گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بحران گازوییل جهانی می‌شود

بحران گازوییل جهانی می‌شود

علاوه بر ایالات متحده، شمال غربی اروپا نیز با عرضه محدود گازوییل روبرو است. از زمان سوگند ریاست جمهوری بایدن در سال ۲۰۲۱، قیمت گازوئیل ایالات متحده در بازار نقدی بندر نیویورک بیش از ۲۶۵ درصد افزایش یافته است. بلومبرگ هشدار داد که تقریباً تمام مناطق روی کره زمین در زمستان امسال با کمبود گازوئیل مواجه خواهند شد.

آشفتگی کامل در بازارهای جهانی سوخت گازوییل در حال وقوع است. ظرفیت های پالایش کم است و با شروع فصل سرمای نیمکره شمالی، ذخایر در حال اتمام است. محدودیت‌های عرضه سوخت می‌تواند شبکه های مهم حمل و نقل را به خطر بیندازد زیرا سوخت صنعتی کشتی ها، کامیون ها و قطارها را تامین می کند. این سوخت همچنین برای گرم کردن خانه ها و مشاغل و همچنین منبع تولید برق برای تاسیسات برق است.

بلومبرگ هشدار داد: «در عرض چند ماه، تقریباً همه مناطق روی کره زمین با خطر کمبود گازوئیل مواجه خواهند شد، همانطور که کمبود عرضه تقریباً همه بازارهای جهان را با تورم فزاینده مواجه نموده و به رشد آسیب وارد کرده است». تاثیر اقتصادی افزایش شدید قیمت گازوئیل و کمبود آن در سرتاسر جهان می‌تواند اثرات مخربی همچون افزایش تورم  داشته باشد که بر خانوارها و مشاغل تحمیل می شود. قیمت بنزین و گازوئیل با قیمت نفت خام تعیین شده در بازار جهانی مرتبط است. به دلیل محدودیت های عرضه، قیمت گازوئیل در بسیاری از بازارها در حال حاضر با قیمت بالایی به فروش می رسد.

مارک فینلی، محقق انرژی در مؤسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس، به بلومبرگ گفت که افزایش قیمت گازوئیل می تواند ۱۰۰ میلیارد دلار برای اقتصاد ایالات متحده هزینه داشته باشد: “هرچیزی که در اقتصاد ما به حمل و نقل مرتبط است رابطه نزدیکی با سوخت گازوییلی دارد”.

جابه‌جایی وسایل یک مسئله است. یخ زدن افراد تا حد مرگ یک چیز دیگر است. با توجه به ارائه گزارش داده های مربوط به سوخت توسط دولت، ذخایر گازوئیل در ایالات متحده به پایین ترین سطح از سال ۱۹۸۲ سقوط کرده است. منابع برای این زمان از سال در پایین ترین سطح قرار دارند.

موجودی سوخت امریکا

 

3

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، ایالات متحده اکنون تنها ۲۵ روز عرضه گازوییلی دارد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۸ است. در حالی که موجودی انبارها خیلی محدود است، میانگین چهار هفته ای تقطیر عرضه شده – نماینده تقاضا – به بالاترین سطح فصلی خود از سال ۲۰۰۷ افزایش یافت.

 

محدودیت عرضه سوخت دیزلی امریکا از سال ۲۰۰۸

4

 

جان کمپ، تحلیلگر ارشد بازار رویترز اعلام کرد که کمبود سوخت دیزلی تا زمان رکود در اقتصاد ادامه خواهد داشت. از زمان سوگند ریاست جمهوری بایدن در سال ۲۰۲۱، قیمت گازوئیل ایالات متحده در بازار نقطه ای بندر نیویورک بیش از ۲۶۵ درصد افزایش یافته است. قیمت ها در بهار ۲۰۲۲ به ۵.۳۷ دلار در هر گالن رسید و سپس به ۳.۵۱ دلار کاهش یافته است.

سوخت دیزلی با گوگرد کم نیویورک در امریکا-قیمت میانه ۳۵۱.۱۳

5

 

بازارهای شمال شرق ایالات متحده با رکود بی سابقه ای در ایالات متحده مواجه هستند، به صورتی که پالایشگاه های نفت در این منطقه سال گذشته تعطیل شده اند. این مسئله نیز آینده عرضه نفت برای گرمایش زمستانی و سوخت جت را در منطقه پیچیده کرده است. ماه گذشته، یک شرکت لجستیک تامین سوخت، پروتکل‌های اضطراری را در سراسر شمال شرق و جنوب شرق در مورد خطرات ناشی از کم شدن عرضه که ممکن است باعث تاخیر در تحویل برای برخی از مشتریان شود، ارائه نمود.

به گفته NY تایمز، در حالی که جنگ روسیه در اوکراین باعث افزایش قیمت گازوئیل شد، وضعیت فعلی تا حدی نتیجه یک سری رویدادهای به هم پیوسته ای است که در سراسر جهان گسترش می یابد. برخی از تحلیلگران علت اصلی کمبود گازوئیل ایالات متحده را آتش سوزی در بخش انرژی فیلادلفیا در سال ۲۰۱۹ می دانند که پالایشگاه را مجبور به تعطیلی کرد و یکی از تولیدکنندگان مهم گازوئیل شمال شرق از دور خارج شد.

علاوه بر ایالات متحده، منطقه شمال غربی اروپا نیز با عرضه کم گازوییل مواجه است. انتظار می رود پس از اعمال تحریم های نفت خام و محصولات خام روسیه در ماه های آینده، ذخایر در اروپا بیشتر کاهش یابد. بازارهای جهانی صادرات در حال حاضر به قدری وخیم هستند که بازارهای نوظهور از خرید سوخت صنعتی مانند پاکستان محروم شده اند. داریو اسکافاردی، مدیر ارشد اجرایی سابق پالایشگاه نفت ایتالیایی ساراس اسپا که چهار دهه در این صنعت فعالیت داشته است، به بلومبرگ گفت: «این مطمئناً بزرگترین بحران سوخت دیزلی است که تا به حال دیده‌ام.»

علت کمبود جهانی دیزل بسیار روشن است. به نظر بلومبرگ، علت اصلی کمبود سوخت را می توان به اوضاع جهان در زمان همه گیری ویروس کرونا مرتبط دانست. به دلیل قرنطینه‌ میزان تقاضا برای سوخت کاهش یافت و پالایشگاه‌ها مجبور شدند برخی از کارخانه‌های خود را ببندند. با این جایگزینی سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری در این بخش را نیز کاهش داده است. از سال ۲۰۲۰، ظرفیت پالایشی ایالات متحده بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. در همین حال در اروپا، اختلالات حمل و نقل و اعتصابات کارگران نیز به تولید پالایشگاه ها آسیب وارد کرده است.

ممنوعیت ورود نفت روسیه به اروپا در ماه دسامبر می تواند وضعیت را بدتر کند. سپس ممنوعیت گازوئیل روسیه در ماه فوریه می تواند هرج و مرج بیشتری را برای این قاره ایجاد کند. رویترز گفت که تاجران محصولات نفتی روسیه را قبل از اجرایی شدن این تحریم ها احتکار می کنند. در اوایل سال جاری، ایالات متحده محموله های گازوئیل روسیه را که سال گذشته یکی از تامین کنندگان اصلی سواحل شرقی بود، متوقف نمود .”اگر روسیه دیگر تامین کننده سوخت نباشد، با چالش بزرگی در سیستم سوخت مواجه خواهیم بود که رفع آن واقعا دشوار خواهد بود”.

گمانه زنی ها مبنی بر اینکه دولت بایدن می تواند صادرات گازوئیل را برای افزایش عرضه داخلی متوقف کند، افزایش می یابد، اما این ممکن است اثرات مطلوبی نداشته باشد زیرا گازوئیل یک کالای تجارت جهانی است. هرگونه ممنوعیت صادرات از ایالات متحده باعث تغییر ناخواسته بازار می شود. اعتصابات کارگری همچنین کمبود گازوئیل را در سراسر اروپا در پالایشگاه های بزرگ تشدید نموده است. پالایشگاه های فرانسه در پاییز امسال و یک پالایشگاه بزرگ BP در روتردام در روز سه شنبه چندین بار اعتصابات بزرگ کارگری را تجربه کردند. آمریتا سن، رئیس بخش تحقیقات انرژی اسپکتز گفت: “بحران گازوئیل به اقتصاد جهانی آسیب رسانده است و تنها راه برای حل مشکل سوخت دیزلی افزایش ظرفیت پالایشگاهی است.”

خبر بد این است که مایک ویرث، مدیرعامل شورون، تابستان گذشته به تلویزیون بلومبرگ گفت که هیچ پالایشگاه جدیدی در ایالات متحده ساخته نخواهد شد. زمستان می‌تواند مشکلات را برای نیمکره شمالی تشدید نماید، زیرا بدترین فشار گازوئیل در یک نسل می‌تواند اقتصاد جهانی را که در حال حاضر متزلزل است، ویران نماید.

 

 

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

15947

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15947

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات