گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا نرخ سوپرتانکر (تانکرهای بزرگ) به طور ناگهانی سقوط نمود؟

چرا نرخ سوپرتانکر (تانکرهای بزرگ) به طور ناگهانی سقوط نمود؟

در اوایل امسال، نرخ حمل و نقل نفت‌کش‌های بزرگ به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید، زیرا معامله‌گران تلاش می‌کردند تا نفت خام را در انبار نگهداری کنند و از شکاف بی‌سابقه بین قیمت‌های لحظه‌ای و آتی بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین استفاده کنند. نرخ حمل و نقل برای حامل‌های نفت خام بسیار بزرگ (VLCC) در امتداد مسیر خلیج فارس به چین به ۱۸۰۰۰۰ دلار در روز رسیده است در حالی که نرخ کرایه کرایه VLCC برای ذخیره‌سازی شناور به ۱۲۰۰۰۰ دلار در روز دست یافته است.

اما اکنون با کاهش شدید نرخ نفتکش‌ها، شرایط معکوس شده است. به گزارش بلومبرگ، کشتی‌هایی که قادر به حمل ۲ میلیون بشکه نفت خام هستند، اکنون حدود ۳۸ هزار دلار در روز درآمد دارند که ۶۲ درصد کمتر از هفته‌های گذشته پس از کاهش تولید اوپک پلاس و کاهش آزادسازی ذخایر آمریکا است و این مسئله باعث کاهش حجم کشتی‌های دریایی شد. لارس باستیان اوسترنگ، تحلیلگر Arctic Securities به بلومبرگ گفت:«مشخص است که کاهش تولید اوپک پلاس و کاهش انتشار SPR هر دو در کوتاه‌مدت با کاهش حجم تولید همراه خواهند بود. از اول نوامبر تولید نفت کاهش یافت و کمی مشکل در اینجا بوجود خواهد آمد و ما شاهد کاهش فعالیتهای تولیدی نفت در خاورمیانه هستیم. این توضیح ساده است.»

نرخ‌های پایین‌تر حمل و نقل نفت خام باعث می‌شود که این نفت‌کش‌ها بتوانند مسافت های طولانی‌تری را نیز طی کنند. به عنوان مثال، بلومبرگ گزارش داده است که یک پالایشگاه کره جنوبی ۲ میلیون بشکه نفت خام آمریکا را برای ورود به این کشور در ماه مارس خریداری کرده است. در همین حال، پیشنهادات برای محموله های طولانی مدت ایالات متحده برای تحویل به آسیا تا حدودی به دلیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل کاهش یافته است. شرایط در زمینه در عرصه گاز طبیعی نیز خیلی متفاوت از عرضه نفت نیست.

بحران انرژی جرقه اصلی پایانه‌های LNG شناور

تقاضا برای واحدهای ذخیره سازی شناور و گازی سازی مجدد LNG (LNG-FSRUs) در سال جاری به شدت افزایش یافته است و اروپا با کاهش عرضه انرژی دست و پنجه نرم می‌کند زیرا روسیه به تدریج جریان گاز خط لوله را کاهش داده است. تقاضا برای واردات LNG پس از آسیب‌دیدگی سیستم خط لوله کلیدی نورد استریم تشدید شده است که هرگونه چشم انداز بازکردن مجدد شیر گاز توسط روسیه را از بین برد. این امر ده‌ها کشور را در اروپا مجبور کرده است به FSRU یا پایانه‌های LNG  شناور روی بیاورند، که اساساً پایانه‌های متحرکی هستند که سوخت فوق‌سرد را تخلیه کرده و آن را به شبکه‌های ساحلی از طریق لوله منتقل می‌کنند.

در حال حاضر، ۴۸ وا حد FSRU  در سراسر جهان در حال فعالیت هستند، طبق گزارش ریستاد انرژی، همه آنها به جز شش مورد با مشکلات قانونی مواجه هستند. به گفته مرکز تحقیقات انرژی امبر، اتحادیه اروپا برنامه‌هایی را برای ۱۹ پروژه جدید FSRU  با هزینه تخمینی ۹.۵ میلیارد یورو برنامه‌ریزی نموده است.

بزرگترین ذینفعان کشتی‌سازی کره‌ای هستند که FSRU برای آن‌ها عامل اصلی درآمدزایی است. کره رهبر اصلی جهان در این زمینه است. طبق رسانه‌های محلی، کشتی‌سازان کره‌ای موفق شده‌اند ۴۶ درصد سفارش‌های بیشتری را ثبت کنند و هدف دولت این است که کشور تا سال ۲۰۳۰، به میزان ۷۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. راه اندازی نمی‌تواند بهتر از این در نظرگرفته شود. با عرضه بسیار محدود این کشتی‌ها، هزینه اجاره به آلمان نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به رقمی بیش از ۲۰۰۰۰۰ دلار در روز رسیده است.

“سال گذشته مازاد FSRU وجود داشت و امسال با کسری این تجهیزات روبرو هستیم”. پر کریستین فت، رئیس جهانی LNG  در کارگزار کشتی Fearnley LNG در اسلو، به بلومبرگ گفت: تاکنون کشتی‌های کافی در بازار وجود داشته است، اما همانطور که بسیاری از کشتی‌ها متوقف شده اند، این موضوع چالش‌برانگیزتر شده است.

شرکت اکسالرت انرژی که مقر آن در تگزاس است، سه فروند FSRU با ظرفیت ترکیبی برای واردات ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز یا حدود ۱۰ درصد از خط لوله و واردات LNG از روسیه در سال ۲۰۲۱ به اروپا می‌فرستد. تقاضا برای پایانه ها در اروپا بسیار زیاد است که می‌تواند استفاده از FSRU را برای کشورهای نوظهور برای نیازهای خود مقرون به صرفه‌تر نماید. کاوشال رامش، تحلیلگر ارشد مشاور ریستاد انرژی، اعلام نمود: «باید هشدار دهیم که تأسیسات کم استفاده در سایر مناطق جهان ممکن است به اروپا منتقل شوند و شرایط قانونی منشور موجود نیز این قابلیت را برای ما فراهم می‌کند»

ترمینال جدید هلندی

هلند اولین تحویل محموله LNG خود را در یک ترمینال جدید انجام داده است که تلاش اروپا برای کنار گذاشتن گاز روسیه را تقویت می‌کند. پیش از این، هلند فقط می‌توانست LNG را از طریق روتردام وارد نماید. با این‌حال، با راه اندازی دو FSRU،  گولار ایگلوو امشاون LNG که در امشاون پهلو گرفته اند، این وضعیت تغییر کرده است. پروژه FSRU در زمان افزایش قیمت تکمیل شد اما با این وجود، کشتی های شناور در حال عرضه گاز برای جمهوری چک و آلمان در خشکی هستند.

راب جتن، وزیر اقلیم و انرژی هلند، گفت: «ورود پایانه جدید LNG برای حذف کامل وابستگی به انرژی روسیه در سریع‌ترین زمان ممکن نه تنها برای هلند، بلکه برای کل اروپا، گام مهمی محسوب می‌شود. FRSU ها سریع‌ترین و کارآمدترین راه را برای اتحادیه اروپا ارائه می‌دهند تا خود را از شر وابستگی به خطوط لوله‌ای گاز طبیعی از  روسیه رها کنند.»

از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، اروپا سخت تلاش کرده است تا خود را از کالاهای انرژی روسیه دورتر نماید. اتحادیه اروپا زغال سنگ روسیه را ممنوع کرده و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ بیشتر واردات نفت روسیه را مسدود کند تا مسکو را از یک منبع درآمد مهم برای جنگ در اوکراین محروم کند. اما طبق شواهد قبلی، حذف گاز روسیه دشوارتر از آن چیزی است که اروپا انتظارش را داشت. در حالی که عرضه گاز خط لوله روسیه – بخش عمده واردات گاز اروپا قبل از جنگ اوکراین، به شدت کاهش یافته است، اروپا با ولع زیاد LNG روسیه را ذخیره نموده است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، واردات گاز طبیعی مایع روسیه از این اتحادیه در سال منتهی به اوت ۴۱ درصد افزایش یافته است. ماریا شاگینا، پژوهشگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن، به WSJ گفت: «ال‌ان‌جی روسیه برگ برنده روند تحریم‌ها بوده است». واردکنندگان LNG  از روسیه به اروپا استدلال کرده‌اند که این محموله‌ها مشمول تحریم های فعلی اتحادیه اروپا نیستند و خرید LNG از روسیه و سایر تامین کنندگان به کنترل قیمت انرژی اروپا کمک کرده است.

LNG

شاید بتوان واردات LNG اروپا از روسیه را بر مبنای اقتصادی توجیه کرد. قیمت گاز طبیعی در اروپا در چند هفته گذشته با ورود تانکرهای LNG اروپا در بحران انرژی، تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است.” بر اساس گزارش مرین ترافیک، ۶۰  تانکر LNG یا حدود ۱۰ درصد از کشتی‌های LNG در جهان، در حال حاضر در اطراف شمال غربی اروپا، مدیترانه و شبه جزیره ایبری در حال حرکت یا پهلو گرفتن هستند. این یک شرط عادلانه است که بخش زیادی از این کشتی‌ها از ایالات متحده منشا گرفته اند.

تقاضای گاز طبیعی اروپا به دلیل تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه پس از حمله به اوکراین، به شدت افزایش یافته است. اروپا، آسیا را به عنوان مقصد اصلی LNG ایالات متحده جایگزین کرده است و اکنون ۶۵ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. اتحادیه اروپا متعهد شده است که مصرف گاز طبیعی روسیه را تا حدود دو سوم تا قبل از پایان سال کاهش دهد، در حالی که کشورهایی همچون لیتوانی، لتونی و استونی متعهد شده اند واردات گاز روسیه را به طور کامل متوقف کنند. برخلاف گاز خط لوله،LNG  فوق خنک بسیار انعطاف‌پذیرتر است و می‌توان آن را از مناطق دوردست از جمله ایالات متحده و قطر وارد نمود. اروپا اینجا تنها نیست. داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد که چین تا کنون در سال جاری نزدیک به ۳۰ درصد بیشتر گاز از روسیه وارد کرده است که معمولاً با تخفیف زیادی همراه بوده است. خوشبختانه، چند نکته مثبت در رابطه با واردات LNG روسیه به اروپا وجود دارد: این قاره موفق شده است انبارهای گاز خود را خیلی زودتر از موعد مقرر پر کند و طبق ارزیابی گاز توسط رویترز، ۹۰ درصد از ذخایر گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر پر شده است.

 

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

16133

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16133

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات