گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش فشار نظامی و اقتصادی بر تایوان توسط چین همزمان با آغاز سفر پلوسی

افزایش فشار نظامی و اقتصادی بر تایوان توسط چین همزمان با آغاز سفر پلوسی

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، سه‌شنبه شب در تایپه، پایتخت تایوان فرود آمد و دیداری مناقشه انگیز را آغاز کرد که بدین صورت روابط بین پکن و واشنگتن تیره تر شد. چین هفته‌ها به پلوسی هشدار داده است که به منطقه مورد مناقشه که پکن آن را یکی از استانهای چین می‌داند، اما این کشور خود را کشوری مستقل می‌داند، سفر نکند.

این هشدارها در ساعات قبل از ورود پلوسی به واکنش های عملی تبدیل شد، زیرا اولین بار در ۲۵ سال گذشته بود که یکی از روسای مجلس آمریکا از تایوان بازدید می کرد. طبق گزارش ها، این بازدید تقریباً ۲۴ ساعت طول خواهد کشید.

هوآ چونینگ، دستیار وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه در یک توئیت گفت که سفر پلوسی به تایوان یک “تحریک سیاسی بزرگ” قلمداد می شود.

بنا بر گزارش‌ها، چین روز سه‌شنبه واردات بیش از ۱۰۰ محصول تایوانی را ممنوع اعلام کرد که تلاشی آشکار برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی سریع بر تایپه برای دخالت این کشور در سفر پرمخاطب پلوسی، محسوب می شود.

ارتش چین همچنین با برگزاری تمرینات آتش مستقیم در تمام روز شنبه، تنها در ۸۰ مایلی تایوان، قدرت خود را به نمایش گذاشت. روز سه‌شنبه، با نزدیک شدن به موعد سفر پلوسی، ارتش آزادی‌بخش خلق جت‌های جنگنده‌ای را به تنگه تایوان ارسال نمود که بسیار نزدیک به خط مرکزی تنگه پرواز کردند، که بندرت از آن عبور و مروری صورت می گرفت. همزمان با سفر پلوسی سه شنبه شب، رسانه‌های وابسته به دولت چین اعلام کردند به ویژه پس از ترک منطقه توسط پلوسی، تمرینات آتش مستقیم بیشتری در آخر هفته آینده انجام خواهد شد . این تمرینات نظامی و بیانیه‌های عمومی خصمانه برای کارشناسان چین چندان غافلگیرکننده نیست.

TSMC، سازنده تراشه های اپل هشدار داد که جنگ تایوان و چین همه را بازنده خواهد کرد.

اندرو مرتا، مدیر مرکز تحقیقات جهانی چین در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جان هاپکینز گفت: «این تنها کاری است که آنها باید انجام دهند.»  وی در مصاحبه ای با CNBC گفت: “صراحتاً من بسیار  متعجب می‌شوم اگر پکن هر گونه تهدید فیزیکی را به هر طریق انجام دهد. منظورم این است که این مسئله دور از ذهن نیست، اما من واقعاً متعجب می‌شوم.”

مرتا گفت: «آنچه احتمالاً رخ می‌دهد نوعی اقدامات برای نشان دادن این است که چین اگر بخواهد می‌تواند کاری انجام دهد». و این مسئله برای مخاطبان داخلی در چین نیز به اندازه مخاطبان بین المللی مهم است.

انتظار می‌رود در اواخر سال جاری، شی جین پینگ، رهبر چین، سومین دوره را به عنوان رهبر حزب کمونیست چین آغاز کند. دیپلمات ها و کارشناسان می‌گویند که نیاز شی به تقویت حمایت عمومی و قدرت در حزبش، دریچه ای است که باید از طریق آن به بررسی اقدامات ژئوپلیتیک چین بپردازیم. و این دقیقاً همان چیزی است که دیدار پلوسی را بسیار تحریک آمیز می نماید.

پس از هفته‌ها امتناع پلوسی از تایید یا تکذیب یا بحث درباره سفر تایوان، واشنگتن مقاله ای تند از پلوسی را در روز سه‌شنبه منتشر نمود. وی نوشت: تایوان “در معرض تهدید” توسط پکن قرار گرفته است و او این تهدید را به عنوان یک خطر قطعی برای مردم آزاد در همه کشورها می داند.”

او گفت: «سفر هیئت کنگره ما باید به عنوان یک بیانیه صریح تلقی شود که آمریکا در کنار تایوان یعنی شریک دموکراتیکش، می ایستد و از خود و آزادی خود دفاع می‌کند.»

اما در حالی که مخاطب اصلی مقاله پلوسی مستقیماً شی جین پینگ بوده است، این همان راهبردی نیست که رئیس جمهور جو بایدن به عنوان  همکار دموکرات او برگزیده است. رویکرد بایدن در قبال چین رویکردی است که به دنبال حفظ یک رابطه باثبات و قابل پیش بینی با بزرگترین شریک تجاری آمریکا است و در عین حال براین باورست که واشنگتن و پکن دشمنان استراتژیک هستند. رسماً، دولت بایدن در هفته‌های اخیر مستقیماً از گفتن اینکه آیا رئیس‌جمهور با تصمیم پلوسی برای سفر به تایوان موافق است یا خیر، خودداری نمود. اما به طور غیررسمی، کاخ سفید و پنتاگون مخالفت خود را ابراز نکردند.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

11487

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۵/۱۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11487

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات