گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ترس از رکود ممکن است مانعی برای رونق جهانی فلزات محسوب شود

ترس از رکود ممکن است مانعی برای رونق جهانی فلزات محسوب شود

بازار فلزات فولادی مکزیک اخیراً روند نزولی را تجربه کرده است و کارشناسان معتقدند که بازار فلزات صنعتی مکزیک ممکن است به زودی به رکود نزدیک شود. قیمت فولاد تخت، همراه با قیمت فولاد بلند، طی چند هفته گذشته کاهش یافته است. در واقع، قیمت فولاد مکزیک از آوریل به طور مداوم نزولی بوده است. با این حال، در اواسط ماه مه، قیمت‌ها به شدت کاهش یافته است و همچنان نزولی است. این روند یک تغییر چشمگیر نسبت به مارس ۲۰۲۲ است، زیرا در این تاریخ بازار فلزات فولادی مکزیک مسیری صعودی را طی می کرد.

کارشناسان براین باورند که صنعت فلزات مکزیک از پایان سال ۲۰۲۰ شاهد چنین نوسانات نامنظمی نبوده است. اخیراً بانکیکو، یکی از بانک‌های اصلی مکزیک، نرخ بهره ملی را افزایش داده است. همچون ایالات متحده، این اقدام برای سرکوب نرخ تورم صورت گرفته است. در واقع، تورم شدید در تمام سال بازارهای فلزی ایالات متحده و مکزیک را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به رکود اقتصادی در ایالات متحده، افزایش صادرات فولاد از مکزیک ممکن است محتمل نباشد. ترس از رکود در ایالات متحده افزایش یافته، اما قیمت فلزات صنعتی در حال کاهش است.

در حالی که مسائل زنجیره تامین همچنان یک مشکل لاینحل در سراسر جهان باقی مانده است، قیمت فلزات در ایالات متحده تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار گرفته است. در واقع، شاخص کالای بلومبرگ تنها در هفته گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. اگرچه بسیاری از کارشناسان گمان می‌کنند که ایالات متحده می‌تواند از رکود جلوگیری کند، اما سرمایه گذاران و خریداران همچنان به این موضوع به دیده تردید می‌نگرند. فلزاتی همچون قلع و مس به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده‌اند و قیمت‌ آلومینیوم به سرعت به روند نزولی خود نزدیک می شود. در مورد کالاها نیز کارشناسان این باور هستند که این رکودها ادامه خواهد داشت و  بدین صورت چشم‌انداز آتی توزیع کنندگان و تولیدکنندگان فلز را زیر سوال می برند. البته، جنگ در اوکراین بر قیمت کالاها، عرضه و توزیع نیز موثر بوده است. در ماه های اخیر، تقاضا برای زغال سنگ دوباره افزایش یافته است و قیمت ها به ویژه در اروپا افزایش یافته است. در مجموع، یک چیز حتمی است: تغییرات بزرگی در بازار جهانی کالاها در حال رخ دادن است.

چین تولید فلزات صنعتی را کاهش داده است

با توجه به اینکه فلزات از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ به روند نزولی خود رسیده اند، تولید و صادرات از کشورهایی مانند چین کاهش یافته است. همچنین ذکر این نکته اهمیت دارد که تحریم‌های روسیه به دلیل حمله به اوکراین همچنان بر عرضه جهانی فلزات تاثیرگذار بوده است. همانطور که انتظار می رود، تجهیزات ساخت و ساز و صنعت دو بازاری هستند که به شدت تحت تاثیر این تغییر قرار گرفته اند.

در حقیقت، برخی کارشناسان براین باورند که این امر می‌تواند به شدت هزینه‌هایی را که برای خودروها و استفاده از فلز در ساخت‌وسازهای سنگین هزینه می‌شود، افزایش دهد. به هر حال، یک رکود در آینده به معنای هزینه کمتر، توسط کسب و کارها و هم از سوی مصرف کنندگان است. اگر این مسئله رخدهد ، بازارها باید به سرعت به تعدیل قیمت بپردازند.

بازارهای فلزات اروپا و هند در کنار ایالات متحده به روند نزولی خود ادامه می‌دهند

چندین بورس بزرگ جهانی فلزات در کنار ایالات متحده با کاهش مواجه هستند. به عنوان مثال در اروپا، توزیع کنندگان فلز با حجم زیادی از موجودی تولیدات خود روبرو هستند. توزیع کنندگان اروپایی با رسیدن به نقطه اوج در بازار فلزات اروپا در ماه مارس، براساس نرخ هشدار دهنده‌‌ای خرید کردند. در آن زمان این یک حرکت منطقی بود، زیرا بسیاری نگران این مسئله بودند که قیمت‌ها همچنان به روند صعودی خود ادامه دهند. اکنون با وجود یک رکود جهانی احتمالی در آینده، زنجیره‌های تامین روی موجودی‌هایی تمرکز کرده اند که مشکل عرضه دارند. در کشورهند، ذخایر فلزات تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، کالاهای فلزی صنعتی نیز وضعیت خوبی ندارند. سیستم بانک مرکزی هند اقداماتی مشابه مکزیک و ایالات متحده انجام داده است و در تلاش است تا تورم را همراه با قیمت‌های بی سابقه کالاها سرکوب کند. واضح است که حتی بزرگترین دموکراسی جهان نیز نسبت به تاثیرات کاهش قیمت فلزات با احتیاط رفتار می کند. با این وجود، این سوال مطرح می شود: آیا رکود در سال ۲۰۲۲ رخ خواهد داد؟ علاوه بر این، شاید آمادگی برای یک رکود جهانی به همان اندازه اثر منفی داشته باشد؟

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

11161

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11161

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات