گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چگونه صنعت فناوری در یک سال ۷.۴ تریلیون دلار از دست داد؟

چگونه صنعت فناوری در یک سال ۷.۴ تریلیون دلار از دست داد؟

در حال حاضر، شاخص نزدک به شدت از بالاترین رکورد خود در یک سال گذشته افت نموده است، زیرا اخراج کارکنان، تورم و افزایش نرخ بهره صنعت فناوری را متلاطم کرده است. شرکت ها پس از مشاهده کاهش قیمت سهام خود، هزینه ها را کاهش می دهند و بدین صورت نسبت به اقتصاد ضعیف واکنش نشان می دهند. جف گرابو، رهبر سرمایه گذاری در EY، به CNBC گفت: “شما نمی‌دانید که آینده چگونه است.”   در سال ۲۰۲۱، شاخص نزدک کامپوزیت به تازگی به اوج خود رسیده بود و از روزهای اولیه همه گیری تقریبا دو برابر ارزش گذاری می شد. عرضه اولیه سهام پرفروش ریوین آخرین مورد در یک سال برای انتشارهای جدید بود. استخدام کارکنان در این سال رونق گرفت و کارمندان فناوری در مورد ارزش بالای اختیار سهام خود غوغا می کردند.

دوازده ماه بعد، چشم انداز به طور قابل توجهی متفاوت است. هیچ یک از ۱۵ شرکت با ارزش‌ترین شرکت فناوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بازدهی مثبتی بدست نیاورند. مایکروسافت تقریباً ۷۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است. ارزش بازار متا بیش از ۷۰ درصد نسبت به زمان اوج خود کاهش یافته است و در سال جاری بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار ضرر داشته است. در مجموع، بر اساس افت ۱۲ ماهه شاخص نزدک، سرمایه گذاران تقریباً ۷.۴ تریلیون دلار از دست داده اند.

افزایش نرخ بهره دسترسی به سرمایه آسان را دشوار نموده است و تورم فزاینده باعث شده است که تمام شرکت هایی که سود آینده را وعده می دهند امروز ارزش بسیار کمتری داشته باشند. سهام ابری در کنار کریپتو رشد کرده است.

مسائل چالش انگیز مختلفی در اینجا وجود دارد. شرکت‌ها در سراسر صنعت هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، استخدام‌های جدید کاهش یافته اند و کارکنان اخراج می شوند. کارمندانی که به آن شرکت‌های تبلیغاتی قبل از عرضه اولیه سهام ملحق شدند و بخش عمده‌ای از غرامت خود را در قالب گزینه‌های سهام دریافت کردند، اکنون با چالش های زیادی مواجه هستند و تنها می‌توانند به بازگشت مجدد در آینده امیدوار باشند.

عرضه‌های اولیه عمومی در سال جاری پس از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش یافت، شرکت‌ها همه‌گیری را پشت سر گذاشتند و از دنیای کار و بازی های کامپیوتری و اقتصاد مملو از بودجه‌های دولتی بهره بردند. بازار خصوصی میلیاردها دلار در عرضه عمومی جمع‌آوری نمود و خزانه بانک های سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری را پر کردند، ارزش گذاری خود را کاهش دادند و سپس مقداری دیگر این مقادیر با کاهش مواجه شدند. پس از رسیدن به ارزش بازار استراتوسفر بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار، ریویان بیش از ۸۰ درصد از اوج خود سقوط نمود. عرضه عمومی  Renaissance IPO ETF سبدی از شرکت‌های بورسی ایالات متحده، در سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است. تعداد انگشت شماری از مدیران فناوری به اشتباه خود اعتراف کرده اند.

Covid-19  در واقع نحوه‌ی کار، بازی، خرید و یادگیری ما را برای همیشه تغییر داد. استخدام و سرمایه‌گذاری به‌گونه‌ای که برای همیشه ساعت‌های خوشی را با ویدیو سپری خواهیم کرد، در اتاق نشیمن خود ورزش کنیم و دیگر از هواپیما، مراکز خرید و غذاخوری‌های سرپوشیده استفاده نکنیم – همانطور که معلوم است – منجر به وخیم تر شدن شرایط کاری شد. همچنین برای اولین بار در نزدیک به دو دهه، شاخص نزدک در آستانه شکست در برابر شاخص S&P 500 در سال‌های متوالی است. آخرین باری که این اتفاق افتاد شاخص نزدک با تکنولوژی سنگین در انتهای یک بخش طولانی از عملکرد ضعیف بود که با ترکیدن حباب دات‌کام آغاز شد. بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶، شاخص نزدک تنها یک بار ازشاخص S&P 500پیشی گرفت.

 

آیا امروز فناوری به سمت همان واقعیت پیش می رود؟ احمقانه است که منطقه سیلیکون ولی یا تعداد زیادی از مکانهای مشابه را در زمره این بررسی قرار دهیم. اما آیا دلایلی وجود دارد که وسعت خرابی این صنعت را زیر سوال ببریم؟

شاید این مسئله بستگی به میزان اعتماد شما به مارک زاکربرگ دارد. امسال سال خوبی برای متا نیست. قرار بود امسال سال خوبی برای متا باشد. فیس بوک قبل از تغییر نام خود در اواخر سال ۲۰۲۱، به طور مداوم بازدهی سود خوبی به سرمایه گذاران ارائه می نمود، و با سرعتی شگفت آور رشد زیادی را به همراه داشت. این شرکت قبلاً با موفقیت یک بار تحول عظیمی را در بدنه خود ایجاد نمود و در سیستم عامل های تلفن همراه حضور پررنگی داشت و کاربران برای اولین بار با فناوری به غیراز کامپیوترهای رومیزی در حال فعالیت بودند. حتی در پس زمینه بازگشایی اقتصادی در جهان و ادعاهای مخربی درباره حریم خصوصی کاربران، سهام این شرکت در سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. اما زاکربرگ آینده را آنگونه که سرمایه گذارانش می بینند، ترسیم نمی کند. تعهد او به اختصاص میلیاردها دلار در سال به متاورس، وال استریت را گیج نموده است، زیرا فقط می‌خواهد شرکت با تبلیغات آنلاین جایگاه خود را حفظ نماید.

مشکل بزرگ در اینجا اپل است که سیاست حفظ حریم خصوصی خود را در iOS به‌گونه‌ای به‌روزرسانی کرد که مشغول کردن کاربران با تبلیغات را برای فیس‌بوک و دیگران دشوارتر نموده است. متا با دو سوم کاهش سهام و قرار گرفتن در آستانه سومین سه ماهه متوالی کاهش درآمد، در اوایل این ماه اعلام کرد که ۱۳ درصد از نیروی کار خود یا ۱۱۰۰۰ کارمند خود را اخراج می نماید که این اقدام اولین تعدیل نیرو در مقیاس بزرگ محسوب می شود. زاکربرگ گفت: «من اشتباه کردم و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرم.»

هزینه های سرسام آور برای کارمندان مسئله جدیدی برای سیلیکون ولی نیست و متا در این زمینه شرکت خوبی به شمار می رود.

مهندسان نرم‌افزار مدت‌هاست که می توانند روی بسته‌های جبرانی از سوی بازیگران اصلی به رهبری گوگل حساب کنند. در جنگ برای استعدادها و جریان آزاد سرمایه، دستمزد فناوری به اوج رسیده است. طبق نظر لولز فی، بخش استخدام نیروی انسانی در آمازون بیش از ۷۰۰۰۰۰ دلار را برای به کارگیری یک مهندس یا مدیر پروژه واجد شرایط بپردازد. در شرکت گیمینگ روبلوکس، یک مهندس ارشد می تواند ۱.۲ میلیون دلار درآمد داشته باشد. شرکت نرم‌افزاری بهره‌وری آسانا، که اولین فعالیت خود را در بازار سهام در سال ۲۰۲۰ آغاز نمود، هرگز به سوددهی نرسیده است، اما طبق داده‌های ویزای H1-B، حقوق اولیه‌ ۱۹۸۰۰۰ دلاری به مهندسان پیشنهاد می شود.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط وب‌سایت  Layoffs.fyi، تعدیل نیرو شرکتهایی همچون سیسکو، متا، آمازون و توییتر در مجموع نزدیک به ۲۹۰۰۰ نفر بوده است. در سراسر صنعت فناوری، این کاهش ها به بیش از ۱۳۰۰۰۰ کارگر می رسد. بخش اچ پی این هفته اعلام کرد که ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ شغل را طی سه سال آینده حذف می کند.

برای بسیاری از سرمایه گذاران، این مسئله از نظر زمانی با اهمیت بوده است. براد گرستنر، سرمایه گذار فناوری در آلتمیر کپیتال ماه گذشته نوشت: «این یک امر بدیهی در سیلیکون ولی است که برخی شرکت ها از گوگل گرفته تا متا، توییتر و اوبر می توانند با افراد بسیار کمتری به سطوح درآمدی مشابهی دست یابند.»

نامه گرستنر به طور خاص زاکربرگ را مورد خطاب قرار داد و از او می‌خواست هزینه ها را کاهش دهد، اما او کاملاً مایل بود که انتقادات را به طور گسترده تر اعمال کند. گرستنر می‌نویسد: «من یک قدم فراتر می‌روم و استدلال می‌کنم که این شرکت‌های عظیم بدون دردسرهای استخدام های گسترده کارکنان، حتی بهتر و کارآمدتر فعالیت خواهند نمود.»

سرمایه‌گذار فعال  مدیریت صندوق TCI در نامه‌ای به ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، که شرکتش به‌جز یک دوره در طول همه‌گیری، پایین‌ترین نرخ رشد خود را در هر سه ماهه‌ای از سال ۲۰۱۳ ثبت کرده است، این مسئله را مجددا تجربه نمود. در این نامه آمده است: «گفت‌وگوهای ما با مدیران سابق نشان می‌دهد که می‌توان این کسب‌وکار را با کارمندان بسیار کمتری به طور مؤثرتری اداره کرد.» همانطور که CNBC در این هفته گزارش داد، کارکنان گوگل نگران هستند که اخراج شوند.

جنون  SPAC

اسپاک ها را به خاطر دارید؟ شرکت‌های اکتسابی با هدف ویژه یا نهادهای خاص ایجاد شده‌اند تا بتوانند استارت‌آپ‌های فناوری را برای خرید و تبدیل به بخش دولتی شناسایی کنند، و این مسئله پدیده مهمی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بود. بانک‌های سرمایه‌گذاری مشتاق بودند که این موسسات را پذیره‌نویسی کنند و سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های جدید وارد شدند. SPAC  به شرکت‌هایی که کاملاً مشخصات لازم برای راضی کردن سرمایه‌گذاران IPO سنتی را نداشتند ، این امکان را می داد که راه خود را به بازار عمومی بگشایند. در سال گذشته در ایالات متحده، ۶۱۹ SPAC در مقایسه با  ۴۹۶ مورد IPO سنتی، تبدیل به یک موسسه دولتی شد.

امسال این بازارکاملا آشفته است.

شاخص CNBC Post SPAC، که عملکرد سهام SPAC را پس از عرضه شناسایی می کند، بیش از ۷۰ درصد از زمان آغاز به کار و حدود دو سوم در سال گذشته کاهش یافته است. بسیاری از SPAC ها هرگز هدفی پیدا نکردند و پول را به سرمایه گذاران پس دادند. چاماس پالیهاپیتیا که زمانی پادشاه SPAC محسوب می شد، ماه گذشته پس از ناکامی در یافتن اهداف ادغام مناسب، دو معامله را لغو نمودند و ۱.۶ میلیارد دلار را به سرمایه گذاران بازگرداند. سپس دنیای استارت آپ است که برای بیش از نیم دهه معروف به استارت اپ های تک شاخ بودند. به گفته تیم سرمایه گذاری EY، سال گذشته، سرمایه گذاران ۳۲۵ میلیارد دلار برای شرکت های دارای پشتوانه ریسک سرمایه گذاری کردند که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید. پول آسان مدت هاست که دیگر وجود ندارد. اکنون شرکت‌ها در تامین مالی خود بسیار تدافعی‌تر عمل می‌کنند و سرمایه خود را افزایش می‌دهند زیرا اغلب نه با شرایط مطلوب به آن نیاز دارند .

جف گرابو، رهبر سرمایه گذاری  EY به CNBC گفت: “شما نمی دانید که آینده چگونه خواهد بود.”  شرکتهای خطرپذیر در حال منطقی کردن نمونه کارها و حمایت از کسانی هستند که هنوز موانع را برطرف می کنند.

این روزها کلمه سود بسیار بیشتر از سال‌های گذشته مطرح می شود. دلیل آن این است که شرکت‌ها نمی‌توانند روی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر برای رشد خود حساب کنند و بازارهای عمومی دیگر برای برندهایی با رشد بالا و پرمصرف هزینه پرداخت نمی‌کنند. درآمد چند برابری برای شرکت‌های ابری برتر اکنون کمی بیش از ۱۰ است که از نقطه اوج ۴۰، ۵۰ یا حتی بالاتر برای برخی شرکت‌ها در اوج سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. کاهش چشمگیر روند رشد باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها بدون کاهش شدید ارزش‌گذاری خصوصی خود، به سهامی عام تبدیل شوند. دیوید گلدن، شریک مدیر شرکت ریولوشن ونچرز در سانفرانسیسکو، گفت: کندی بازار IPO  نشان می دهد که سرمایه گذاران در مرحله اولیه چگونه رفتار می کنند.

گلدن که قبلاً بانکداری مخابراتی، رسانه ای و فناوری را در جی پی مورگان اداره می نمود، گفت: «وقتی بازار عرضه اولیه سهام محدودتر می شود، توانایی فرد برای یافتن نقدینگی از طریق بازار عمومی را محدود می کند.» بیشتر سرمایه گذاران در مراحل اولیه روی خروج از IPO حساب نمی کنند، به ویژه در مقایسه با خروج از طریق M&A.

در مقایسه با ۹۶۱ مورد IPO  در سال ۲۰۲۱، در سال جاری تنها ۱۷۳ IPO در ایالات متحده وجود داشته است. در دنیای VC، هیچ معامله قابل توجهی وجود نداشته است. گلدن گفت: «ما در حال بازگشت به وضعیت متوسط ​​هستیم.»

طبق تحقیقات  فکت ست، در عرض یک سال به طور متوسط ​​ممکن است بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ IPO در ایالات متحده رخ دهد. داده های گردآوری شده توسط جی ریتر، کارشناس IPO و استاد امور مالی در دانشگاه فلوریدا، نشان می دهد که در مقایسه با میانگین ۳۸ در سال بین سال های ۲۰۱۰ تا۲۰۲۰ ، در سال گذشته ۱۲۳ IPO فناوری وجود داشته است،.

الان بخرید، اما پولش را نپردازید

هیچ مثال بهتری از تلاقی بین سرمایه خطرپذیر و هزینه مصرف نسبت به صنعتی که به الان بخرید اما پولش را بعدا بپردازید وجود ندارد. شرکت‌هایی مانند افیرم، افترپی(خرید توسط شرکت بلاک، سابقا  شرکت اسکوئر) و شرکت سوئدی کلارنا از نرخ‌های بهره پایین و درآمدهای اختیاری ناشی از بیماری همه‌گیری استفاده کردند تا خریدهای گران‌قیمت مانند دوچرخه‌های ورزشی پلوتون را در دسترس تقریباً هر مصرف‌کننده قرار دهند. شرکت افیرم در ژانویه ۲۰۲۱ بورسی شد و حدود ۱۰ ماه بعد به ارزش بیش از ۱۶۸ دلار رسید. شرکت افیرم در روزهای اولیه همه‌گیری کووید-۱۹ به سرعت رشد کرد، زیرا برندها و خرده‌فروشان با هم رقابت کردند تا خرید آنلاین را برای مشتریان آسان‌تر کنند. نوامبر سال گذشته، سیاست اکنون بخرید، بعدا بپردازید در همه شرکتها  از آمازون گرفته تا انتروپولوژی اربن اوتفیترز وجود داشت. مشتریان پس انداز بیش از حد تریلیون ها داشتند. نرخ‌های پیش‌فرض در سطوح پایین قرار داشتند –  شرکت افیرم نرخ خالص حدود ۵% را ثبت ‌کرد. شرکت افیرم از اوج خود ۹۲ درصد کاهش یافته است. میزان هزینه های این شرکت در تابستان به اوج خود رسید و نزدیک به ۱۲ درصد بود. تورم همراه با نرخ‌های بهره بالاتر، مصرف‌کنندگان را که قبلاً خوشحال تر بودند به ناامیدی بیشتر رساند. . شرکت کلارنا که خصوصی است، در دور مالی ژوئیه ارزش خود را ۸۵ درصد کاهش داد و از ۴۵.۶ میلیارد دلار به ۶.۷ میلیارد دلار رسید.

مسیر پیش رو

این همه مسیری است که قبل از رسیدن به ایلان ماسک باید طی کنیم. ثروتمندترین فرد جهان – حتی پس از کاهش تقریباً ۵۰ درصدی ارزش تسلا – اکنون صاحب توییتر است که پس از یک کش و قوس و معطلی که شش ماه به طول انجامید و در آستانه دادگاه بود، این اقدام صورت پذیرفت. ایلان ماسک به سرعت نیمی از نیروی کار توییتر را اخراج نمود و پس از برگزاری یک نظرسنجی غیررسمی، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا استقبال کرد. بسیاری از تبلیغ کنندگان توییتر نیز از این شبکه محو شده اند. حاکمیت شرکتی پس از انحلال ناگهانی صرافی ارزهای دیجیتال FTX در این ماه که بدون هیچ هیئت مدیره یا رئیس مالی توانست به ارزش ۳۲ میلیارد دلار برسد، دوباره به وضعیت قبلی بازگشته است. شرکت‌هایی مانند سکویا، بلک راک و تایگر گلوبال شاهد نابودی سرمایه‌گذاری‌هایشان در عرض یک شب بودند.

سکویا در نامه‌ای به شرکای شرکت نوشت: «ما در حال ریسک کردن هستیم.» برخی سرمایه‌گذاری‌ها با حرکت به سمت صعود و برخی از سرمایه‌گذاری‌ها با حرکت به سمت نزول شگفت‌زده خواهند شد. حتی با وجود سقوط رمزارزها، تعدیل نیروی فزاینده و آشفتگی کلی بازار، یک سال پس از اوج‌گیری بازار، همه چیز بد نیست. گلدن به خوش‌بینی در واشنگتن دی سی اشاره می‌کند، جایی که قانون کاهش تورم جو بایدن و قانون تراشه ها و علم منجر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی در فناوری در سال آینده خواهد شد.

وجوه حاصل از صورت‌حساب‌ها در ژانویه واریز می شوند. اینتل، میکرون و شرکت تولید نیمه هادی تایوان قبلاً به توسعه شعبات خود در ایالات متحده پرداخته اند، علاوه بر این، گلدن رشد بخشهای مراقبت های بهداشتی، آب و انرژی پاک و پهنای باند را در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده است. گلدن گفت: «همه ما با وجود موانع زیاد ، کمی نسبت به این مسئله خوشبین هستیم.»

 

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

15943

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15943

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات