گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تورم ایالات متحده دوباره اوج می گیرد

تورم ایالات متحده دوباره اوج می گیرد

معیارهای کلیدی قیمت نشان می دهند که تورم ایالات متحده دوباره اوج می گیرد و در بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته باقی می ماند.

شاخص تورم PCE در ژوئن ۱ درصد افزایش یافت، تورم هسته نیز ۰.۶ درصد افزایش یافت. سرقفلی و سایر بازارهایی که اقلام قبلی را می فروشند به دلیل تورم بالا شاهد افزایش مشتریان بوده اند.

اعداد: معیار کلیدی تورم ایالات متحده در ماه ژوئن به میزان قابل ۱ درصد افزایش یافت که به دلیل افزایش قیمت سوخت، نشان دهنده این است که فشارهای قیمتی در اقتصاد همچنان بالا است و بعید است که به سرعت کاهش یابد. افزایش شاخص قیمت مصرف شخصی از پیش بینی قیمتی وال استریت فراتر رفت. اقتصاددانان پیشرفت ۰.۹ درصدی را پیش بینی کرده اند. معیار محدود تورم که هزینه‌های ناپایدار غذا و انرژی را حذف نموده است، یعنی PCE اصلی، ۰.۶ درصد افزایش یافته است. این رقم بالاتر از پیش بینی ۰.۵ درصدی وال استریت است. نرخ تورم در سال گذشته از ۶.۳ درصد در ماه قبل به ۶.۸ درصد رسید  وبالاترین نرخ از ژانویه ۱۹۸۲ است.

نرخ اصلی تورم از ۴.۷ درصد در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن به ۴.۸ درصد رسید. در ماه فوریه نیز به بالاترین سطح ۴۰ ساله خود یعنی ۵.۳ درصد رسیده است. فدرال رزرو شاخص PCE را بهترین معیار اندازه گیری روند تورم می‌داند.

تصویر بزرگ: اقتصاد در واکنش به افزایش تورم، نرخ‌های بهره بالاتر و قطع کمک‌های دولت برای همه‌گیری ویروس در حال کند شدن روند رشد اقتصادی است. اگر این روند به اندازه کافی کند شود، کاهش تقاضا باید افزایش قیمت ها را معکوس کند و به کاهش تورم بیشتر منجر شود. با این حال، استراتژی جدید فدرال رزرو برای افزایش شدید نرخ‌های بهره باعث شده است که روند اقتصادی به دومین رکود در سه سال آینده نزدیک شود و به طور بالقوه ایالات متحده را وارد دوره دیگری از «رکود تورمی» یعنی ترکیبی از تورم بالا و رشد اقتصادی ضعیف می نماید.

جزئیات مهم: افزایش شاخص قیمت PCE تا حدی به دلیل قیمت بالای نفت و گاز در ماه ژوئن صورت گرفته است. خبر خوب؟ قیمت نفت در ماه ژوئیه به شدت افت نمود تا به مصرف کنندگان کمک بیشتری نماید، اگرچه قیمت ها هنوز در مقایسه با یک سال گذشته بسیار بالاتر است.

تا قبل از آمار ماه ژوئن، به نظر می‌رسد که شاخص اصلی PCE نشان می‌دهد که تورم در برخی بخش‌های اقتصاد در حال کاهش است، اما اقتصاددانان براین باورند که آخرین گزارش احتمالاً به نگرانی‌های کوتاه‌مدت بانک مرکزی منجر می شود.

ویل کامپرنول، اقتصاددان ارشد میزوهو سکیوریتیزعنوان نمود: «افزایش ۰.۶ درصدی ژوئن نشان می‌دهد که شتاب تورم در حال اوج گیری است.»

بر خلاف شاخص مشابه خود، یعنی شاخص قیمت مصرف کننده، معیار PCE نحوه تغییر رفتار مصرف کنندگان را در واکنش به قیمت‌های بالاتر در نظر می‌گیرد. این مصرف کنندگان ممکن است کالاهای ارزان‌تری مانند گوشت چرخ کرده را با کالاهای گران‌تری مانند ریبی جایگزین کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

شاخص CPI در ماه ژوئن به نرخ سالانه ۹.۱ درصد صعود نمود تا به بالاترین سطح در تقریباً ۴۱ سال اخیر برسد.

گرگوری داکو، اقتصاددان ارشد ای پارتنون، عنوان نمود: «تورم و دستمزدها در حال افزایش شدید نیستند، و هنوز حرکت نزولی قوی نشان نمی‌دهند.

واکنش بازار: میانگین صنعتی شاخص داوجونز DJIA +0.97% و و شاخص اس اند پی ۵۰۰SPX +1.42% در معاملات جمعه اندکی افزایش یافتند.

 

 

منبع:marketwatch

مشاهده خبر

کد مقاله

11439

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11439

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات