گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سقوط ۲ تریلیون دلاری بازار رمز ارز

سقوط ۲ تریلیون دلاری بازار رمز ارز

چرا سقوط ۲ تریلیون دلاری بازار رمز ارز باعث سقوط اقتصادی نمی شود؟

اوضاع وخیم در بازار کریپتو کماکان ادامه دارد، زیرا قیمت‌های رمزنگاری به شدت کاهش یافته‌اند، شرکت‌ها کارمندان خود را به‌طور موجی اخراج می‌کنند، و برخی از محبوب‌ترین نام‌ها در این صنعت همچنان در صدر قرار دارند. این هرج و مرج سرمایه گذاران را به وحشت انداخته و ارزش بیش از ۲ تریلیون دلار را در عرض چند ماه از بین برده است – و پس انداز زندگی معامله گران خرده فروشی را که روی پروژه های رمز ارز که به عنوان سرمایه گذاری ایمن به حساب می آیند شرط بندی می‌کنند، از بین برده است. کاهش ناگهانی ثروت این نگرانی را ایجاد کرده است که سقوط کریپتو ممکن است به ایجاد رکود گسترده‌تری منجر شود.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال زیر ۱ تریلیون دلار (که کمتر از نصف ارزش بازار اپل است) در مقایسه با تولید ناخالص داخلی ۲۱ تریلیون دلاری یا بازار مسکن ۴۳ تریلیون دلاری این کشور ناچیز است. اما طبق برآورد گلدمن ساکس، خانوارهای ایالات متحده صاحب یک سوم بازار جهانی رمز ارز هستند، و نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو همچنین نشان داد که ۱۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی گفته اند که در یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری، معامله یا از آن استفاده کرده اند. بنابراین با فروش گسترده در بازار کریپتو ، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

پس رازهای زیادی در مورد بخش نوپای کریپتو وجود دارد. ممکن است این نوع دارایی در میان کلاس‌های دارایی کوچک‌تر باشد، اما صنعت پرهیاهو در فرهنگ عامه، با تبلیغات در مسابقات قهرمانی ورزشی بزرگ و حمایت‌های مالی استادیوم، توجه همگان را به خود جلب نموده است.

بدین ترتیب، اقتصاددانان و بانکداران در مصاحبه با CNBC می‌گویند که به یک دلیل، نگران تأثیر ارز دیجیتال بر اقتصاد گسترده‌تر ایالات متحده نیستند: «کریپتو ربطی به بدهی ندارد.» مردم واقعاً از رمزنگاری به عنوان وثیقه برای بدهی‌های دنیای واقعی استفاده نمی‌کنند. بدین صورت، کاهش رمز ارز به معنای از دست دادن تنها کاغذ پاره است. جاشوا گانز، اقتصاددان دانشگاه تورنتو، گفت: بنابراین این نوع سرمایه گذاری در لیست مسائل اقتصادی دارای پایینترین اولویت است. گانز می‌گوید که به همین دلیل باید بگوییم چرا بازار کریپتو همچنان بیشتر یک «نمایش جانبی» برای اقتصاد است.

عدم وجود بدهی، عدم وجود مشکل

رابطه بین ارزهای دیجیتال و بدهی کلیدی است. برای اکثر طبقات دارایی سنتی، انتظار می‌رود که ارزش آن‌ها در یک بازه زمانی نسبتاً ثابت بماند. به همین دلیل است که دارایی‌های متعلق به آن می‌تواند به عنوان وثیقه برای استقراض پول مورد استفاده قرار گیرد. گانز همچنین افزود: «آنچه که در مورد دارایی‌های کریپتو صرفاً به دلیل نوسان‌پذیری آن‌ها تا به حال مشاهده نکرده‌اید، همان فرآیندی است که با استفاده از آن می‌توانید از آن برای خرید سایر دارایی‌های دنیای واقعی یا دارایی‌های مالی سنتی‌تر استفاده کنید و بر اساس آن وام بگیرید.»

“مردم از ارز دیجیتال برای استقراض برای ارزهای دیجیتال دیگر استفاده کرده‌اند، اما این مسئله به نوعی در دنیای رمزارز وجود دارد”.

در اینجا استثنائاتی وجود دارد – میکرو استراتژی در ماه مارس وام ۲۰۵ میلیون دلاری با پشتوانه بیت کوین را با بانک متمرکز بر رمزنگاری سیلورگیت دریافت کرد – اما در بیشتر موارد، وام‌های دارای پشتوانه رمزنگاری در اتاق اکو تخصص صنعت وجود دارد.

بر اساس یادداشت تحقیقاتی اخیر مورگان استنلی، اعطا کنندگان وام کریپتو بیشتر به سرمایه گذاران و شرکت‌های کریپتو وام می‌دهند. بنابراین، ریسک سرریز انباشته قیمت کریپتو به سیستم بانکی گسترده‌تر فیات دلار آمریکا، ممکن است کمتر باشد.

با وجود تمام اشتیاق و علاقه به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذار مشهور کوین اولری براین باورست که اکثر دارایی‌های دیجیتال نهادی نیستند. گانز موافق است و به CNBC می‌گوید که شک دارد بانک‌ها در معرض فروش ارزهای دیجیتال باشند.

مطمئناً بانک‌ها و مؤسسات مالی دیگری وجود داشته‌اند که علاقه خود را به ارزهای دیجیتال به ‌عنوان دارایی ابراز کرده‌اند که ممکن است دوست داشته باشند مشتریان خود نیز بتوانند در آن سرمایه‌گذاری کنند، اما در واقعیت، این سرمایه‌گذاری چندان زیاد نیست. گانس توضیح داد که بانک‌ها مقررات خاص خود را دارند و نیازهای خود را برای اطمینان از سرمایه‌گذاری مناسب مدنظر قرار می‌دهند. او همچنین افزود: «فکر نمی‌کنم ما آن‌گونه که در سایر بحران‌های مالی دیده‌ایم، در معرض خطر مالی رمز ارز قرار داشته باشیم”.

مواجهه محدودتر

کارشناسان به CNBC می‌گویند که میزان مواجهه سرمایه‌گذاران موسیقی پاپ در ایالات متحده چندان زیاد نیست. با وجود اینکه برخی از معامله‌گران خرده‌فروشی به دلیل انحلال‌های شرکتی اخیر آسیب دیده‌اند، زیان کلی در بازار رمز ارز نسبت به ارزش خالص ۱۵۰ تریلیون دلاری خانوارهای ایالات متحده اندک است. طبق یادداشتی از گلدمن ساکس در ماه مه، دارایی‌های ارز دیجیتال تنها ۰.۳ درصد از ارزش خانوارها در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، در حالی که ۳۳ درصد به سهام وابسته هستند. این شرکت انتظار دارد که کاهش هزینه‌های کل ناشی از کاهش قیمت‌های اخیر «بسیار اندک» باشد. طبق نظر اولری ۲۰٪ از پرتفوی او در رمزارز است، همچنین به این نکته اشاره نمود که این ضررها در سراسر جهان وجود دارند.

اخبار خوب در مورد اقتصاد کریپتو و حتی موقعیت‌هایی مانند بیت کوین یا اتریوم، این است که این‌ها دارایی‌های غیرمتمرکز هستند. این فقط سرمایه گذار آمریکایی نیست که دچار ضرر و زیان شده باشد. اگر بیت کوین ۲۰ درصد دیگر کاهش پیدا کند، واقعاً مهم نیست از آن استفاده کرده اید یا خیر زیرا استفاده از آن در همه کشورها رواج یافته است. اولری افزود: ” فقط ۸۸۰ میلیارد دلار قبل از اصلاح قیمتی است که آن هم ناچیز است.”

برای مقایسه می توان گفت، بلک راک دارای ۱۰ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت است و ارزش بازار چهار شرکت فناوری با ارزش – حتی پس از اصلاحات امسال – هنوز بیش از ۵ تریلیون دلار است. برخی از تحلیلگران در وال استریت بر این باورند که عواقب پروژه های رمزارز شکست خورده موضوع خوبی برای این بخش به طور کلی است که نوعی تست استرس برای رفع نقص های آشکار مدل کسب و کار محسوب می شود.

آلکش شاه، استراتژیست ارز دیجیتال در بانک آمریکا گفت: سقوط مدل‌های تجاری ضعیف‌تر مانند تراسواس دی و لونا احتمالاً برای سلامت و صحت بلندمدت این بخش مفید است. شاه می‌گوید ضعف در بخش دارایی‌های دیجیتال و ارز دیجیتال بخشی از اصلاح عظیم دارایی‌های ریسک‌پذیر است. قیمت‌ رمز ارز به جای کاهش رشد اقتصادی، به دنبال کاهش ارزش‌های فناوری است، زیرا هر دو تحت فشار نیروهای کلان اقتصادی بزرگ‌تر، از جمله تورم مارپیچی و افزایش بی‌پایان افزایش نرخ‌های فدرال رزرو قرار می‌گیرند.

افزایش نرخ بالاتر از حد انتظار همراه با ریسک رکود به طور گسترده به دارایی‌های ریسک از جمله نرم افزار و دارایی های رمزنگاری/دیجیتال آسیب وارد کرده است. با تشدید فشار بانک‌های مرکزی در سطح جهانی، همکاران استراتژی من انتظار دارند که بانک‌های مرکزی حدود ۳ تریلیون دلار نقدینگی را از بازارهای جهانی دریافت نمایند.

ماتی گرینسپن، مدیر عامل شرکت تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال کوانتوم اکونومیکس، فدرال رزرو را نیز مقصر افزایش رویکردهای اقتصادی تهاجمی‌تر می‌داند. بانک‌های مرکزی در مواقعی که واقعا لازم نبود، خیلی سریع اقدام به چاپ انبوه پول نمودند که منجر به ریسک‌پذیری بیش از حد و ایجاد اهرم در سیستم شد. اکنون که آنها نقدینگی را خارج می‌کنند، کل جهان دچار ضرر و زیان شده است.

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

11080

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11080

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات