گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اقتصاد چین تحت تاثیر افزایش فشار ناشی از سونامی کووید

اقتصاد چین تحت تاثیر افزایش فشار ناشی از سونامی کووید

اقتصاد چین در ماه دسامبر به دلیل شیوع گسترده کووید-۱۹ در سراسر کشور روند کندی را دنبال نمود و فعالیت‌های اقتصادی کاهش یافت زیرا افراد بیشتری در خانه می‌مانند تا از ابتلا به این بیماری در امان باشند. شاخص کل هشت شاخص اولیه بلومبرگ کاهش فعالیتی در دسامبر را نسبت به سرعت ضعیف در نوامبر نشان داد و چشم انداز برای سال جدید خیلی خوشبینانه نیست. اگرچه در حال حاضر اطلاعات موثقی در مورد میزان شیوع ویروس یا تعداد بیماران و فوت شدگان وجود ندارد، اما قبل از پایان آزمایش‌های همگانی و منظم ابتلا به این بیماری افزایش یافت. لغو تقریباً تمام محدودیت های داخلی در این کشور اکنون به این معنی است که ویروس می تواند آزادانه در گردش باشد.

حتی قبل از لغو محدودیت‌ها، اقتصاد چین با رکود در مخارج مصرف‌کننده در تنگنا قرار دارد و تولید صنعتی با کندترین رشد از زمان قرنطینه‌های بهاری مواجه شده است. وضعیت برای مغازه‌ها و رستوران‌ها در پکن حتی بدتر از کل کشور است، به طوری که فروش خرده‌فروشی در شهر در ماه نوامبر تقریباً ۱۸ درصد کاهش یافت زیرا هم موارد ابتلا و هم محدودیت‌ها در پایتخت افزایش یافت.

اما، با وجود اینکه مردم اکنون منع عبور و مرور ندارند، بر اساس داده‌های با فرکانس بالا در مورد استفاده از مترو و جاده، تاکنون در این ماه بازگشت کمی در حرکت دیده شده است. بر اساس گزارش بلومبرگ NEF، ۳.۶ میلیون سفر پنج شنبه گذشته در متروی پکن ۷۰ درصد کمتر از سطح مشابه در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است و تراکم ترافیک در خیابان‌های شهر تنها ۳۰ درصد از سطح در ژانویه ۲۰۲۱ بوده است. سایر شهرهای بزرگ مانند چونگ کینگ، گوانگژو، شانگهای، تیانجین و ووهان نیز با کاهش رفت و آمد مشابهی مواجه بودند. به نظر می‌رسد که این روند بر فروش خانه و خودرو تأثیر گذار باشد، زیرا هر دو متغیر در هفته‌های اول این ماه کاهش یافتند. فروش خودرو توسط یارانه‌های دولتی تحت حمایت قرار گرفتند و این مسئله نقطه روشنی برای هزینه‌های مصرف‌کننده در سال جاری بود، اما ماه گذشته با عقب‌نشینی مصرف کنندگان قیمتها شروع به کاهش نمودند. این به نوبه خود به تولید صنعتی ضربه زد و تولید خودرو برای اولین بار از ماه می کاهش یافت و بسیاری از کارخانه ها مجبور به تعطیلی شدند.

با این حال برخلاف بهار که سیاست کووید صفر بود که باعث کمبود قطعات خودرو و تعطیلی برخی از کارخانه‌ها شد، اکنون این خود ویروس است که بر تولید تأثیر می‌گذارد و شرکت‌ها باید با کارگران بیشتری فعالیت خود را ادامه دهند.

انتشار ویروس در سراسر چین، خوشحالی اولیه‌ای که در بازارهای سهام و کالا در بازگشایی مشاهده شد، تضعیف کرده است. شاخص ترکیبی شانگهای نزدیک به سطحی که درست قبل از شروع کاهش محدودیت‌ها توسط مقامات در ۱۱ نوامبر بود، روند نزولی به خود گرفت و شاخصها طی دو هفته گذشته نیز با کاهش مواجه شدند.

قیمت سنگ آهن نیز با کاهش هفتگی متوسط مواجه شد زیرا افزایش موارد کووید چشم‌انداز کوتاه‌مدت تقاضا را تحت تأثیر قرار داد و تأثیر خبرهای جدید حمایت از بخش املاک و مستغلات را تضعیف نمود. گوانگفا فیوچرز در یادداشتی اعلام نمود کارخانه‌های فولاد چین در حال حاضر تولید خود را کاهش می‌دهند و داده‌های یک انجمن صنعتی نشان می‌دهد که تولید کاهش یافته و ذخایر در اواسط ماه جاری افزایش یافته است.

به گفته بخش استاندارد رسمی، کاهش شاخص در بازارها منعکس کننده اعتماد ضعیف افراد به مشاغل کوچک است که در ماه دسامبر برای سومین ماه متوالی در منطقه انقباضی قرار گرفتند. اگرچه این شاخص‌ها نسبت به نوامبر بهبودی اندکی داشتند، اما شاخص‌های اصلی همچنان نشان می‌دهند که شرکت‌های کوچکتر نسبت به وضعیت فعلی یا آینده خوش‌بین نیستند. هانتر چان و دینگ شوانگ، اقتصاددانان این شرکت در این گزارش نوشتند که بخش تولید با افزایش سفارشات، فروش و تولید جدید از ماه نوامبر تا حدودی بهبود یافته است.

با این حال، آنها در گزارشی در هفته گذشته نوشتند: «شرکت‌های کوچک و متوسط خدماتی به دلیل تمایلات ضعیف مصرف‌کننده در بحبوحه افزایش موارد کووید، همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.»

با توجه به داده های اولیه کشورکره، با کاهش تجارت جهانی تا ماه دسامبر، خبرهای خوبی در مورد شرکت‌های چینی در خارج از کشور به گوش نمی رسد. این بدان معناست که صادرات چین ممکن است برای سومین ماه متوالی کاهش یابد. کاهش تقریبا ۲۷ درصدی صادرات کره به چین در ۲۰ روز اول این ماه، ضعف تقاضای چین در مورد محصولات نیمه هادی‌ها را نشان می دهد که به دلیل کاهش تقاضای داخلی و خارجی برای گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها در حال کاهش بوده است.

شاخص های اولیه

بلومبرگ اکونومیکس با جمع‌آوری میانگین موزون سه ماهه تغییرات ماهانه هشت شاخص، که بر اساس نظرسنجی‌های تجاری یا قیمت‌های بازار است، قرائت کلی فعالیت را ایجاد می نماید.

  • سهام بخش عمده – شاخص CSI 300 سهام A-سهام شرکت های بورسی در شانگهای یا شنژن (از طریق بسته شدن بازار در تاریخ ۲۵ ام ماه).
  • مساحت کل فروش خانه در چهار شهر رتبه اول چین (پکن، شانگهای، گوانگژو و د شنژن).
  • موجودی میلگرد فولادی مورد استفاده برای استحکام ساختمان (در ۱۰۰۰۰ متریک تن). کاهش موجودی کالا نشانه افزایش تقاضا است.
  • قیمت مس – قیمت نقطه ای برای مس تصفیه شده در بازار شانگهای (یوآن/تن متریک).
  • صادرات کره جنوبی – صادرات کره جنوبی در ۲۰ روز اول هر ماه (تغییر سال به سال).
  • اطلاعات مرتبط با تورم کارخانه – بخش اقتصادی بلومبرگ برای قیمت تولیدکنندگان چینی (تغییر سال به سال).
  • اطمینان کسب و کار کوچک و متوسط – بررسی شرکت ها توسط استاندارد چارتر.
  • فروش خودروهای سواری – نتیجه ماهانه محاسبه شده میانگین هفتگی داده های فروش منتشر شده توسط انجمن خودروهای مسافری چین.

 

 

 

منبع:finance

مشاهده خبر

 

کد مقاله

16217

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۱۰/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16217

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات