گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

روسیه زنگ خطر را نسبت به عرضه گاز در زمستان اروپا را به صدا در آورد

روسیه زنگ خطر را نسبت به عرضه گاز در زمستان اروپا را به صدا در آورد

 

لندن – اخطار شوم غول انرژی روسیه، گازپروم، فضایی دلهره آور از زمستان سختی دیگری برای عرضه گاز اروپا را برای همگان ایجاد نموده است. همزمان با موج گرمای پیش از تابستان در اروپای غربی در این هفته، سیاست‌گذاران این منطقه در تلاش هستند تا انبارهای زیرزمینی را با ذخایر گاز طبیعی پر کنند تا برای خانوارها سوخت کافی برای روشن نگه داشتن چراغ و گرم نگه داشتن خانه ها قبل از بازگشت سرما فراهم کنند. ترس از کمبود شدید گاز در زمستان ناشی از احتمال قطع کامل عرضه به اتحادیه اروپا است که تقریباً ۴۰ درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می‌کند. این بخش از اروپا در تلاش است تا به سرعت وابستگی خود به هیدروکربن های روسیه را در پاسخ به حمله چهار ماهه کرملین به اوکراین کاهش دهد. نگرانی عمده این کشورها این است که با ادامه درگیری‌ها و تحریم های اقتصادی، جریان گاز روسیه به اروپا چه زمانی متوقف خواهد شد. در واقع، مسکو در حال حاضر عرضه گاز به فنلاند، لهستان، بلغارستان، ارستاد دانمارکی، شرکت هلندی گاسترا و غول انرژی شل را به دلیل قراردادهای آلمانی خود به دلیل اختلاف پرداخت گاز برحسب روبل کاهش داده است.

اخیراً، گازپروم روسیه تصمیم گرفت تا عرضه را از طریق خط لوله نورد استریم ۱ که از روسیه به آلمان در زیر دریای بالتیک می‌رود، محدودتر نموده و جریان گاز به ایتالیا را کاهش دهد. گازپروم روز چهارشنبه به یک مشکل فنی برای کاهش عرضه اشاره نمود و گفت که این مشکل ناشی از تاخیر در تحویل تجهیزات تعمیرشده توسط زیمنس انرژی آلمان در کانادا است. اتریش و اسلواکی نیز کاهش عرضه از روسیه را گزارش کرده اند. علاوه بر این، الکسی میلر مدیرعامل گازپروم، در اظهاراتی تهاجمی که احتمالاً زنگ خطر را در سراسر بلوک اروپا به صدا درآورده است، روز پنجشنبه عنوان نمود که پس از اینکه این شرکت عرضه‌ گاز به آلمان را به نصف رساند، روسیه طبق قوانین خودش عمل خواهد کرد .

به گزارش مسکو تایمز، میلر در طی یک جلسه گردهمایی در مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ گفت: محصول ما، قوانین ما. ما با قوانینی که خودمان ایجاد نکرده‌ایم، وارد عمل نمی‌شویم.

میلر همچنین اعلام نمود که تحویل تجهیزات در ایستگاه کمپرسور پورتووایا – بخشی از خط لوله نورد استریم ۱ که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند – به دلیل سیل بی‌سابقه تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه شده است. وی افزود که هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، این ادعا را که تحریم‌های غرب مقصر اصلی این اوضاع هستند را رد کرد و محدودیت‌های عرضه روسیه را «تصمیمی سیاسی» خواند که برای ایجاد آشوب در منطقه و افزایش قیمت گاز اتخاذ شده است.

قیمت عمده فروشی گاز هلند، یک معیار شاخص اروپایی برای تجارت گاز طبیعی، در معاملات صبح اول هفته جاری قبل از افزایش قیمت، تا ۹ درصد افزایش یافت.

هشدار سهمیه بندی انرژی

به نظر می‌رسد که اختلاف اخیر مجدداً بر خطر پیش روی کشورهای اروپایی که شدیداً به گاز روسیه وابسته هستند، تأکید می‌کند، به‌ویژه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه مسکو می‌تواند در ماه‌های آینده فشار بیشتری نسبت به عرضه گاز روسیه اعمال نماید. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته با تاکید بر جدی بودن این نگرانی‌ها اعلام نمود که اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گام‌های بهتری برای بهبود بهره‌وری انرژی برندارند، کشورهای عضو ممکن است با خطر سهمیه‌بندی انرژی در زمستان مواجه شوند.

کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، روز جمعه گفت که از اعلامیه های گازپروم مبنی بر کاهش جریان از طریق نورد استریم ۱ و همچنین تحویل به چندین شرکت در سراسر اتحادیه اروپا آگاه است. سخنگوی این بخش از اروپا این اقدام را «نمونه دیگری از به کارگیری گازپروم و روسیه از منابع انرژی خود به عنوان ابزاری برای “باج‌خواهی” توصیف کرد. این شخص افزود، بر اساس مذاکرات ما با مقامات ملی دیروز از طریق گروه هماهنگی گاز، هیچ نشانه‌ای از ریسک امنیتی فوری عرضه وجود ندارد، اما ما وضعیت را بسیار دقیق بررسی خواهیم کرد و با مقامات ملی کشورهای آسیب پذیر در تماس خواهیم بود. هنوز مشخص نیست که جریان گاز نورد استریم ۱ چه زمانی به سطح عادی باز خواهد گشت.

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

11089

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11089

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات