گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بانک مرکزی ژاپن تغییر سیاست عمده را در این هفته اعلام می‌نماید

بانک مرکزی ژاپن تغییر سیاست عمده را در این هفته اعلام می‌نماید

 

بانک مرکزی ژاپن تغییر سیاست عمده را در این هفته اعلام می‌نماید، زیرا بازده اوراق قرضه دوباره به سقف حداکثری رسیده است

بانک مرکزی ژاپن قرار است این هفته در بحبوحه افزایش بازده اوراق قرضه دولتی و ین قوی جلسه‌ای تشکیل دهد و تعدادی از اقتصاددانان انتظار دارند که سیاست کنترل منحنی بازدهی خود را مورد بررسی قرار دهند. این اقدام کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که بانک مرکزی ژاپن با افزایش دامنه تحمل خود برای بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت ژاپن، بازارها را سورپرایز نمود. از آن زمان به بعد، بازدهی ۱۰ ساله JGB چندین بار از سقف بالای محدوده جدید – ۵۰ واحد پایه در هر طرف هدف صفر درصد  فراتر رفته است.

نیکی روز دوشنبه گزارش داد که بانک ژاپن پس از اینکه منحنی بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور برای دو جلسه متوالی به ۰.۵ درصد رسید، JGB  به ارزش بیش از ۲ تریلیون ین (۱۵.۶ میلیارد دلار) را خریداری نمود. ارزش دلار طی سه ماه گذشته تقریباً ۱۴ درصد در برابر ین کاهش یافته است و بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله از ۰.۲۵۶ درصد در ۱۹ دسامبر به حدود ۰.۵۰۲ درصد در روز دوشنبه افزایش یافته است.

اقتصاددانان بانک آمریکایی گلوبال ریسرچ انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در روز چهارشنبه در سطح فوق‌العاده ۰.۱ درصد بدون تغییر نگه دارد، اما براین باورند که می تواند سیاست کنترل منحنی بازده را به کلی کنار بگذارد.

ایزومی دیوالیر، اقتصاددان ارشد ژاپن و تیمش در گزارش اخیر خود اعلام کردند:” مسئله اصلی نگه داشتن این متغیر است، اما با اطمینان کم و ریسک قابل‌توجه به صورتی که بانک مرکزی پایان کنترل منحنی بازده (YCC) را اعلام می‌نماید، زیرا اختلالات در بازارهای اوراق قرضه که باعث اصلاحات YCC در ماه دسامبر شده است، به‌طور قابل‌توجهی بدتر شده است.”

اقتصاددانان اعلام نمودند: «نظریات مشتریان نشان می‌دهد که سرمایه گذاران داخلی اکنون حذف YCC را به عنوان یک ار اصلی در نظر دارند. آنها خاطرنشان کردند که احتمالاً بازار این مسئله را شبیه به افزایش نرخ می داند.»

در حالی که بانک مرکزی نرخ بهره را هنوز تغییر نداده است، این مسئله برای سهام ژاپن مثبت است، همچنین بانک آمریکا  اعلام نمود که حذف سیاست کنترل منحنی بازده می‌تواند منجر به کاهش شدید شود.

اقتصاددانان می‌گویند: «در سناریوی ریسک اصلی که متغیر YCC بانک مرکزی ژاپن کنار گذاشته می‌شود، ما فکر می‌کنیم که TOPIX می‌تواند در کوتاه‌مدت تا ۳ درصد کاهش یابد و بخش‌های حساس به نرخ بهره، مانند بانک‌ها، احتمالاً عملکرد بهتری خواهند داشت.»

تاکشی یاماگوچی، اقتصاددان ارشد مورگان استنلی ژاپن نیز چنین سناریویی را احتمالا تایید می‌کند. یاماگوچی گفت: برخلاف تجدید نظر در نرخ بهره منفی «ما ریسک طولانی‌مدت تغییر یا لغو ناگهانی رویکرد YCC توسط BoJ را در هر جلسه آینده، از جمله جلسه ژانویه، را تایید می‌کنیم.»

در همین حال،HSBC  انتظار دارد که بانک مرکزی به جای لغو کامل این سیاست، افزایش بیشتر محدوده تحمل کنترل منحنی بازده را اعلام کند. پل مکل، رئیس جهانی تحقیقات FX HSBC، گفت که این شرکت انتظار دارد که بانک مرکزی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، قبل از هاروهیکو کورودا، رئیس کل بانک مرکزی، محدوده هدف صفر درصدی خود برای اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله را تا ۷۵ واحد پایه افزایش دهد.

سخنرانی کورودا

یاماگوچی در مورگان استنلی افزود که سرمایه‌گذاران باید پس از پایان جلسه بانک مرکزی در هفته جاری به سخنان کورودا بیشتر دقت کنند. او با اشاره به توضیحات تا حدی پیچیده فرماندار در مورد افزایش دامنه YCC گفت: «در نتیجه بازنگری در ماه دسامبر، فعالان بازار باید خطر تغییر ناگهانی توضیحات آقای کورودا را در نظر بگیرند.»

در ماه سپتامبر، کورودا گفت که افزایش گستره تحمل به منزله “افزایش نرخ یا انقباض پولی” است. با این حال، در جلسه توجیهی دسامبر BOJ، کورودا اذعان نمود که “بازنگری در سیاست  به معنای افزایش نرخ نبوده است.”

یاماگوچی افزود: «ما فکر می‌کنیم منطقی است که فرض کنیم بانک در حال حاضر در مرحله ارزیابی تأثیر این بازنگری سیاست است.»

هدف اصلاح شده تورم

مت سیمپسون، استراتژیست بازار از سیتی ایندکس انتظار حذف YCC بانک مرکزی ژاپن در اوایل این هفته را ندارد – اما بانک مرکزی هدف تورم خود را از ۲ درصد به محدوده ۲ تا ۳ درصد افزایش می‌دهد. سیمپسون در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «من فکر نمی‌کنم BOJ هدف تورم خود را به طور کلی کنار گذاشته باشد، اما ممکن است محدوده هدف ۲ تا ۳ درصد را اعلام کند.»

ما می‌دانیم که نخست وزیر (نخست وزیر فومیو کیشیدا) خواستار انعطاف بیشتر در این زمینه شده است. هدف اصلی تورم است و به نظر می‌رسد این مسئله اصلی بانک مرکزی آمریکا باشد. بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود تورم اصلی ژاپن در ماه دسامبر به ۴.۰ درصد برسد که بالاترین رقم در ۴۱ سال گذشته در نظر گرفته شده است، اما هنوز این رقم بسیار پایین‌تر از سطحی است که در اقتصادهای مشابه غربی مشاهده می‌شود. بانک مرکزی مکانیسم کنترل منحنی بازدهی خود را در شهریور ۱۳۹۵ با هدف افزایش تورم به سمت هدف ۲ درصدی خود پس از یک دوره طولانی رکود اقتصادی و تورم فوق‌العاده پایین معرفی کرد.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

16343

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۱۱/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16343

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات