گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کالاهایی که از بسته محرک چین بهره می برند

کالاهایی که از بسته محرک چین بهره می برند

دولت های محلی در چین در ماه ژوئن ۱.۹۴ تریلیون یوان (۲۸۹ میلیارد دلار) اوراق قرضه فروختند تا هزینه های زیرساختی را تأمین نمایند. این محرک اقتصادی می تواند به افزایش قیمت مس و آلومینیوم منجر شود. قیمت سهام در میان تولیدکنندگان آلومینیوم و فولاد هند در هفته گذشته در تیترهای خبری افزایش یافت. این قضیه ساده ای نیست زیرا در دو دهه گذشته، مخارج زیرساختی چین منجر به افزایش تقاضای قیمتی فلزاتی همچون فولاد، مس و آلومینیوم شده است. بنابراین طبق گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، دولت‌های محلی در ماه ژوئن به ارزش ۱.۹۴ تریلیون یوان (۲۸۹ میلیارد دلار) اوراق قرضه فروختند تا هزینه‌های زیرساختی و رشد اقتصادی را افزایش دهند و بدین صورت بازارها مورد توجه قرار گرفتند.

دولت چین همچنان بر زیرساخت ها تمرکز دارد

این خبر پس از گزارش ماه گذشته از سوی شورای دولتی چین منتشر شد. در آن زمان، آنها عنوان نمودند که بانک های دولتی خطوط اعتباری خود را افزایش خواهند داد تا ۸۰۰ میلیارد یوان بودجه برای پروژه های زیربنایی فراهم نمایند. طبق گزارش SCMP، صدور اوراق تاکنون در سال جاری به بیش از ۵ تریلیون یوان رسیده است. بخش زیادی از این مبلغ یعنی حدود ۳.۴ تریلیون یوان از اوراق قرضه با هدف ویژه به طور خاص برای تامین مالی زیرساخت ها به دست آمد. با این حال، این رقم شامل ۹۳ درصد سهمیه سالانه دولت مرکزی برای این اوراق است. به نظر می رسد که نیمه دوم سال شاهد افت شدید خواهیم بود. با این حال، پست فایننشال تایمز به نقل از گزارش بلومبرگ اعلام نمود که وزارت دارایی چین در حال بررسی امکان دولت های محلی برای فروش ۱.۵ تریلیون یوان (۲۲۰ میلیارد دلار) اوراق قرضه ویژه در نیمه دوم سال جاری است. این نشان می دهد که در سهمیه های بودجه امسال فراتر خواهد رفت.

قیمت مس و آلومینیوم ممکن است افزایش یابد

با نادیده گرفتن رکورد فروش اوراق قرضه زیرساختی که قبلاً تکمیل شده است، فروش اوراق زیرساختی پیش بینی شده بالاتر از سهمیه، صندوق زیرساخت بانک های توسعه ،طبق برآورد آنهدج ، افزایش سهمیه وام دهی این بانک ها به ۲.۶ تریلیون Rmb می‌رسد. این رقم بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی است و برای افزایش بازار فلزات کافی است. علاوه بر این، نشانه‌های اولیه بازار نشان می‌دهد که وجوه عمدتاً برای بخش مسکن چین در نظر گرفته نشده است. اما، آنها ممکن است به سمت کارهای عمومی بروند. در آن صورت، برق رسانی و برق ریلی می تواند به ویژه برای قیمت مس و آلومینیوم مفید باشد.

قیمت سهام در میان تولیدکنندگان آلومینیوم و فولاد هند هفته گذشته افزایش یافت. در واقع، قیمت این فلزات در بیشتر موارد با بیش از ۵٪ افزایش مواجه شد، زیرا سرمایه‌گذاران افزایش بودجه را برای صادرکنندگان فلز هند مثبت می دانستند. اما دقیقا نمی‌توان گفت که آیا اخبار قیمت فلزات را تحریک می‌کند یا قیمت سهام برپایه عوامل دیگر افزایش می یابد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این مسئله تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا افزایش هزینه های زیرساختی براثر ایجاد برخی مشکلات کاهش می یابد یا خیر.

اقتصاد چین هنوز با برخی چالش ها مواجه است

اقتصاد چین هنوز هم با عواقب ناشی از قرنطینه های کووید دست و پنجه نرم می کند و شواهد ارائه شده به متال ماینر نشان می‌دهد که بیکاری تبدیل به یک موضوع جدی شده است. در شرایط بی‌ثباتی داخلی و با توجه به اینکه بازارهای توسعه‌یافته با افزایش نرخ بهره و تهدید رکود مواجه هستند، در داخل و خارج از کشور اثرات منفی متعادلی وجود دارد. اکثر بازارهای فلزات در نیمه اول سال جاری با تولید مازاد مواجه شدند. در واقع، آلومینیوم از سال گذشته با کسری مواجه بود اما اکنون به مازاد تولید در سال جاری با وجود سطح پایین موجودی انبارهای مبادلاتی، دست یافته است.

چین علیرغم وجود موانع تعرفه ای که مانع صادرات آلومینیوم و روی می‌شود، صادرکننده فلزات زیادی بوده است. بنابراین اگر تقاضا در چین افزایش یابد، توقف صادرات نیز ضروری به نظر می رسد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، بازاری که در خارج از چین دچار کمبود موجودی می‌شود، با وجود محدودیت‌های تقاضا، با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. هنوز خیلی زود است که بخواهیم به یک نتیجه گیری در این زمینه برسیم، اما اقدامات اخیر چین نشان می دهد که ما نباید با تزریق پول به بخش ساخت و ساز، منتظر افزایش قیمت در این بخش باشیم. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در نیمه دوم سال قیمتها نیز با رشد مواجه شوند.

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

کد مقاله

11332

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۳۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11332

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات