گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا واردات LNG از آمریکا به چین افت نمود؟

چرا واردات LNG از آمریکا به چین افت نمود؟

از آنجایی که خریداران LNG اروپایی در رقابت برای جایگزینی خطوط لوله روسیه، محموله‌هایی را از ایالات متحده می‌گیرند، آمریکا به تامین‌کننده اصلی اروپا تبدیل شده است و فروش گاز به چین به تنها چند محموله در سال جاری کاهش یافته است. واردات LNG چین از ایالات متحده بین فوریه و آوریل نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ ،۹۵ درصد کاهش یافته است. در همین حال، طبق داده های گمرک چین به نقل از وال استریت ژورنال، واردات LNG چین از روسیه ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این روند تغییرات عمده ای در محموله های LNG ایالات متحده به چین ایجاد نموده است. EIA  ماه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده بزرگترین تامین کننده حجم LNG نقطه ای به چین در سال گذشته بود.

تاکنون در سال جاری، ایالات متحده به صورت تناوبی محموله LNG را به چین ارسال کرده است، اما بیشتر صادرات به مقصد اروپا انجام شده که هزینه بیشتری برای عرضه LNG نقطه ای پرداخت می‌کند. داده های وزارت انرژی ایالات متحده در هفته گذشته نشان داد که تنها در آوریل ۲۰۲۲، پنج کشور اروپایی – فرانسه، اسپانیا، انگلیس، هلند و لهستان – ۵۴.۱ درصد از کل صادرات LNG ایالات متحده را به خود اختصاص داده اند.

اتحادیه اروپا و بریتانیا در ماه آوریل شاهد رکورد بالایی از واردات LNG بودند، زیرا قیمت‌های نقطه‌ای بالاتر در اروپا در مقایسه با آسیا باعث جذب تامین‌کنندگانی با انعطاف‌پذیری مقصد برای حمل LNG به اروپا شد EIA در اوایل این ماه گفت که این تامین کنندگان بیشتر از ایالات متحده بودند.

تهاجم روسیه به اوکراین و عزم اروپا برای ترک وابستگی به انرژی روسیه، جریان‌های انرژی جهانی را نه تنها در نفت، بلکه در گاز تغییر داده است. اروپا در حال قیمت‌گذاری آسیا برای تحویل نقطه‌ای است و برای کاهش وابستگی شدید خود به گاز روسیه بهLNG، عمدتاً به آمریکا پناه آورده است. در عین حال، چین LNG بیشتری از روسیه می‌خرد که غرب نمی‌خواهد حتی به آن دست بزند. قیمت‌های بالای ال‌ان‌جی و تقاضای پایین به دلیل قرنطینه‌ صفر کووید در چین، خرید LNG  چینی‌ها از آمریکا را در سال جاری کاهش داده است.

با این حال، واردات کمیاب LNG از ایالات متحده در چین برای سال‌های آینده ادامه نخواهد داشت، زیرا شرکت‌های بزرگ دولتی چین و سایر شرکت‌های انرژی در ماه‌های اخیر قراردادهای بلندمدتی را با صادرکنندگان آمریکایی امضا کرده‌اند. برخی از این تحویل های LNG در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. با این وجود، جریان تجارت جهانی انرژی برای همیشه در حال تغییر است. اروپا به انرژی روسیه بازنخواهد گشت و در مسیری بدون بازگشت برای قطع وابستگی به نفت و گاز روسیه است و قطع وابستگی برای نفت زودتر از گاز شروع شده است.

روسیه که در غرب تحریم و طرد شده است، اکنون برای فروش انرژی خود به شرق روی آورده است. با این حال، تحلیلگران هشدار می‌دهند که روسیه – که چاره دیگری ندارد – می تواند به ویژه برای فروش گاز خود بیش از حد به چین وابسته شود. علاوه بر این، خط لوله و حجم LNG روسیه که به چین ارسال می شد تنها بخشی از صادرات خط لوله روسیه به اروپا است، و این در حالی است که روسیه در هفته های گذشته عرضه گاز به اروپا را کاهش داده است.

روسیه در حال حاضر گاز طبیعی را از طریق خط لوله به چین از طریق خط لوله پاور او سیبریا(power of Siberia) ارسال می‌کند که در پایان سال ۲۰۱۹ عملیاتی شد. چین برنامه‌هایی برای یک خط لوله گاز بزرگ دیگر برای انتقال گاز از روسیه در دست اجرا دارد، اما بررسی و تکمیل آن سال ها طول می کشد.

نیکوس تسافوس، رئیس جیمز آر. شلزینگر در بخش انرژی و ژئوپلیتیک در برنامه امنیت انرژی و تغییرات آب و هوایی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) می‌گوید بازار گاز اروپا بسیار گسترده تر و سودآورتر است.

تسافوس ماه گذشته در تحلیلی نوشت: «روسیه در نهایت می‌تواند کسب‌وکار قابل‌توجهی را به سمت بازارهای آسیایی ایجاد کند، اما این تغییر نه فوری و نه آسان خواهد بود و به شدت به شرکای خارجی از جمله چین وابسته است». او افزود: «روسیه برای تضمین قرارداد با چین مجبور است یک پیشنهاد معاملاتی به صرفه تر ارائه دهد: چین در ازای خرید گاز روسیه بسیار کمتر از اروپا  هزینه می نماید.»

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

11135

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۰۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11135

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات