گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بحران انرژی اروپا در مقیاس دلهره آور

بحران انرژی اروپا در مقیاس دلهره آور

تحلیلگر ریستاد انرژی می گوید که بحران انرژی اروپا در مقیاس دلهره اور ۸ از ۱۰ قرار گرفته و در ۴ کشور در قلب بحران قرار دارند:

به نظر فابیان رونینگن، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی، بحران انرژی اروپا “ترسناک” است و مشکلات در حال انباشته شدن هستند تا آن را بیشتر بدتر کنند. رونینگن درباره مقیاس بحران به اینسایدار گفت: «من به این مقیاس از یک تا ده، احتمالاً هشت می‌دهم. “من فکر می کنم در حال حاضر وضعیت بد است و واژه ” ترسناک” به خوبی این وضعیت را توصیف می‌کند.”

بحران انرژی اروپا که با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد و با تحریم‌های غرب تشدید شد، آلمان، فرانسه و سایرین را در زمستان امسال نسبت به کمبود عرضه نگران نموده است. به منظور تلافی تحریم‌ها، روسیه جریان گاز طبیعی به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به ۲۰ درصد کاهش داده و قیمت‌ها را افزایش داده است. غول انرژی دولتی گازپروم روسیه اعلام کرده است که قیمت گاز طبیعی اروپا در زمستان امسال با کاهش بیشتر صادرات به این منطقه ۶۰ درصد دیگر افزایش می یابد.

قیمت عمده فروشی گاز طبیعی هلند، به عنوان معیار اروپایی، در بهار سال ۲۰۲۲ به رکورد بالای ۳۳۵ یورو یا ۳۴۱ دلار در هر مگاوات ساعت در بهار ۲۰۲۲ رسید. از آن تاریخ، قیمت‌ها به حدود ۲۲۵ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافته است – که هنوز جهش حدود ۳۰۰ درصدی از اوایل سال ۲۰۲۲ است. ایجاد مشکلات مرتبط با انرژی در نروژ، فرانسه، آلمان و روسیه اوضاع را بدتر نموده است. رونینگن گفت: “در چند هفته گذشته، شاید با این حس در ذهنتان مواجه شده‌اید که چقدر می‌تواند اوضاع بدتر شود؟”

اینسایدر به بررسی مسائل مربوط به این چهار کشور پرداخت که به نظر می‌رسد بحران تامین انرژی اروپا را تشدید می کند.

نروژ

نروژ که تقریباً تمام برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های آبی تامین می‌کند، گفته است که قصد دارد صادرات برق را پس از یک بهارکم باران کاهش‌دهد. این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان برق اروپا است و حدود یک پنجم تولید خود را به کشورهای همسایه ارسال می‌نماید. پس از یک دوره هوای خشک در اروپا، سطح پایین آب در مخازن برق آبی جنوب نروژ، دولت را مجبور کرده تا برای حفظ منابع داخلی اقدام کند.

ترج اسلند، وزیر نفت و انرژی نروژ، اخیرا عنوان نمود که دولت پر کردن مجدد مخازن برق آبی خود را به صادرات برق به اروپا ترجیح می‌دهد.

آلمان

موج گرمای زیاد در آلمان باعث شده است که سطح آب در امتداد رودخانه راین، شریان حیاتی جریان کالا در سراسر اروپا، به شدت کاهش یابد. به گفته مؤسسه فدرال هیدرولوژی آلمان، در واقع، رودخانه‌ها در سراسر اروپای مرکزی ” به شدت پایین” هستند و به همین صورت ازمیزان آب کاهش می‌یابد. سطح پایین آب بر انتقال زغال سنگ به دو نیروگاه در آلمان یعنی مانهایم و کارلسروهه تأثیر گذاشته است. پس از اینکه روسیه جریان گاز طبیعی به اروپا را از طریق خط لوله کلیدی نورد استریم ۱ کاهش داد، آلمان و دیگر کشورها برنامه‌هایی را برای راه‌اندازی نیروگاه‌های غیرفعال زغال سنگ برای کاهش فشار عرضه انجام دادند. اگر روسیه به طور کامل عرضه گاز طبیعی به این منطقه را متوقف کند، زغال سنگ برای تامین انرژی اروپا در زمستان امسال عنصر حیاتی محسوب می شود.

 

فرانسه

براساس گزارش انجمن جهانی هسته‌ای، فرانسه که حدود ۷۰ درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند، به دلیل هزینه پایین تولید برق، بزرگترین صادرکننده خالص برق در جهان است. اما فرانسه مجبور است برق بیشتری وارد کند زیرا این کشور با قطعی تاسیسات هسته‌ای خود مواجه است: نیمی از این تاسیسات فعالیت خود را متوقف کرده‌اند که قیمت‌ها بدین صورت افزایش می یابند.

نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه می‌توانند قوانین زیست‌محیطی را زیر پا بگذارند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند تا تولید برق این کشور را پایدار نگه دارند – و گاز طبیعی را برای زمستان ذخیره کنند. سازمان ایمنی هسته‌ای فرانسه به پنج نیروگاه اجازه داد تا بیش از مقدار مجاز آب گرم خود را به رودخانه‌ها بریزند. تحت شرایط عادی، تحت قوانین محیط زیست فرانسه، نیروگاه‌های هسته‌ای باید تولید را کاهش دهند یا زمانی که دمای رودخانه‌های مجاور از نقطه‌ای که ممکن است به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند افزایش یابد، فعالیت آنها متوقف می‌شود.

رونینگن به  اینسایدر گفت که علیرغم اینکه EDF، بزرگترین اپراتور انرژی هسته‌ای اروپا، گفت که فکر می‌کند تولید در زمستان افزایش خواهد یافت، هنوز ابهامات زیادی وجود دارد. رونینگن گفت: « به نظر می رسد که فعالان بازار کاملا به این نظریه ایمان ندارند، زیرا قیمت برق فرانسه در زمستان بسیار بالاتر از قیمت های آلمان خواهد بود.»

روسیه

روسیه در کانون بحران انرژی اروپا قرار دارد. تحریم‌های اتحادیه اروپا بر مسکو به دنبال ممنوعیت ۹۰ درصد واردات نفت از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ است که این مسئله نوعی اقدام تلافی‌جویانه برعلیه اروپا از طرف کرملین است. اوایل ماه جولای، غول انرژی گاز پروم دولتی از طریق خط لوله ۱ نورد استریم جریان گاز طبیعی را ۲۰ درصد کاهش داد به صورتی که قبلا نیز جریان را تا ۴۰ درصد ظرفیت خود کاهش داده بود. اروپا بزرگترین مشتری گاز طبیعی روسیه بوده و عرضه محدود گاز باعث افزایش قیمتها شده است. همچنین این احتمال وجود دارد که با کاهش عرضه گاز روسیه، اروپا در رکود اقتصادی بیشتر گرفتار شود. رونینگن ریستاد افزود:  «چیزی که قطعی است این است که مصرف کنندگان اروپایی زمستان سختی با قیمتهای بالا خواهند داشت زیرا هنوز هم معلوم نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. »

 

 

منبع:markets.businessinsider

مشاهده خبر

کد مقاله

13215

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۶/۰۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13215

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات