گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چین رشد ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی را برای سال ۲۰۲۲ گزارش می‌کند

چین رشد ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی را برای سال ۲۰۲۲ گزارش می‌کند

چین رشد ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی را برای سال ۲۰۲۲ گزارش می‌کند، زیرا خرده‌فروشی و تولید صنعتی در ماه دسامبر، فراتر از پیش بینی‌ها رفت

دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته بیش از حد انتظار رشد کرد اما هدف اصلی خود را از دست داد و با خروج از همه‌گیری ویروس کرونا با چالش‌هایی مواجه شد.  چین رشد تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۲ را گزارش کرد که از انتظارات بالاتر بود زیرا خرده فروشی در دسامبر بسیار بهتر از پیش بینی‌ها بوده است.

اداره ملی آمار روز سه شنبه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ ، سه درصد رشد داشته است. این مقدار بهتر از پیش بینی ۲.۸ درصدی در نظرسنجی رویترز بوده است. رقم رشد تولید ناخالص داخلی هدف رسمی حدود ۵.۵ درصد تعیین شده در ماه مارس را از دست داد. در سال ۲۰۲۱، رشد چین ۸.۴ درصد نسبت به رشد ۲.۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت.

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم ۲.۹ درصد افزایش یافت که بالاتر از انتظارات از نظرسنجی رویترز برای رشد ۱.۸ درصدی بوده است. کانگ یی، مدیر اداره ملی آمار، رشد ۳ درصدی چین را با توجه به شرایط غیرمنتظره و برخلاف آلمان، ایالات متحده و ژاپن «نسبتاً سریع» ارزیابی نمود.

با این حال، وی گفت که وضعیت تجارت جهانی خوش بینانه نیست و ممکن است اقتصاد جهان با رکود تورمی مواجه شود.

کانگ خاطر نشان نمود: «کسب و کارها هنوز در تولید و بهره برداری با مشکلات زیادی مواجه هستند، نوآوری علمی و فناوری خیلی در سطح بالا توسعه نیافته است و مردم هنوز مشکلات قابل توجهی در بخش اشتغال دارند. ما هنوز باید تلاش‌های جدی برای ارتقای بهبود کلی اقتصادی انجام دهیم».

کانگ گفت انتظار دارد که املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۳ به اندازه سال ۲۰۲۲ رشد را کاهش ندهد. او همچنین گفت که انتظار دارد قیمت‌های مصرف کننده به طور کلی در سال ۲۰۲۳ بدون تغییر باقی بماند و هیچ مبنایی برای افزایش عمده وجود ندارد. با نگاهی به آینده، بروس پانگ از JLL انتظار دارد که حمایت از بازار املاک و توانایی افراد برای جابجایی آزادانه، به رشد خرده فروشی تا سه ماهه چهارم به ۸ درصد کمک کند.

کاهش بیش از اندازه فروش خرده فروشی نسبت به مقدار پیش بینی شده

فروش خرده فروشی، امسال ۰.۲ درصد کاهش یافت. اما خرده فروشی در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته با ۱.۸ درصد کاهش مواجه شد که این رقم کمتر از افت ۸.۶ درصدی پیش بینی شده توسط نظرسنجی رویترز بود. در بخش خرده‌فروشی، بخش کترینگ در سال ۲۰۲۲ ۶.۳ درصد کاهش یافت. فروش پوشاک، لوازم آرایشی و جواهرات همگی با کاهش قیمت مواجه شدند. پس از افزایش فروش تقریبا ۴۰ درصدی در دسامبر نسبت به سال گذشته، بخش پزشکی یکی از نقاط درخشان بود. بر اساس محاسبات CNBC  در مورد داده های رسمی که از طریق Wind منتشر شده است، خرده فروشی آنلاین کالاهای فیزیکی در ماه دسامبر ۱۷.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این فروش آنلاین ۲۷.۲ درصد از کل فروش خرده فروشی را به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۲۲، کلان شهر شانگهای در تلاش برای کنترل شیوع کووید حدود دو ماه تعطیل شد. سیاست سختگیرانه چین در برابر کووید صفر، سفرها و فعالیت تجاری در سراسر کشور را محدودتر نمود.

در اوایل دسامبر، در بحبوحه افزایش ابتلا به ویروس، مقامات به طور ناگهانی اقدامات سختگیرانه را کاهش دادند. در حالی که افراد بسیار بیشتری قصد دارند در سال جدید سفر کنند، تحلیلگران انتظار دارند که تمایلات مصرف کنندگان چینی چند ماه طول بکشد تا بهبود یابد. تولید صنعتی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۶ درصد افزایش یافت. این رقم در ماه دسامبر افزایش ۱.۳ درصدی را تجربه نمود که بسیار بالاتر از ۰.۲ درصد پیش بینی شده توسط نظرسنجی رویترز است. سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت برای سال ۲۰۲۲ به میزان ۵.۱ درصد افزایش یافت، که این مقدار کمی بالاتر از ۵ درصد آمار منتشره توسط رویترز است. سرمایه گذاری در زیرساخت سالانه تا به امروز در دسامبر سریعتر از نوامبر رشد کرده است، در حالی که سرمایه‌گذاری در بخش تولید روند نزولی داشته است. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۰ درصد کاهش یافت که کاهش شدیدتر از سال منتهی به نوامبر بوده است. نرخ بیکاری در شهرها تا دسامبر ۵.۵ درصد بود، در حالی که نرخ بیکاری جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله به مراتب بالاتر و ۱۶.۷ درصد بوده است.

اداره آمار در بیانیه‌ای اعلام کرد: « بهبود اقتصاد داخلی قطعی نیست زیرا وضعیت بین‌المللی همچنان پیچیده و مشوش است در حالی که فشار سه‌گانه داخلی انقباض تقاضا، شوک عرضه و تضعیف انتظارات همچنان دور از انتظار نیست.»

سال گذشته، تمایل مردم محلی به پس‌انداز به بالاترین حد خود رسید. عدم اطمینان در مورد درآمد آتی همچنان بالاست. بیکاری جوانان در ماه جولای به بالاترین حد ۲۰ درصد رسیده است. خرده فروشی نیز در ماه اکتبر شروع به کاهش سالانه نموده است. دیگر محرک های اصلی رشد اقتصادی چین کاهش یافته است.

با وجود کاهش محدودیت‌های مالی برای توسعه دهندگان و خریداران مسکن، املاک و مستغلات همچنان در رکود باقی مانده است. طبق گزارش  ویند اینفورمیشن، صادرات در ماه اکتبر روند نزولی را طی نمود و بر مبنای سالانه کاهش یافت که اولین کاهش از ماه می ۲۰۲۰ محسوب می شود.

در ماه دسامبر، صادرات و واردات هر دو با کاهش مواجه شدند، که این رقم البته اندکی کمتر از انتظار تحلیلگران بوده است. اقتصاددانان کاهش تقاضا برای کالاهای چینی را براساس رکود اقتصادی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده پیش بینی می‌کنند. قرار است رهبران چین هدف رشد تولید ناخالص داخلی کل سال را در ماه مارس در یک نشست سالانه پارلمانی اعلام کنند. از زمانی که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه اکتبر در کنگره ملی حزب کمونیست چین به قدرت رسید، این اولین نشست محسوب می شود.

 

کد مقاله

16339

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۱۱/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16339

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات