گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

نفت خام عیار روسیه با افت قیمت مواجه است

نفت خام عیار روسیه با افت قیمت مواجه است

قیمت نفت” جمله ای است که در چند ماه آینده به طور مکرر در اخبار منتشر خواهد شد، زیرا جهان با کمبود انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در تنگنا قرار دارد. با این حال، برای افرادی که در تجارت نفت فعال هستند، هیچ قیمت واحد و مشخصی برای نفت وجود ندارد.

در عوض، چندین قیمت‌گذاری متفاوت در تجارت نفت وجود دارد. اغلب، معیارها با یکدیگر همگام هستند. به هر حال همه این نوع معیارها کالاهای مشابهی در یک بازار هستند. اما گاهی اوقات کیفیت و قیمت آنها به شدت متفاوت است. سه شاخص رایج نفت عبارتند از:

  • برنت: در اصل، نفت خام برنت به نفت خامی اطلاق می‌شود که از یک میدان نفتی دریای شمال در بیش از ۱۰۰ مایلی سواحل اسکاتلند خارج می‌شود. این میدان نفتی اکنون فعال نیست، اما نام آن همچنان به ترکیبی از انواع استخراجی نفت در بسیاری از ذخایر مختلف دریای شمال اشاره دارد. محتوای گوگرد این نوع نفت در حدود ۰.۳۷٪ است که در بیشتر ترکیبات نفتی این ناخالصی به شیرین شدن نفت منجر می شود. شاخص نفت خام برنت در اروپا و همچنین اوپک یعنی کارتلی متشکل از کشورهایی که حدود ۴۰ درصد نفت جهان و ۶۰ درصد صادرات نفت جهان را تولید می‌کنند، مکررا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دبی: معیار قیمت نفت در آسیا، نفت خام دبی «ترش» (یعنی دارای گوگرد بالا) و ویسکوزیته «متوسط» است.
  • وست تگزاس اینترمدیت: شاخص آمریکایی به نفت خامی اطلاق می‌شود که حتی از نفت برنت نیز شیرین‌تر است. این نام بیشتر باعث عدم درک مناسب این واژه می شود. نفت از تگزاس و همچنین از سایر میادین نفتی ایالات متحده استخراج شده و سپس در غرب میانه پالایش می‌شود. منبع اصلی نفت در هر کجا، کوشینگ، اوکلاهاما است به صورتی که نفت WTI در آن ذخیره و منتقل می شود، و قیمت‌ها در اینجا تعیین می‌شود. شاخص WTI سبک‌ترین معیار در میان سه معیاری است که پالایش آن را آسان‌تر می‌کند.

چرا قیمت نفت برخی اوقات در سراسر جهان متفاوت است؟

شدیدترین واگرایی در این شاخص‌ها در چهار دهه گذشته حدود سال ۲۰۱۲ بود، زمانی که شاخص WTI به شدت از برنت فاصله گرفت. پیش بینی می‌شود که میادین دریای شمال به زودی خشک شوند و قیمت برنت افزایش یابد. در همان زمان، ایالات متحده تولید شیل خود را در سال ۲۰۰۸ افزایش داد و ظرفیت خطوط لوله داخلی را محدودتر کرد، بنابراین ذخایر نفت افزایش یافت و قیمت WTI با افت مواجه شد.

در حال حاضر، این سه شاخص نسبت به سال ۲۰۲۰ به یکدیگر نزدیک‌تر هستند. بنابراین: همانطور که دو سال پیش همه‌گیری ویروس کرونا به عنوان یک رویداد جهانی هر سه منطقه نفت‌خیز را تحت تأثیر قرار داد، جنگ اوکراین نیز به طور مشابه شوک های یکنواختی به شاخص های بازار نفت وارد نموده است.

اکنون واگرایی اصلی بین برنت و شاخص دیگر مشاهده می‌شود: ترکیب اورال روسیه. اورال به عنوان یکی از شاخص‌های نفت خام، ترکیبی از نفت سنگین از منطقه ولگا و اورال و یک نفت سبک‌تر در منطقه سیبری است. محتوای گوگرد این ترکیب حدود ۱.۴۸٪ است – “ترشی متوسط”. نفت اورال بیش از ۸۰ درصد از صادرات نفت روسیه را تشکیل می‌دهد وتا آغاز جنگ اوکراین، یک سوم نیاز اروپا به انرژی را تامین می نمود.

در طول جنگ، با کاهش خریداران نفت خام اورال، روسیه تلاش کرد، به معنای واقعی کلمه، این معامله را شیرین‌تر نماید، و ترکیب اورال خود را سبک تر نموده و از میزان ترکیب گوگرد آن بکاهد تا روند پالایش آن آسان‌تر شود. با این حال، قیمت نفت خام اورال حدود ۳۰ دلار کمتر از قیمت نفت برنت در هر بشکه کاهش یافته است. وقتی درتیترهای خبری با نفت ۱۰۰ دلاری مواجه می شویم، مطمئن باشید که اشاره ای به نفت خام اورال ندارد.

 

منبع:qz

مشاهده خبر

کد مقاله

11292

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11292

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات