گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سقوط بیش از ۷ درصدی قیمت نفت به دلیل ترس از کاهش تقاضا

سقوط بیش از ۷ درصدی قیمت نفت به دلیل ترس از کاهش تقاضا

قیمت نفت در سه‌شنبه هفته گذشته  بیش از هفت درصد افت نمود زیرا نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا به دلیل محدودیت‌های جدید در چین، تورم فزاینده و دلار با قیمت بالاتر در مرکز توجه قرار گرفته است.

آژانس بین المللی انرژی هشدار داده است که علیرغم اینکه بحران انرژی کنونی به طور بالقوه در وضعیت وخیمی است، هنوز تا نابودی کامل فاصله دارد. کانون توجه کشورهای دیگر از بازارهای نفت که شاهد سقوط قیمت‌ها به زیر ۱۰۰ دلار بوده‌اند، به گاز طبیعی تغییر یافته است، به صورتی که وضعیت اضطراری در آستانه فصل زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۲ کم کم در حال شکل گیری است. در حالی که فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی، براهمیت انرژی پاک تاکید می‌ورزد، وی در مورد اتکا به چین نیز هشدار داده است زیرا پکن قرار است تا سال ۲۰۲۵، ۹۵ درصد از زنجیره تامین جهانی انرژی خورشیدی را تحت کنترل خویش قرا دهد.

– علاوه بر موارد فوق، قدرت دلار آمریکا که به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسیده و با قیمت یورو برابری می کند، قیمت کالاها نیز افزایش یافته است.

محرک های بازار

– شرکت نفتی کانادایی سانکور انرژی (TSE:SU) پس از کشته شدن یک کارگر دیگر در شرکت تولیدی، شاهد استعفای مارک لیتل، مدیرعامل این شرکت بود که نشان دهنده پایان فشارها از سوی سرمایه گذاران فعال برای تعمیرات اساسی شرکت است.

– شرکت نفت ایالات متحده کونوفیلیپز (NYSE:COP) ممکن است درآینده شاهد کاهش سرمایه در پروژه آلاسکای خود باشد زیرا طبق گزارش‌ها، دولت بایدن به دنبال راه هایی برای شروع دوباره پروژه ۳ میلیارد دلاری شرکت ویلو است که در سال ۲۰۲۰ توسط دادگاه منطقه متوقف شد.

– شرکت بزرگ انرژی ایالات متحده، اکسون موبیل (NYSE:XOM) دیگر قادر به فروش دارایی‌های نفتی خود در نیجریه به سپلت انرژی محلی به دنبال حکم دادگاه نمی‌باشد زیرا شرکت دولتی NNPC به دنبال گرفتن مجوزها است.

اخبار مهم

افزایش قیمت دلار، تورم بالا و مشکلات مرتبط با ویروس کووید در چین باعث شد قیمت نفت کاهش یابد. حتی اوپک که طرفدار افزایش قیمت در این حوزه است، با انتظارات کاهش تقاضای ناشی از فشارهای رکودی موافقت نمود و پیش‌بینی رشد تقاضای سال ۲۰۲۳ خود را به ۲.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داد. با این حال، حتی این پیش‌بینی براین اساس استوار است که وضعیت اوکراین وخیم‌تر نشده و چین نیز دست به اقدامات قرنطینه ای مجدد نزد، که با توجه به اینکه حدود ۳۰ میلیون نفر در آنجا هنوز تحت کنترل دولت هستند، ممکن است یک پیش بینی بیش از حد خوش بینانه باشد. صندوق های تامینی به طور فزاینده‌ای از سرمایه گذاری در بخش نفتی در حال خارج شدن هستند. در میان نگرانی‌های گسترده از رکود اقتصادی، صندوق‌های تامینی و سایر مدیران پولی با یکی از سریع‌ترین نرخ‌ها در دوره پس از همه‌گیری، از موقعیت‌های نفتی خود خارج شدند و در چهار هفته گذشته مجموعا ۲۰۱ میلیون بشکه نفت فروختند.

توربین های نورد استریم در حال بازگشت به آلمان.  دولت کانادا معافیت تحریمی تهیه نموده و اجازه بازگشت یک توربین گازی برای خط لوله نورد استریم ۱ را که تحت نظارت گازپروم است را داده است. در حال حاضر این خط لوله تحت باید طی یک دوره برنامه ریزی شده ۱۰ روزه تعمیر شود.

مواجه رئیس جمهور آمریکا با گزینه های محدود عربستان. علی‌رغم تضمین‌های جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، مبنی بر اینکه بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای تولید بیشتر نفت باید به اپک فشار بیاورد، عدم وجود ظرفیت اضافی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاحدی از پیش بینی‌های خوشبینانه نسبت به نفت کاسته است.

۱۴ شرکت در آخرین مناقصه SPR  را دریافت می کنند. در مجموع ۱۴ شرکت در آخرین فروش استراتژیک نفت خام قراردادی منعقد نمودند که طی آن ۴۵ میلیون بشکه (۳۹ میلیون بشکه تخصیصی) عرضه شد که مهمترین آنها به شرکت‌های آمریکایی  والر (NYSE:VLO)، شورون (NYSE:CVX) و اکسون موبیل (NYSE:XOMصادر شد.

گرمای سوزان تگزاس شبکه های محلی  برق  ارکات را تحت فشار بیش از حد قرار داده است. اپراتور شبکه برق تگزاس، از ساکنان خواسته است تا با دمایی که در سراسر ایالت به بالاترین حد خود یعنی ۱۰۵ درجه فارنهایت رسیده است، خانه های خود را خنک نگه دارند و بدین صورت قیمت‌های برق منطقه‌ای را افزایش داده اند.

واردات زغال سنگ  هند به اوج رسید. علیرغم اینکه قیمت بین المللی زغال سنگ همچنان صعودی است، واردات زغال سنگ هند در ماه ژوئن به رکورد بیش از ۲۵ میلیون تن رسید زیرا تقاضای برق در این کشور با سریع‌ترین نرخ در تقریباً ۴۰ سال اخیر افزایش یافته است.

افزایش حساب جاری روسیه علیرغم جنگ. مازاد حساب جاری روسیه در سه ماهه دوم به رکورد سه ماهه جدیدی دست یافت و به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسید و تحریم ها تاکنون تأثیر بسیار بیشتری بر واردات به روسیه نسبت به صادرات کالاهای این کشور به خارج از کشور داشته است.

لغو حکم تعلیق  CPC. چند روز پس از ناآرامی ها در سراسر اروپا، دادگاه استیناف روسیه تعلیق کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) یعنی مجرای اصلی نفت خام قزاقستان، را لغو و ۳۲۰۰ دلار جریمه برای نقض محیط زیست مقرر نمود.

استفاده از نفت به جای گاز در بخش برق و انرژی در کشور فرانسه. شرکت‌های بزرگ صنعتی فرانسه مانند میشلین (EPA:ML) یا استلانتیس (BIT:STLA) با تدوین طرح‌های اضطراری برای قطع نهایی گاز روسیه، اقدامات مربوطه را در نظر گرفته و بویلرها را برای کارکردن با نفت در صورت قطع گاز از روسیه آماده می‌کنند.

شرکت های لیتیوم چینی به لیتیوم آرژانتین LatAm روی آورده اند. درست زمانی که بازار سهام چین با اخبار قرنطینه های جدید کووید در حال افت بود، تولیدکننده پیشرو ترکیبات لیتیوم گانفنگ لیتیوم (SHE:002460) اعلام نمود که شرکت لیتیا در آرژانتین را به قیمت ۹۶۰ میلیون دلار خریداری نموده است و پتانسیل تولید آب نمک آن را افزایش می دهد.

ترس از کووید مجداد قیمت سنگ آهن را کاهش می‌دهد. با ورود موج دیگری از قرنطینه های ناشی از کووید در چین، قیمت سنگ آهن معیار این هفته به دلیل ترس از تقاضای ضعیف چین افت نموده است، قرارداد ماه اول دالیان ۴ درصد در یک روز کاهش یافته و به ۱۱۰ دلار رسیده است.

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

کد مقاله

11243

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11243

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات