گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا آخرین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث افزایش سهام شد

چرا آخرین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث افزایش سهام شد

سهام در روز چهارشنبه در یک جهت حرکت نمود. هنگامی که زمان بسته شدن سهام نزدیکتر می‌شود، شاخص نزدک بیش از ۴ درصد رشد نمود،  شاخص اس اند پی ۵۰۰ نیز ۲.۶ درصد و شاخص داو ۱.۴ درصد افزایش یافته است. این افزایش بزرگترین اوج گیری شاخص نزدک از نوامبر ۲۰۲۰ است. با احتساب جهش در روز چهارشنبه، شاخص اس اند پی ۵۰۰ پس از هر یک از چهار جلسه اخیر فدرال رزرو بیش از ۱ درصد افزایش یافته است که همه آنها شامل افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی بوده است.

از آنجایی که  شاخص اس اند پی ۵۰۰ به پایین ترین سطح خود در ۱۶ ژوئن رسیده است، اکنون ۱۰ درصد افزایش یافته است. طبق انتظارات، این عوامل باعث باعث حرکت بازارها در روز چهارشنبه شده است. به طور خاص: تهاجمی ترین اقدامات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در نظر گرفته شده است.

نیل دوتا، رئیس اقتصاد در رنسانس ماکرو گفت: رئیس پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود در ماه ژوئیه  FOMC، انتظارات نسبت به محورهای اصلی سیاست را تقویت نمود. “او اشاره کرد که “احتمالاً افزایش را در نقطه ای کاهش دهیم.” مهمتر از همه، افزایش عدم اطمینان در چشم انداز اقتصادی، فدرال رزرو را به سمت وابستگی به داده ها سوق داده است.

روز چهارشنبه، فدرال رزرو با افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره موافقت نمود و در دومین جلسه متوالی بانک مرکزی اقدامی به این بزرگی انجام داد. در طرح کلی پاول، این حرکات تهاجمی صرفاً کاهش تورم را مورد هدف قرار داد.

پاول گفت: «از نقطه نظر مأموریت کنگره ما برای ارتقای اشتغال و ثبات قیمت، تصویر فعلی روشن است. بازار کار محدود بوده و و با تورم فزاینده مواجه هستیم.»

فدرال رزرو از اوایل دهه ۸۰ تاکنون در جلسات متوالی نرخ بهره را به این میزان افزایش نداده است. تورم در ژوئن به ۹.۱ درصد رسید که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۱ است. سرمایه گذاران و اقتصاددانان هم در بیانیه سیاست خود و هم در اظهارات خود در کنفرانس مطبوعاتی پاول در روز چهارشنبه، طرح کلی بانک مرکزی را بررسی کردند که قرار است در ماه های آینده سرعت کار خود را کاهش دهند.

این مسئله یک توسعه خوشایند برای سرمایه گذاران است. ریک ریدر، مدیر عامل شرکت بلک راک در بخش درآمد ثابت جهانی، گفت: کنفرانس مطبوعاتی در تشخیص اقتصادی که نشانه‌هایی از کندی اقتصاد را نشان می‌دهد، بسیار واضح است. ما همیشه گفتیم که «قیمت بالا علاج گرانی‌ها هستند» و در واقع امروز شاهد این بازی پویا در سراسر کشور هستیم”.

با این حال، همچنان که به سمت پاییز و ماه های دیگر پیش می رویم، این که فدرال رزرو در ماه‌های آینده چقدر این دیدگاه را حفظ خواهد کرد، همچنان یک سوال باقی می ماند. آمارهای اخیر نشان می دهد که تغییر دیگر در نگرش فدرال رزرو و در نتیجه نوسان در بازارهای مالی  ممکن است دور از انتظار نباشد. دوتا گفت: «پاول همان فردی است که در سال ۲۰۱۸ گفت راه زیادی تا کاهش نرخ در پیش داریم. “او همان کسی است به سمت کاهش نرخ پیش رفت. این فرد تا حد زیادی افزایش ۷۵ واحدی را در ماه مه قبل از انجام آن در ژوئن رد نمود. بازارها اکنون موضع جنگ طلبانه ژوئن را تغییر دادند و بدین صورت انتظارات به کاهش نرخ منجر می شود. من هنوز هم بر این باورم که ۱۸۰ پایه دیگر نیز جا داریم.

 

 

منبع:finance.yahoo

مشاهده خبر

 

کد مقاله

11429

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11429

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات