور که قبل از شروع انتقال، بیست سال پیش نیز بدین منوال بوده است.

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

11057

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11057

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات