گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بانک جهانی چشم انداز رشد سال ۲۰۲۳ خود را کاهش داد

بانک جهانی چشم انداز رشد سال ۲۰۲۳ خود را کاهش داد

 

بانک جهانی چشم انداز رشد سال ۲۰۲۳ خود را کاهش داد زیرا جهان در مرحله خطرناکی از رکود قرار دارد.

بانک جهانی اعلام کرد : این سومین سرعت ضعیف رشد در نزدیک به سه دهه است که تنها تحت‌الشعاع رکودهای جهانی ناشی از همه‌گیری و بحران مالی جهانی قرار دارد. به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی، بانک جهانی پیش‌بینی رشد جهانی خود را نسبت به پیش‌بینی‌هایی که در اواسط سال ۲۰۲۲ انجام داد، کاهش داد.

موسسه توسعه بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود با عنوان چشم انداز اقتصاد جهانی، تقریباً تمام پیش بینی های خود را برای اقتصادهای پیشرفته در جهان را کاهش داد و چشم انداز رشد خود را برای اقتصاد جهانی به ۱.۷ درصد برای سال ۲۰۲۳ کاهش داد. این سازمان پیشتر پیش‌بینی نمود که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ به میزان ۳ درصد رشد می‌نماید.

این تعدیل به دلیل کاهش قابل توجه چشم‌انداز برای اقتصاد ایالات متحده بود که اکنون رشد ۰.۵ درصدی نسبت به پیش بینی قبلی ۲.۴ درصدی را پیش بینی می‌نماید.

بانک جهانی چشم‌انداز رشد چین را برای سال ۲۰۲۳ از ۵.۲ درصد به ۴.۳ درصد، ژاپن از ۱.۳ درصد به ۱ درصد، و اروپا و آسیای مرکزی را از ۱.۵ درصد به ۰.۱ درصد کاهش داد. بانک جهانی با نسبت دادن سیاست پولی جهانی “سریع و همزمان” اعلام نمود: «رشد جهانی به حدی کاهش یافته است که اقتصاد جهانی به طور قابل توجهی به رکود نزدیک شده است».

برآوردهای نزولی نشان دهنده «سومین سرعت ضعیف رشد در نزدیک به سه دهه است که تنها تحت‌الشعاع رکودهای جهانی ناشی از بیماری همه گیر و بحران مالی جهانی قرار گرفته است»»

بانک جهانی

بانک جهانی اعلام کرد که سیاست‌های پولی سختگیرانه بانک‌های مرکزی در سراسر جهان ممکن است برای مهار تورم ضروری باشد، اما این سیاست‌ها «به بدتر شدن شرایط مالی جهانی منجر شده‌اند، که فشار قابل توجهی بر تولیدات وارد می‌نماید».

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده، منطقه یورو و چین همگی دوره‌ای از مشکلات اقتصادی آشکار را سپری می‌کنند و سرریزهای ناشی از این دوره، عوامل بازدارنده را که بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه با آن مواجه هستند، تشدید می‌کند.»

سازمان مالی جهانی پیش‌بینی‌های خود در سال ۲۰۲۴ را نیز نسبت به پیش‌بینی رشد ۳ درصدی قبلی به ۲.۷ درصد کاهش داد.

چین “متغیر کلیدی” است

بانک جهانی در گزارش خود اعلام نمود، بازگشایی اقتصادی چین سریعتر از حد انتظار، عدم اطمینان زیادی را برای بهبود اقتصادی این کشور ایجاد می کند. در این گزارش آمده است: «در صورتی که بازگشایی اقتصادی منجر به شیوع گسترده‌ای شود که بخش بهداشت بیشتر تحت فشار قرار گیرد ، بهبود اقتصادی ممکن است به تعویق بیفتد». بدین صورت ابهام قابل توجهی در مورد همه‌گیری ویروس و نحوه واکنش خانوارها، مشاغل و سیاست‌گذاران در چین وجود خواهد داشت.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، روز سه‌شنبه در «برنامه» CNBC اعلام نمود: «چین یک متغیر کلیدی است و اگر چین به همان سرعتی که به نظر می‌رسد کووید را پشت سر بگذارد، ممکن است نتیجه مثبتی برای این کشور داشته باشد.». وی گفت: «چین به خودی خود آنقدر بزرگ است که واقعا تقاضا و عرضه جهانی را افزایش دهد.« یکی از سؤالاتی که در جهان مطرح می‌شود این است که اگر تقاضای جهانی افزایش یابد، کدام یک تحت تاثیر قرار می گیرد، آنگاه همان عامل قیمت کالاها را افزایش می‌دهد. اما این بدان معناست که فدرال رزرو در یک بازه طولانی تری به افزایش نرخ سود بپردازد.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

16315

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۱۰/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16315

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات