گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کاهش قیمت نفت خبر خوبی برای طلا نیست

کاهش قیمت نفت خبر خوبی برای طلا نیست

 

کاهش قیمت نفت خبر خوبی برای طلا نیست، اما چشم انداز همچنان نامشخص است. بازار نفت توانسته به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و به گفته برخی تحلیلگران، این خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران طلا است.

بازار نفت اخیراً شاهد نوسانات قابل توجهی بوده است، به طوری که قیمت‌ها نزدیک به ۱۳ درصد کاهش یافته است و برای مدت کوتاهی به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر یعنی حدود ۹۵ دلار در هر بشکه در این هفته رسیده است. در همان زمان، بازار طلا شاهد فشار فروش سنگینی بود و قیمت‌ها طی دو روز ۴ درصد کاهش یافت زیرا قیمت‌ها به پایین‌ترین حد یک سال اخیر رسیده است و حمایت بلندمدت ۱۷۳۰ دلار در هر اونس را نیز امتحان نموده است. اکثر تحلیلگران براین باورند که بازار طلا عمدتاً تحت کنترل دلار آمریکا است، که در یک روند صعودی بالا قرار دارد و به بالاترین سطح در ۲۰ سال اخیر به بالای ۱۰۰ واحد رسیده است. همراه با دلار قوی آمریکا، قیمت ضعیف نفت به طلا کمک نمی کند تا حرکت صعودی جدید را تجربه نماید.

کاهش قیمت نفت به کاهش موقت برخی از نگرانی‌ها مبنی بر اینکه فشارهای تورمی همچنان از کنترل خارج می شود، کمک زیادی نموده است، که این امر برای بازار طلا خوب نیست.

با بررسی آینده، تحلیلگران در مورد اینکه قیمت نفت به کجا خواهد رسید، توافق ندارند. یکی از عواملی که می تواند آینده طلا و نفت را تعیین کند این است که آیا ایالات متحده و اقتصاد جهانی وارد رکود شده است یا خیر. رکود بر قیمت نفت و کل کالایی که می‌تواند بر طلا تأثیر بگذارد، موثر بوده است. مایک مک گلون، استراتژیست ارشد کالا در بخش اطلاعات بلومبرگ گفت که به دنبال کاهش قیمت نفت در طول سال است.

افزایش قیمت نفت WTI ممکن است آخرین نفسهای بازار نزولی پایدار باشد. نفت خام در ۶ ژوئیه تقریباً با همان قیمت پایان سال ۲۰۰۷ و پایین تر از شاخص قیمت مصرف کننده در این دوره، مهم ترین کالای جهان را معرفی نمود. مک گلون در یادداشتی پژوهشی در روز پنجشنبه گفت: همسان با تخریب تقاضا و کشش عرضه در بحبوحه کاهش تولید ناخالص داخلی جهانی، تمایل مصرف‌کننده و افزایش شدید نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی، ما با افزایش ریسکی مواجه بودیم که به سمت قیمت های بالاتر نفت در حال حرکت است.

طلا نیمه دوم سختی را پیش رو دارد اما ناامیدکننده نیست. جیمی ویکف، تحلیلگر فنی ارشد سایت Kitco.com نیز انتظار دارد که در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت نفت باشد که می تواند بر قیمت طلا موثر باشد. با کاهش روند قیمت نفت خام در مورد نگرانی های رکود اقتصادی، طلا تا زمانی این روند را دنبال می‌کند که قیمت نفت به ثبات برسد و روند کاهشی نیز پایان یابد. در حال حاضر، ترس از رکود اقتصادی و کاهش تقاضای مصرف کننده و تجاری برای فلزات بر جنبه های تهاجمی تورم بالا تاثیر گذاشته است. زمانی که قیمت نفت به ثبات برسد، معامله گران طلا بر روی سایر عوامل بنیادی مانند ژئوپلیتیک، تورم و داده های اقتصادی از جمله سیاست های بانک مرکزی تمرکز خواهند نمود. ویکوف همچنین عنوان نمود که به نظر او قیمت نفت در حدود ۸۵ دلار در هر بشکه تثبیت می‌شود.

با این حال ، حتی با وجود افزایش ترس از رکود سایر تحلیلگران همچنان موافق افزایش قیمت نفت هستند. اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، گفت که اگرچه رشد اقتصادی کند منجر به کاهش مصرف نفت  می شود، اما بازار همچنان با مشکل عرضه مواجه است. او گفت: «بازار اوضاع خوبی ندارد و بعید است که این وضعیت به این زودی ها بهبود یابد.»

هانسن همبستگی قوی بین طلا و نفت مشاهده نمی‌کند. او افزود که در طول سال قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن ضروری افزایش می‌یابد. او گفت: “طلا به دلیل کاهش انتظارات تورمی و دلار قوی‌تر صدمه دیده است. من همچنان به دلیل ریسک‌های ژئوپلیتیکی و مالی، قیمت این فلز را بالاتر پیش بینی می‌کنم، اما ابتدا باید شاهد تثبیت فلزات صنعتی (نقره) قبل از افزایش امید به بهبود باشیم.”

رابرت مینتر، مدیر استراتژی سرمایه گذاری ETF در آبردن، گفت که او همچنین به دلایل اساسی افزایش قیمت نفت اشاره نموده است. وی افزود: مشکلات عرضه سیستمی و موجودی کم بدون توجه به تقاضا بر بازار نفت موثر بوده است.

وی افزود: «از نظر من، این یک موضوع احساسی در مقابل اصول اساسی است. نقش سرمایه‌گذاران به حاشیه کشیده شده است در حالی که می‌دانند جنگ‌طلبی (بانک مرکزی) باعث رکود عمیق می‌شود یا اینکه فرود نرم اقتصادی (رشد ملایم اقتصادی) وجود خواهد داشت.»

 

منبع:kitco

مشاهده خبر

 

کد مقاله

11188

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۲۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11188

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات