گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا معامله گران نفت نسبت به خرید نفت خام محتاطانه عمل می کنند؟

چرا معامله گران نفت نسبت به خرید نفت خام محتاطانه عمل می کنند؟

  • کاهش اقدامات قرنطینه کووید-۱۹ توسط چین، تعیین سقف قیمت نفت G7 و کاهش تولیدات اوپک پلاس باعث بالا رفتن قیمت نفت می شوند.
  • خریداران نهادی همچنان در ابتدای دسامبر با معاملات آتی نفت خام در حال قیمت شکنی هستند.
  • چندین بانک سرمایه گذاری بر این باورند که با رویکرد غیرتهاجمی فدرال رزرو بیشتر می تواند قیمت نفت خام را دوباره به ۱۰۰ دلار برساند.

در دو هفته گذشته خبرهای خوبی برای قیمت نفت اعلام شده است: چین قوانین خود را برای مقابله با کووید صفر کاهش می‌دهد، کشورهای عضو G7 و اتحادیه اروپا سقف قیمتی و تحریم خود را علیه روسیه آغاز کردند و اوپک پلاس یک بار دیگر هدف تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد. با این‌حال هیچ یک از اینها برای تحریک معامله گران نهادی برای شروع خرید نفت کافی نبوده است. به گفته جان کمپ از رویترز که ترازهای معاملاتی در شش قرارداد پرمعامله نفت خام و سوخت را به صورت هفتگی بررسی می‌نماید، برعکس، معامله‌گران بزرگ همچنان فروشنده قطعی هستند. به نظر می‌رسد که آن‌ها بیش از حد از رکود اقتصادی می‌ترسند و شروع به خرید نمی کنند.

یک نظرسنجی اخیر توسط گروه مشاوره بوستون نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق بانکداران، مانند معامله‌گران نهادی، انتظار رکود اقتصادی در سال آینده در ایالات متحده و کانادا را دارند. بر اساس نظرسنجی به نقل از امریکن بنکر، نه تنها یک رکود وجود خواهد داشت، بلکه این رکود طولانی نیز خواهد بود. با این‌حال، این نظرسنجی همچنین نشان داد که انتظارات برای یک رکود خفیف است. رکود خفیف یا شدید، همواره به معنای وجود جنبه‌های منفی برای تقاضای نفت است که می‌تواند نگرش معامله‌گران و تغییرات قیمت احتمالی را تشریح نماید. از جمله این موارد می توان به کاهش قدرت خرید و در نتیجه کاهش هزینه ها و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت اشاره کرد.

با این حال، چین در حال بازگشایی اقتصادی است و این یک عامل افزایشی قوی برای این تقاضا با وجود رکود یا بدون آن در آمریکای شمالی است. در واقع به گفته بانک آمریکا، اگر چین اقتصاد خود را همانطور که می‌گوید بازگشایی کند، قیمت نفت می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. اگر بازگشایی چین با تغییر رویکرد فدرال رزرو در مبارزه برای مهار تورم همراه شود، افزایش قیمت شگرف رخ می دهد.

تحلیلگران بانک آمریکا در یادداشتی روز دوشنبه اعلام نمودند که اگر اقتصاد چین به حالت عادی بازگردد، نفت برنت می‌تواند ۲۳ درصد افزایش یابد، اما «با معکوس شدن منحنی نرخ بهره، برنت ممکن است نیاز به چرخش فدرال رزرو برای تغییر مسیر داشته باشد».

بانک مرکزی ایالات متحده در برخورد با تورم فزاینده که در ابتدا فدرال رزرو آن را موقتی اعلام کرد، تهاجمی عمل نموده است، اما بعداً اعتراف کرد که قیمت‌های همچنین بالا هستند، مگر اینکه خود فدرال رزرو کاری در مورد آن انجام دهد. بنابراین فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ‌های بهره کرد که بلافاصله باعث نگرانی در مورد کاهش رشد اقتصادی و حتی رکود تورمی شد.

در واقع، فدرال رزرو در سال جاری تاکنون شش بار نرخ بهره را افزایش داده است که میزان آن کم هم نبوده است: ۰.۷۵ واحد پایه سرعت افزایش آن بوده است، اما طبق گفته FT، آخرین افزایش نرخ  امسال متعاقبا اعلام خواهد شد. این هفته احتمالاً این رقم پایینتر است و این خود نشانه آرامش بازار است، اگرچه پایانی برای مبارزه با تورم نیست.

به هر حال، FT  همچنین در یک نظرسنجی در مورد انتظارات رکود اقتصادی در میان اقتصاددانان به این نتیجه رسید که ۸۵ درصد افراد اعلام کردند که آنها واقعاً انتظار کاهش رشد اقتصادی در سال آینده را داشتند و این نشان می‌دهد که اکثر ناظران و شرکت کنندگان بازار دقیقاً به آینده نزدیک خوشبین نیستند. جیمی دیمون در جی پی مورگان در مصاحبه اخیر با CBS  اعلام نمود: با افزایش رکود، عوامل بنیادی نفت همچنان صعودی هستند. او به سرمایه گذاری کم در تولید نفت جدید اشاره کرد که «دو یا سه سال به اقتصاد آسیب می رساند. این مسئله کاملاً قابل پیش بینی است.»

بنابراین، در محیط اقتصادی کنونی، مطمئناً باید محتاطانه عمل کنیم. پیش‌بینی بانک آمریکا برای قیمت نفت بر اساس دو «اگر» بزرگ است و در حالی که نشانه‌های اقتصادی چین دلگرم‌کننده هستند، با توجه به تصمیمات فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره بیشتر، به تعدیل هرگونه خوش‌بینی قیمت نفت در کوتاه مدت کمک می‌کند. با ممانعت از تصمیم روسیه برای شروع کاهش تولید در واکنش به سقف قیمت یا مانع دیگری مانند تعطیلی کیستون، احتمالاً با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۲، قیمت نفت نسبتاً ثابت خواهد ماند.

 

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

کد مقاله

16139

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16139

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات