گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ترس از رکود بازارها در بحبوحه مبارزه با تورم فدرال رزرو

ترس از رکود بازارها در بحبوحه مبارزه با تورم فدرال رزرو

انتظار می‌رود آخرین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث شود بازارها در تعطیلات هفته پیش رو در وضعیت مثبتی قرار بگیرند. وال استریت روز دوشنبه بسته خواهد شد و بازارها برای اولین بار تعطیلات روز آزادی (جونتینت) را مشاهده می‌کنند. هفته گذشته،  شاخص اس اند پی ۵۰۰ بدترین عملکرد هفتگی خود را از مارس ۲۰۲۰ به ثبت رساند و پس از سقوط در بازار نزولی در روز دوشنبه، با ۵.۸ درصد کاهش مواجه شد. این کاهش همچنین دهمین ضررو زیان شاخص بنچمارک در ۱۱ هفته گذشته را رقم زد. بانک مرکزی ایالات متحده روز چهارشنبه نرخ بهره معیار خود را ۷۵ واحد افزایش داد که بزرگترین افزایش در نزدیک به سه دهه اخیر است. جروم پاول، رئیس فدرال‌ رزرو نیز به تشدید اقدامات تهاجمی‌تر در آینده اشاره کرد، زیرا سیاست‌گذاران عملا در حال مبارزه با تورم فزاینده هستند. در وال استریت، این حرکت به تشدید رکود اقتصادی انجامید و بازارها را به آشفتگی کشاند.

میانگین صنعتی شاخص داوجونز در این هفته به ۵ درصد کاهش یافت و برای مدت کوتاهی به زیر سطح ۳۰۰۰۰ افت نمود. شاخص نزدک با افت کمتری مواجه شد تا روز جمعه در بازه قیمتی بالاتر بسته شود، اما همچنان هفته را با افت حدود ۱.۷ درصدی، با افت پایانی پایان داد. روز شنبه، قیمت بیت کوین (BTC-USD) برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ به زیر ۱۸۰۰۰ دلار سقوط کرد زیرا دارایی های ریسک همچنان تحت فشار قرار دارند.

کریس زاکارلی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری اتحادیه مشاور مستقل، اذعان داشت: نکته اصلی برای سرمایه‌گذاران این است که تورم توجه فدرال رزرو را به خود جلب کرده و آن‌ها این مسئله را جدی می‌گیرند. وی همچنین افزود: «علیرغم این واقعیت که نرخ‌های بهره بالاتر – با وجود برابر بودن همه چیز – برای دارایی‌های ریسک مضر است، کنترل تورم و تغییر سریع (و انعطاف‌پذیر) از ۰.۵ درصد به ۰.۷۵ درصد در کوتاه‌مدت مهم‌تر است و نوعی تمایل جدید برای مبارزه با تورم با عمل به جای حرف زدن است.»

در حالی که اقدام بی‌سابقه فدرال رزرو در روز چهارشنبه مبتنی برتعهد نسبت به عادی‌سازی سطح قیمت‌ها بوده است، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان نگرانند که اقدامات مقابله با تورم ممکن است اقتصاد را وارد رکود نماید. تحلیلگران بانک آمریکا در یادداشتی روز جمعه گفتند: “بالاترین ترس ما مورد فدرال رزرو است: آنها بسیار از منحنی عقب افتادند و اکنون در حال انجام بازی خطرناکی برای جبران ضرر و زیان هستند.” این شرکت پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را تقریباً به صفر رساند و احتمال رکود اقتصادی در سال آینده را ۴۰ درصد پیش بینی نموده است.

تیم تحقیقاتی بانک خاطرنشان کرد: “در بهار ۲۰۲۱ ما اعلام کردیم که بزرگترین خطر برای اقتصاد ایالات متحده یک سناریوی رشد و رکود اقتصادی است. با گذشت زمان، سناریوی رونق اقتصادی به پیش‌بینی مبنای ما تبدیل شده است”.

در همین حال، در جی پی مورگان، تحلیلگران هشدار دادند که کاهش شاخص اس اند پی ۵۰۰ به معنای احتمال رکود ۸۵ درصدی است.  همه نگاه‌ها در هفته آتی به سمت پاول خواهد بود و رئیس فدرال رزرو صبح چهارشنبه در مقابل کمیته بانکی سنای ایالات متحده اعلامیه خویش را ارائه خواهد کرد. رئیس فدرال رزرو بر این موضوع که اقتصاد ایالات متحده می‌تواند از رکود اقتصادی جلوگیری نماید، همچنان تاکید می‌کند ، حتی در شرایطی که فعالان بازار اعتماد خود را نسبت به چشم انداز “فرود نرم اقتصادی” از دست می دهند ( دوره ای که رشد اقتصادی به اندازه کافی برای مبارزه با تورم بدون تحریک رکود اقتصادی کاهش می یابد.). پاول روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما اکنون به دنبال ایجاد رکود نیستیم، پس بیایید در مورد آن شفاف حرف بزنیم. پاول در سخنانی در کنفرانسی در واشنگتن در روز جمعه، همچنین بر هدف بانک مرکزی برای مهار افزایش سطح قیمت ها تاکید نمود.»

او گفت:”من و همکارانم به شدت بر بازگشت تورم به هدف ۲ درصدی خود تمرکز داریم.” “تعهد بالای فدرال رزرو به دستور ثبات قیمت ما به اعتماد گسترده به دلار به عنوان ذخیره ارزش منجر می شود.” به نظر نمی‌رسد خوش بینی پاول با وال استریت یا رهبران تجاری همخوانی داشته باشد.

یک نظرسنجی توسط هیات کنفرانس نشان داد که ۶۰٪ از مدیران اجرایی و سایر رهبران C-suite در سراسر جهان معتقدند منطقه جغرافیایی آنها تا پایان سال ۲۰۲۳ وارد رکود خواهد شد. حدود ۱۵٪ از مدیران عامل می گویند که معتقدند منطقه آنها قبلاً وارد رکود شده است. مدل‌های اقتصاد بلومبرگ نشان می‌دهند که خطر رکود به بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.  یکی دیگر از معیارهای کلیدی احساسات قرار است در هفته آینده منتشر شود. دانشگاه میشیگان قرار است نتایج نهایی را در مورد شاخص احساسات خود در ماه ژوئن منتشر کند. خوانش اولیه این نظرسنجی در ماه ژوئن به پایین‌ترین میزان در تاریخ سقوط کرد زیرا تورم فشار زیادی برمصرف کنندگان وارد آورده است. درآمد شرکت ها در طول هفته کم خواهد بود و شرکت لنار (LEN)، رایت اید (RAD) و شرکت فداکس(FDX) قرار است نتایج فصلی را گزارش کنند.

 

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

11083

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11083

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات