در سال ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا استراتژی جدید هیدروژن خود را به عنوان بخشی از هدف خود برای دستیابی به کربن خنثی در تمام صنایع خود تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرد. بلوک منطقهای هدف جاه طلبانهای را برای ایجاد حداقل ۴۰ گیگا وات الکترولیز در داخل مرزها تا سال ۲۰۳۰ یا ۱۶۰ برابر ظرفیت جهانی کنونی در حدود ۲۵۰ مگاوات در نظرگرفت. اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد از توسعه ۴۰ گیگاوات دیگر هیدروژن سبز در کشورهای مجاور حمایت کند که میتوانند تا همان تاریخ به منطقه صادر کنند. اتحادیه اروپا همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۶ گیگاوات الکترولیز هیدروژنی تمیز نصب نماید. یک مطالعه جدید به نمایندگی از حمل و نقل و محیط زیست (T&E) نشان داده است که در حالی که شرکتهای بزرگ شل، بی پی، توال و انی به طور فعال در هیدروژن سرمایه گذاری می کنند، سهم عمده سرمایه گذاری سبز آنها به جای توسعه سوخت های حمل و نقل سبز، کاهش شدت کربن در عملیات پالایشگاهی آنها است.
در حقیقت، این مطالعه نشان داده است که از ۳۹ میلیارد یورو سرمایه گذاری برنامه ریزی شده بخش پالایش در سوختهای جایگزین تا سال ۲۰۳۰، نزدیک به ۷۵ درصد آن به افزایش تولید سوختهای زیستی اختصاص دارد. کارخانههای جدید سوختهای زیستی پیشرفته (HVO) 2 تا ۳ میلیارد یورو سرمایهگذاری خواهند داشت که ظرفیت تولید را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر می نماید و به ۱۰ مگاتن میرساند، طبق تحلیل T&E ، این رقم ۴ برابر بیشتر از مقداری است که میتوان به طور پایدار در اتحادیه اروپا تامین کرد.
گیرت دکوک، مدیر برق و انرژی در T&Eاذعان داشت: “تولیدکنندگان نفت هیدروژن را بهعنوان برگ برنده خود برای آینده در نظر دارند، اما در واقع سرمایهگذاریهای آنها در هیدروژن سبز کاملا فاجعه بار است. آنها ظرفیت پالایشی جدید خود را بر روی سوخت های زیستی متمرکز میکنند که نمی توانند نیازهای حمل و نقل جهان را به طور پایدار تامین کنند” . وی همچنین افزود: این صنعتی نیست که مرزهای فناوری پاک را پیش میبرد.
صنعت پالایش نفت یکی از مصرفکنندگان کلیدی هیدروژن در حال حاضر است، اما بیشتر پالایشگاهها از هیدروژن خاکستری استفاده میکنند که از سوختهای فسیلی و نه هیدروژن سبز و پاک به دست میآید. مطالعه T&E براین باورست که شرکتهای نفتی قصد دارند حدود ۶.۵ میلیارد یورو در هیدروژن آبی به اصطلاح کم کربن سرمایهگذاری کنند تا فرآیندهای تولید خود را پاکسازی کنند، یعنی دو برابر هزینه برای تولید هیدروژن سبز و سوخت الکترونیکی خرج میکنند.
در صورتی که تولیدکنندگان نفت روی هیدروژن سرمایه گذاری می کنند، بیشتر به سمت جایگزینی عملیات هیدروژن خاکستری کثیف با هیدروژن آبی می روند که هنوز از گازهای فسیلی آلاینده استفاده می کند. گیرت دکاک به این نتیجه رسیده است که به جای هدر دادن وقت خود برای یافتن راه حلهای آسان و کوتاه مدت، پالایشگاه های نفت باید امروز به تولید هیدروژن سبز و سوخت الکترونیکی برای کشتی ها و هواپیماها روی آورند.
برگ برنده ای تحت عنوان هیدروژن
با این حال، دولتهای اروپایی در تلاش برای کاهش انتشار کربن و تامین جاهطلبیهای صنعتی آن، بر روی یک انقلاب هیدروژنی برای افزایش مقدار پول نقد شرط میبندند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اخیراً وعده ابزار سرمایه گذاری ۳ میلیارد یورویی به نام بانک هیدروژن را داده است که با افزایش تقاضا با استفاده از پول صندوق نوآوری اتحادیه اروپا، به خرید هیدروژن کمک می کند.
این قاره تاکنون ۱۳ میلیارد یورو به عنوان کمک های دولتی برای پروژه های ملی و فرامرزی دریافت نموده است. این وجوه شامل ۵.۴ میلیارد یورو برای Hy2Tech، یک ابتکار فرامرزی است که هدف آن تکمیل فناوری هیدروژن است. ۵.۲ میلیارد یورو برای Hy2Use که در بخش کربنزدایی مانند سیمان، فولاد و شیشه سرمایهگذاری میکند. به عنوان نمونه، بیش از ۲ میلیارد یورو برای پروژه های فولاد آلمان؛ ۲۲۰ میلیون یورو برای کارخانه اسپانیایی و ۱۹۴ میلیون یورو برای کارخانه رومانیایی در نظر گرفته شده است. استراتژی هیدروژن اتحادیه اروپا با قیمت گزافی که ۴۳۰ میلیارد دلار برآورد می شود ، ارائه می گردد. کمیسیون اروپا هدفی را برای افزایش سهم هیدروژن به ۱۴ درصد از تقاضای نهایی انرژی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰ تعیین نموده است.
خبر خوب برای شرکت های گاز طبیعی: اگرچه بروکسل به وضوح طرفدار هیدروژن سبز تولیدی توسط انرژی های تجدید پذیر است، اما نشان داده است که توسعه هیدروژن آبی حاصل از گاز طبیعی همراه با جذب و ذخیره کربن (CCS) در نظر گرفته می شود. طبق نظر اتحادیه اروپا، هیدروژن نقش کلیدی در کمک به کربن زدایی صنایع تولیدی و بخش حمل و نقل خواهد داشت. این سازمان میگوید که از هیدروژن آبی در طی “مرحله انتقالی” حمایت می کند، اگرچه این مسئله را هنوز در اولویت خود قرار نداده است. این بلوک در نظر دارد ۱۸ میلیارد یورو در پروژه های هیدروژن آبی سرمایه گذاری نماید.
تصمیم سیاست گذاران اروپایی برای حمایت از هیدروژن آبی پس از سالها مشارکت بیش از ۳۰ شرکت انرژی از جمله اکسون، توتال، شل و سایر شرکت های گاز طبیعی اروپایی که خواستار استراتژی فناوری-خنثی شدند با این استدلال که انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید نمی توانند به اندازه کافی سریع رشد کنند تا انرژی بخش «هیدروژن پاک» را برای رسیدن به اهداف کربن زدایی تامین کنند. امضاکنندگان این معاهده ادعا کردهاند که صنعت هیدروژن سبز در حال حاضر برای رشد اقتصاد هیدروژنی اروپا در مقیاس بزرگ در عرض یک دهه خیلی ناچیز است.
منبع:oilprice
مشاهده خبر