گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چین و عربستان سعودی در سفر شی جینپینگ به ریاض بر اهمیت ثبات بازار نفت تاکید نمودند

چین و عربستان سعودی در سفر شی جینپینگ به ریاض بر اهمیت ثبات بازار نفت تاکید نمودند

چین و عربستان سعودی پس از سفر سه روزه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بر اهمیت ثبات بازار جهانی نفت و نقش ریاض در دستیابی به این تعادل تاکید نمودند. در بیانیه مشترکی که توسط خبرگزاری دولتی عربستان سعودی ارائه شد، آمده است: جمهوری خلق چین از نقش عربستان به عنوان حامی تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت و به عنوان صادرکننده قابل اعتماد نفت خام به چین استقبال نموده است.

چین بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان است، در حالی که عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده چنین منابعی است و ریاست اتحادیه با نفوذ تولیدکنندگان اوپک پلاس را بر عهده دارد. به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین هوا، شی جین‌پینگ با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان، محمد بن سلمان، دیدار کرد. نتیجه این مذاکرات تاکنون امضای «توافقنامه مشارکت راهبردی جامع» و ۱۲ توافقنامه و یادداشت تفاهم در موضوعاتی از جمله هیدروژن، سرمایه گذاری مستقیم و توسعه اقتصادی بوده است.

در این بیانیه آمده است که رئیس دولت چین از ملک سلمان دعوت نمود تا «در یک زمان مناسب برای طرفین» به چین سفر کند.

شی در ۷ دسامبر برای یک سفر سه روزه وارد ریاض شد، یعنی زمانی که پکن به دنبال احیای اقتصاد خود است، اما عربستان سعودی پس از درگیری سیاست انرژی با ایالات متحده، در حال تقویت روابط شرق است.

واشنگتن با رد شکایت از سوی دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، متهم به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف آمریکایی، اختلاف با ریاض را در ۶ دسامبر رد کرد. این تصمیم پس از توصیه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه شاهزاده باید پس از انتصاب به عنوان نخست‌وزیر عربستان از طریق معافیت از قوانین حکومتی ریاض، از مزیت مصونیت حاکمیتی برخوردار شود.

عربستان-آمریکا منافع انرژی همچنان متفاوت است. واشنگتن بارها از اوپک پلاس خواسته است تا عرضه نفت خام بیشتری را به بازارها در نظر بگیرد و ضرر و زیان مصرف‌کنندگانی را که در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های ناشی از آن با دسترسی محدود به انرژی مواجه هستند، کاهش دهد. تصمیم اکتبر اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای سهمیه تولید در روز از ماه نوامبر که در ۴ دسامبر تایید شد، منجر به جنگ لفظی کوتاهی بین مقامات آمریکایی و سعودی شده است. جدول زمانی بهبود اقتصادی چین چشم انداز تقاضا را در بازارهای نفت خام نشان می‌دهد، بازارهایی که به دلیل نگرانی‌ها در مورد ولع جهانی بیشتر برای سوخت‌های حمل و نقل در بحبوحه افزایش نرخ تورم و سیگنال‌های رکود، همچنان آشفته هستند.

در سمت عرضه، بازارهای انرژی منتظر شفافیت بیشتر در مورد تأثیر تولید روسیه نسبت به ممنوعیت اتحادیه اروپا است که در ۵ دسامبر اجرایی شد. در کنار اجرای این قانون، برنامه‌ای از سوی بزرگترین اقتصادهای جهانی G-7 در نظر گرفته شد که به دنبال تسهیل خدمات حمل و  کشتیرانی برای خریدهای روسیه از کشورهای خارج از G7 است که براساس سقف قیمت معامله می شوند.

 

 

منبع:bloomberg

مشاهده خبر

کد مقاله

16124

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16124

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات