گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اقتصادهای بزرگ در ۱۲ ماه آینده وارد رکود خواهند شد

اقتصادهای بزرگ در ۱۲ ماه آینده وارد رکود خواهند شد

به گفته اقتصاددان ارشد هلدینگ کارگزاری نومرا، بسیاری از اقتصادهای پیشرو جهان در ۱۲ ماه آینده به دلیل اتخاذ تصمیمات بانک‌ مرکزی به سمت تشدید سیاست‌های پولی سختگیرانه برای مبارزه با تورم فزاینده، دچار رکود خواهند شد. راب ساببارامن، رئیس تحقیقات بازارهای جهانی آسیای سابق ژاپن، روز سه‌شنبه به خبرگزاری «Street Signs Asia»، به CNBC گفت” در حال حاضر بسیاری از بانک‌های مرکزی لزوما به سمت دستور واحد و کاهش تورم در حال حرکت هستند. اعتبار سیاست پولی دارایی بسیار ارزشمندی است که نمی‌توان آن را از دست داد. بنابراین در این رابطه آنها بسیار تهاجمی عمل می‌کنند. این به معنای افزایش نرخ خرید است. ما چندین ماه است که به خطرات رکود اشاره کرده‌ایم و عواقب آن را نیز پذیرفته ایم. حال بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته هستند که واقعاً در تنگنای رکود فرو رفته اند.”

این شرکت کارگزاری در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کرد، علاوه بر ایالات متحده، نومورا انتظار دارد سال آینده در منطقه یورو، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و کانادا نیز دچاررکود اقتصادی شوند. نکته دیگراین است که بسیاری از اقتصادها در حال افول هستند و نمی‌توان برای رشد اقتصادی به صادرات تکیه نمود. این دلیل دیگری است که چرا فکر می‌کنیم این ریسک رکود بسیار واقعی است و احتمالاً اتفاق خواهد افتاد.

ساببارامن افرود: بانک‌های مرکزی در سراسر جهان “سیاست پولی کاملا ضعیفی” را برای مدت طولانی حفظ کردند و امیدوار هستند که تورم موقتی باشد. وی به سی‌ان‌بی‌سی گفت: اکنون دولت‌ها باید عقب‌نشینی کنند و سعی کنند مهار تورم را دوباره به دست بگیرند.

“مسئله دیگر این است که وقتی اقتصادهای زیادی در حال افول هستند، نمی‌توانید برای رشد به صادرات تکیه کنید. این دلیل دیگری است که چرا فکر می‌کنیم این ریسک رکود بسیار واقعی است و احتمالاً اتفاق خواهد افتاد.”

رکود اقتصادی ایالات متحده: سطحی اما طولانی

نومورا در ایالات متحده رکودی سطحی اما طولانی را از سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ پیش بینی می‌نماید.  وی افزود: ایالات متحده وارد رکود می‌شود و رشد تولید ناخالص داخلی نیز به مدت سه ماه منفی است که از سه ماهه چهارم امسال شروع می‌شود. این یک رکود سطحی اما طولانی خواهد بود. این رکود به مدت ۵ فصل متوالی دوام خواهد داشت. فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا از جمله کسانی هستند که به دنبال دستکاری نرخ تورم با افزایش نرخ هستند.

فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره پایه خود را ۷۵ واحد پایه افزایش داد و به محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد رساند و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بر این باوراست که ممکن است در ماه جولای این نرخ۵۰ یا ۷۵ واحد پایه افزایش یابد.  فدرال رزرو در این رکود رویکرد سختگیرانه‌تری در پیش خواهد گرفت و این موضوع به این دلیل است که ما تورم را چسبنده پیش‌بینی می‌کنیم .تورم همچنان بالا خواهد ماند. ساببارامن افزود: روند کاهش قیمتها دشوار است.

این اقتصاددان با تشریح پیش‌بینی‌های نومورا گفت: « فدرال رزرو در ماه جولای ۷۵ امتیاز و سپس ۵۰ امتیاز افزایش در جلسه بعدی خواهد داشت. سپس یک ۲۵ افزایش را پیش بینی می‌کنیم و این روند زمانی که نرخ وجوه فدرال رزرو تا فوریه سال آینده به ۳.۷۵ درصد برسد، کماکان ادامه خواهد داشت».

ریسک‌های پیش‌روی اقتصادهای متوسط

در یادداشت تحقیقاتی، نومورا چندین اقتصاد متوسط ​​- از جمله استرالیا، کانادا و کره جنوبی را مورد بررسی قرار داد که با رونق مسکن با پشتوانه بدهی مواجه بوده اند. در این گزارش آمده است که اگر افزایش نرخ بهره موجب رکود مسکن و کاهش اهرم‌ها شود، آن‌ها در معرض رکودهای عمیق‌تر از پیش‌بینی‌ها قرار خواهند گرفت.

در این یادداشت آمده است: «یکی از موارد عجیب در کشور چین این است که این کشور با بازگشایی اقتصاد در میان سیاست‌های سازگارانه در حال بهبودی از رکود مواجه است. تا زمانی که پکن به استراتژی خود برای مقابله با کووید صفر پایبند باشد، این کشور معرض خطر قرنطینه مجدد و رکود دیگری است.»

ساببارامن همچنین اعلام نمود: «اگر بانک‌های مرکزی سیاست پولی خود را برای کاهش تورم در حال حاضر تشدید ننماید، اقتصاد به سمت” تورم بالا” در حال حرکت خواهد بود.»

او افزود که این امر منجر به افزایش قیمت دستمزدها خواهد شد که در درازمدت برای اقتصاد و برای مردان و زنان سطح جامعه دردناک‌تر خواهد بود. گفتن این موضوع خیلی ساده نیست… همانطور که در دهه ۱۹۷۰  با این مسئله مواجه بودیم، کاهش تورم برای اقتصاد و جامعه جهانی بهتر از عدم مهار تورم است.

 

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

11200

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۲۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11200

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات