گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سهام های نفتی ارتباط زیادی با قیمت نفت ندارند

سهام های نفتی ارتباط زیادی با قیمت نفت ندارند

با وجود کاهش شدید قیمت نفت از زمان آخرین نشست اوپک، سهام نفت همچنان هیچ ارتباط مشخصی با کالای فیزیکی مرتبط ندارد، اما در عین حال قیمت نفت به شدت کاهش یافته است. طی دو ماه گذشته، معیار اصلی بخش انرژی، صندوق انرژی انتخاب SPDR (NYSEARCA: XLE)، ۳۴  درصد افزایش یافته است در حالی که میانگین قیمت نفت خام ۱۸ درصد کاهش یافته است.  شاخص XLE اکنون بازدهی ۶۱.۲ درصدی را تا به امروز دارد که بهترین در میان بخش‌های بازار ایالات متحده است. طبق گزارش گروه سرمایه گذاری بسپوک از طریق وال استریت ژورنال، تقسیم بندی فعلی اولین بار از سال ۲۰۰۶ است که بخش نفت و گاز در ۳ درصد از بالاترین سطح ۵۲ هفته گذشته معامله می شود در حالی که قیمت WTI بیش از ۲۵ درصد از ۵۲ قیمت مربوطه خود عقب نشینی نموده است. همچنین از سال ۱۹۹۰ این تنها پنجمین واگرایی است. شرکت‌های بزرگ نفتی ایالات متحده نیز ناامید نشده‌اند: طی دو ماه گذشته، شرکت اکسون موبیل (NYSE: XOM) 35.3 درصد رشد کرده است. شرکت چورون. (NYSE: CVX) 30.6% رشد نموده است، کونوکوفیلیپز  (NYSE: COP) 30.1%، فیلیپز ۶۶ (NYSE: PSX) 45.3% رشد کرده است در حالی که شرکت ماراتون پترولیوم (NYSE: MPC) 40.3 % بازده داشته است. این روند حتی برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر نیز صادق است، به‌طوری‌که تمام سهام در پنج جلسه معاملاتی گذشته روند صعودی طی کرده اند به استثنای COP که ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

عملکرد سهام انرژی شاخص s&p و سهام فیوچر WTI در مقایسه با یک سال قبل

 

سهام انرژی

منبع: وال استریت ژورنال

درآمد بالا

درآمدهای بالای شرکت‌های انرژی دلیل مهمی برای هجوم سرمایه‌گذاران به سمت سهام نفت است. فصل درآمدهای سه ماهه سوم تقریباً به پایان رسیده است، اما تا اینجای کار در حال شکل گیری بهتر از آن چیزی است که از آن هراس داشتید. بر اساس گزارش درآمدی  فکت ست، برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، ۹۴ درصد از شرکت‌های S&P 500 درآمدهای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ را گزارش کرده‌اند که از این میان، ۶۹ درصد یک شگفتی EPS مثبت و ۷۱ درصد شگفتی درآمد مثبت گزارش کرده‌اند.

بخش انرژی با ۱۳۷.۳ درصد در مقابل میانگین ۲.۲ درصد S&P 500 بیشترین رشد درآمد را در بین یازده بخش گزارش نموده است. در سطح صنعت-فرعی، همه صنایع فرعی در این بخش افزایش سالانه سود را گزارش دادند: پالایش و بازاریابی نفت و گاز (۳۰۲%)، نفت و گاز یکپارچه (۱۳۸%)، اکتشاف و تولید نفت و گاز (۱۰۷%)، تجهیزات و خدمات نفت و گاز (۹۱%)، و ذخیره سازی و نفت و گاز حمل و نقل (۲۱%). انرژی همچنین بخشی است که اکثر شرکت‌ها بر برآوردهای وال استریت ۸۱ درصد پیشی گرفته‌اند. شگفتی های درآمد مثبت گزارش شده توسط شرکت ماراتون پترولیوم (۴۷.۲ میلیارد دلار در مقابل ۳۵.۸ میلیارد دلار)، اکسون موبیل(۱۱۲.۱ درصد میلیارد دلار در مقابل ۱۰۴.۶ میلیارد دلار)، شورون (۶۶.۶ میلیارد دلار در مقابل ۵۷.۴ میلیارد دلار)،  شرکت والرو انرژی (۴۲.۳ میلیارد دلار در مقابل ۴۰.۱ میلیارد دلار) و فیلیپس ۶۶ (۴۳.۴ میلیارد دلار در مقابل ۳۹.۳ میلیارد دلار) سهم قابل توجهی در افزایش نرخ رشد درآمد این شاخص از ۳۰ سپتامبر داشته اند.

چشم انداز بخش انرژی همچنان روشن است. طبق گزارش تحقیقاتی اخیر مودیز، درآمدهای صنعت به طور کلی در سال ۲۰۲۳ به ثبات خواهد رسید، اگرچه اندکی کمتر از سطوحی خواهد بود که در اوج های اخیر کسب شده است. تحلیلگران براین باورند که قیمت کالاها نسبت به سطوح بسیار بالای اولیه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است، اما پیش بینی کرده اند که قیمت ها احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ به صورت چرخه ای قوی باقی می مانند. طبق براورد مودیز، EBITDA بخش انرژی ایالات متحده برای سال ۲۰۲۲ به ۶۲۳ میلیارد دلار برسد اما در سال ۲۰۲۳ به ۵۸۵ میلیارد دلار کاهش یابد.

تحلیلگران می گویند که سرمایه پایین، افزایش عدم اطمینان در مورد گسترش عرضه های آتی و حق بیمه بالای ریسک ژئوپلیتیکی همچنان به حمایت از قیمت های چرخه ای بالای نفت ادامه خواهد داد. با این حال، تقاضای صادرات بالا برای LNG ایالات متحده به قیمت بالای گاز طبیعی منجر خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر به دنبال رشد جدی درآمد هستید، مکان‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایالات متحده وجود ندارد. علاوه بر این، چشم انداز این بخش همچنان روشن است.

در حالی که قیمت‌ نفت و گاز نسبت به بالاترین قیمت‌های اخیر کاهش یافته است، اما همچنان بسیار بالاتر از قیمت‌های چند سال گذشته است و از این رو خوشبینی در بازارهای انرژی ادامه دارد. در واقع، بخش انرژی همچنان یکی از محبوب ترین بخش های وال استریت است، به طوری که بخش نفت و انرژی زاکس در میان ۱۶ بخش رتبه بندی شده زاکس رتبه اول را دارا هستند.

خرید سهام

علاوه بر این، سود در این بخش به دلیل سطوح بالای بازخرید سهام احتمالاً بالا است. شرکت‌های بزرگ نفت و گاز در مسیر خرید مجدد سهام خود در سطوح نزدیک به رکورد در سال جاری هستند، زیرا به دلیل افزایش قیمت‌های نفت و گاز سودهای بزرگی را به دست می آورند و بازدهی سرمایه‌گذاران را افزایش می دهند. بر اساس داده‌های تحقیقات برنشتاین، هفت شرکت بزرگ در سال جاری از طریق برنامه‌های بازخرید ۳۸ میلیارد دلار به سهامداران برمی‌گردانند و بانک سرمایه‌گذاری بازارهای سرمایه RBC  در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده اند که در مجموع حتی بالاتر از ۴۱ میلیارد دلار است.

در سال ۲۰۱۴، زمانی که نفت بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله می شد، ما تنها شاهد خرید ۲۱ میلیارد دلاری بودیم. رقم امسال از رقم ۲۰۰۸ پیشی می گیرد. اما نکته جالب دیگر این است: تولید و سرمایه شرکت بیگ اویل علیرغم گزارش رکورد سود در سه ماهه دوم، عمدتا ثابت باقی مانده است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ نفتی عمدتاً هزینه‌های سرمایه و تولید خود را برای سه ماهه دوم کاهش داده‌اند. بررسی EIA از ۵۳ شرکت دولتی گاز و نفت ایالات متحده که سهم حدود ۳۴ درصد تولید داخلی را دارا هستند، کاهش ۵ درصدی مخارج سرمایه ای را در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول امسال نشان داد.

سهام انرژی ارزان

یافته شگفت انگیز دیگ اینکه، سهام انرژی علی‌رغم افزایش زیاد، ارزان می‌ماند. این بخش نه تنها عملکرد گسترده‌ای نسبت به بازار داشته است، بلکه شرکت‌های این بخش نسبتاً ارزان، کم‌ارزش‌ بوده و با رشد درآمد پیش‌بینی‌شده بالاتر از میانگین عرضه می‌شوند. برخی از ارزان‌ترین سهام نفت و گاز در حال حاضر شامل شرکت اوینتیو (NYSE: OVV) با نسبت PE 6.09 است.  شرکت سیویتاس ریسورسز (NYSE: CIVI) با نسبت PE 4.87، شرکت انرپلاس (NYSE: ERF) (TSX: ERF) دارای نسبت PE 5.80، شرکت پترولیوم اکسیدنتال(NYSE: OXY) دارای نسبت PE 7.09 است در حالی که شرکت سهامی منابع طبیعی کانادا (NYSE: CNQ) دارای نسبت PE 6.79 است.

 

 

 

منبع:

مشاهده خبر

 

 

 

 

 

کد مقاله

15953

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15953

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات