گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

شکست محاصره آمریکا: آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران

شکست محاصره آمریکا: آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران

الباوابا – ایران اعلام کرد که ایالات متحده مجوز آزادسازی ۳ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران را که در عراق، عمان و کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده بود، صادر نموده است. حمید حسینی، یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، این خبر را تایید کرد.

پیش از این، حسینی ضمن تایید دارایی های بلوکه شده ایران در بانک تجارت عراق ، هیچ اشاره ای به میزان این وجوه ننمود. با این حال، او روز یکشنبه وی تایید کرد که ایالات متحده با آزادسازی ۳ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران دراین سه کشور موافقت نموده است.

تاثیر تحریم های ترامپ بر دارایی های خارجی ایران

مواضع سختگیرانه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران منجر به وضع برخی تحریم های اقتصادی شد که به طور قابل توجهی بر اقتصاد این کشور تأثیر گذاشت.

یکی از اقدامات کلیدی دولت ترامپ در این رابطه، استفاده از حربه جدیدی به نام «تحریم‌های ثانویه» بود.

این تحریم ها به دولت امریکا این اجازه را داد که تجارت خارجی را تهدید کند و آنها را مجبور کند که بین تجارت با ایران یا ایالات متحده، با تهدیدهای احتمالی مبنی بر عدم دسترسی به بازارهای مالی ایالات متحده، یک گزینه را انتخاب کنند.

بلوکه شدن دارایی های ایران در عراق و عمان

در نتیجه این تحریم‌ها، ایران نمی توانست به میلیاردها دلار دارایی خارجی دسترسی داشته باشد. طبق گزارش مقامات ایرانی، دارایی های مسدود شده آنها در عراق به تنهایی بیش از ۶ میلیارد دلار است، در حالی که ارزش دارایی های مسدود شده ایران در عمان توسط مسولان ایرانی فاش نشده است.

تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران

براساس یک تحلیل آماری توسط ضیایی بیگدلی، غلامی و طهماسبی بلداجی تربت، هزینه های مالی مستقیم این تحریم ها در سه بخش استقراض خارجی، تامین مالی پروژه های نفتی و هزینه های تحریم های مالی برآورد شده است.

سهم ۸.۵ میلیارد دلاری کره جنوبی از دارایی های ایران

تأثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران خیلی زیاد است، به‌ویژه که این کشور به شدت به صادرات نفت خود متکی است. بر اساس گزارش های مختلف، ایران نیز از زمان اعمال تحریم ها ۱۶۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست داده است و این امر منجر به افزایش نرخ تورم و بیکاری شده است و بدین صورت در داخل کشور مخالفت ها علیه سیاست های اقتصادی رئیس جمهور افزایش یافته است.

از سال ۲۰۱۸ با خروج ترامپ از توافق هسته ای ۲۰۱۵ و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی، اقتصاد ایران به شدت آسیب دیده است. اما، با خروج ترامپ که سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفت و روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تغییراتی در رویکرد آمریکا نسبت به کشور ایران ایجاد شده است.

دولت بایدن تمایل خود را برای شرکت مجدد در گفتگوها برای احیای توافق هسته ای ابراز کرده است و اعلام نمود که حاضر است در ازای اعمال محدودیت ایران در برنامه هسته ای خود، تحریم ها را کاهش دهد.

علاوه بر این، دولت بایدن تحریم‌های ثانویه را که قبلاً توسط دولت ترامپ ادعا شده بود، برداشته است و محدودیت‌های سفر دیپلمات‌های ارشد ایرانی در سازمان ملل را لغو نموده است.

کره جنوبی ماه گذشته اعلام کرد که با ایران در مورد آزادسازی دارایی های مسدود شده تهران در بانک های این کشور به توافق رسیده است، اما تاکید کرد که این توافق بستگی به تایید آمریکا دارد. در کل، از زمان روی کار آمدن بایدن و اتخاذ رویکرد دیپلماتیک تر نسبت به ایران، احتمال دسترسی ایران به دارایی های مسدود شده خود در خارج از کشور افزایش یافته است.

 

 

 

 

کد مقاله

17607

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17607

اشتراک گذاری