گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌هایی همچون USD Coin (USDC) و تتر (USDT) به عنوان جایگزینی با نوسان کمتر برای بیت‌کوین (BTC) و سایر ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده اند. استیبل کوین ها همچون رابطی بین ارزهای رمزنگاری شده و ارزهای فیات (مانند استرلینگ و دلار آمریکا) هستند که از نظر تئوری تمرکززدایی و (نسبت به ارزهای دیجیتال به طور کلی) ثبات را در نظر می گیرند. در اینجا نکاتی در مورد استیبل کوین ارایه می شود.

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند

استیبل کوین ها دارای ارزش ذیل هستند:

– ارز فیات مانند دلار آمریکا

– کالای مبادله ای مانند طلا

– ابزارهای مالی مانند سهام

– سایر ارزهای دیجیتال

این بدان معنی است که ارزش آنها به ارزش هر چیزی که به آن مرتبط هستند، بستگی دارد. به عنوان مثال، تتر (نخستین استیبل کوین) یک توکن در بلاک چین اتریوم و بیت کوین است که در ابتدا به گونه ای طراحی شده بود که همیشه یک دلار ارزش داشته باشد. این ارزش باید با رزرو ۱ دلار آمریکا به عنوان وثیقه برای هر توکن تتر صادر شده حفظ گردد. هنگامی که صاحب تتر دارایی های خود را می فروشد، مقداری معادل دلار آمریکا نیز از ذخیره وثیقه حذف می شود.

فایده مندی بله، حدس و گمان خیر

استیبل کوین ها هیچ ارتباطی به حدس و گمان ندارند، بلکه دارای فایده مندی کاربردی هستند. نکته یک ارز دیجیتال که ارزشی برابر با یک ارز فیات دارد این است که می‌توانید تراکنش‌های ناشناس انجام دهید که نیازی نیست شخص ثالثی آن را تسهیل نماید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مقداری پول به پوند استرلینگ برای شخصی بفرستید، باید بانک‌ها یا ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت را برای انتقال پول در نظر بگیرند. اما با ارزهای رمزنگاری شده، می‌توانید مستقیماً برای دیگران پول ارسال کنید و مستقیماً بدون هیچ شخص ثالثی آن را دریافت کنید. در اینجا هیچ کارمزدی وجود ندارد، هیچ چیزی برای شناسایی فرستنده یا گیرنده وجود ندارد و می توانید با یک کیف پول رمزنگاری برای هر کسی در جهان پول ارسال کنید. استیبل کوین ها را می توان مانند هر ارز دیجیتال دیگر از طریق صرافی های رمزنگاری مانند ایتورو یا کوین بیس خریداری و معامله کرد.

انتقادات و مقررات

استیبل کوین ها همیشه پایدار نیستند. در ماه مه ۲۰۲۲، تتر ارتباط ۱:۱ خود را با دلار آمریکا از دست داد و ارزش خود را به ۹۱ سنت کاهش داد. نگرانی‌های زیادی در مورد نقدینگی تتر وجود دارد – آیا ذخایر دلاری واقعاً کافی برای پشتیبانی از توکن‌های صادر شده وجود دارد یا خیر. این احساسات منفی منجر به فروش گسترده و جدا شدن تتر از دلار شده است. کسانی که طرفدار تتر بودند به شدت این نگرانی ها را رد کردند و در زمان مورد نظر، تتر به ارزش ۱ پوندی خود بازگشت.

همه استیبل کوین ها توسط ذخایر فیات پشتیبانی نمی شوند. استیبل کوین TerraUSD و توکن لونا مرتبط با آن نمونه‌ای از این نوع ارزهاست که براساس انها برخی از استیبل کوین‌ها از الگوریتم‌هایی برای حفظ سطح پیوند با یک ارز فیات استفاده می‌کنند. قرار بود TerraUSD (UST) 1 دلار ارزش داشته باشد، اما به جای پشتوانه سکه ها با ذخایر ۱ دلاری برای هر UST صادر شده، از الگوریتم های پیچیده برای تعیین قیمت یک توکن مرتبط – در این مورد Luna – برای جذب نوسانات استفاده کرد. این مدل به این معنی بود که سکه‌های جدید لونا برای ثابت نگه داشتن ارزش UST روی ۱ دلار ارائه شده اند. لونا وثیقه  ارز ترا است به همان صورت که دلار آمریکا وثیقه تتر محسوب می شود.

با این حال، فروش همگانی لونا ارزش آن را کاهش داد و توانایی آن را برای مرتبط دادنUST  به دلار به خطر انداخت و منجر به فروپاشی بلاک چین اصلی ترا شد. برخلاف ارزهای دیجیتال بی‌ثبات‌تر مانند بیت کوین، خزانه داری بریتانیا پتانسیل رشد را در استیبل کوین ها می بیند. ارزهای رمزنگاری شده در بریتانیا تحت هیچ مقرراتی کنترل و تنظیم نمی شوند، اما در آوریل ۲۰۲۲، خزانه داری اعلام کرد که قصد دارد استیبل‌کوین‌های غیرالگوریتمی را تنظیم کند تا مطمئن شود که می توانند به طور ایمن برای پرداخت استفاده شوند.

پس از سقوط بلاک چین ترا، دولت تدابیر بیشتری را برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر چنین نتایجی پیشنهاد کرد. این مسئله شامل اعطای اختیارات به بانک انگلستان برای انتصاب مدیرانی برای نظارت بر ترتیبات ورشکستگی با صادرکنندگان شکست خورده استیبل کوین بود.

 

 

منبع:uk.finance.yahoo

مشاهده خبر

کد مقاله

15996

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15996

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات